Senaste nytt

Nordvästra USA - förslag på besöksmål, naturupplevelser, mat och dryck

Simon

Medlem
I slutet av februari eller början av mars nästa år är det tänkt att vi ska hälsa på en god vän som ska bo i Bellingham som ligger längst norrut i Washington, närmare Vancouver än Seattle, för att sedan se oss om i området i kanske två veckor. Då det mesta man läser kretsar kring södra sidan av västkusten tänkte jag försöka leta lite erfarenheter här. Jag har sett att agehall slagit ett slag för nordvästra i USA i en annan tråd, hoppas på bra tips!

Grundtanken är att hålla oss i Washington och Oregon, hellre en avstickare till Yellowstone än att lägga tid på att ta sig ner till San Fransisco som ändå kan göras någon annan gång. Men, om vägarna till San Fransisco är värda det kan hemfärden alltid ske därifrån. Ganska öppen för förslag, alltså.

Vi tycker om någorlunda lättillgängliga naturgrejer, mat och dryck, ställen man inte kan uppleva annars, och bryr oss inte om nattliv. Eftersom resan är halva grejen har vi inte heller något emot att köra långt för att se något fräsigt.

På pappret känns det enklast att flyga till Vancouver, men å andra sidan har jag aldrig åkt in i USA med bil/buss. Tips?
 

agehall

Medlem
Mt St Helens! Men det finns risk att du inte får åka upp till toppen så tidigt på året pga snö och skit på vägarna. Finns massor att se runt ikring där. Själv älskar jag att bara åka runt uppe i Washington och Oregon - naturen är underbar! Om jag vore som dig, skulle jag försöka skjuta lite på resan och hellre ta den i maj. Vädret brukar vara MYCKET bättre då...

Vad gäller flyg så tycker jag du ska flyga till Seattle och sedan köra upp till Bellingham. Det är fin väg dit och väl värd det. Eller så kanske din polare kan komma ner och hämta dig i Seattle.

Bellingham har dessutom en ganska udda turistattraktion i en väldigt intressant järnaffär. Den är gigantisk i innehåll men fantastiskt liten i yta. Jag spenderade säkert 3h där inne med att kolla på powertools och andra leksaker. Det finns även en strand med en hel del intressanta fotomöjligheter. (Mycket saker som spolas upp där)
 

Palazzi

Medlem
Vill bara tipsa om att du kan flyga hela vägen till Bellingham via Seattle utan att det genererar högre priser. Resan sker med Icelandair i code share med Alaska på sista delsträckan.

Exempel:
Skärmavbild 2013-08-26 kl. 16.12.01.png

Har inga övriga tips just nu, men kan höra med en nära vän. Hans släkt kommer från Seattle, men han bor numer i Chicago. Tror att han har rätt bra koll på vad som "bör" hinnas med.

Trevlig resa :)
 

Simon

Medlem
Fantastiskt Palazzi, tanken att kunna flyga de sista 15 milen skulle aldrig slå mig! Att köra bil känns dock som halva grejen i det där rackarns landet.

Agehall: Tack för tips! Då min sambo jobbar inom skolan måste vi tyvärr delvis hålla oss till lov och annat, annars hade jag gärna åkt lite senare. Jag är verkligen inget fan av värme och tycker att en sisådär tio grader är en fantastisk temperatur, däremot undviker jag gärna regn och oväder.
 

agehall

Medlem
Fast med "varmare" menar jag att du kan gå ut utan att ha täckjacka på dig och fortfarande frysa ihjäl. :)

Jag har varit i Seattle i maj ett par gånger och det är väldigt behagligt där då. Tidigare på året är det ganska obehagligt väder. Har du otur får du allt från regn till snö på en vecka. Men jag förstår dilemmat med låsta datum.
 

Simon

Medlem
Som "tur" är, så är det säkert ändå jävligare väder här hemma just då. Det känns som att det brukar komma en köldknäpp i slutet av februari varje år...

Är Portland värt ett par dagar?
 

agehall

Medlem
Det beror på. Vädret här hemma brukar kännas mer "förutsägbart" imho. Jag har hellre snö och -20C än -5 till 10C och regn.

Portland är helt klart värt ett par dagar. Missa inte U-båten. (Har glömt vad den heter)
 

Simon

Medlem
Ja, låg temperatur i kombination med regn är ju det man vill undvika. På grund av datumlåsningen tänkte jag dock helt enkelt ignorera att risken för det är hög. Man ska tänka positivt har jag hört!
 
Toppen