Senaste nytt

Giltigt skäl för ombokning, endast vid dödsfall?

Har en bekants bekant (ingen i min familj eller ens min släkt) men jag fick en fråga av min bekant gällande avbokning av resa och då jag själv inte har en blekaste aning så frågar jag här.

Denna person ska tydligen läggas in på något slags vårdnadshem under 8 veckor (tvångs?) och hade tydligen en Thailandssemester inbokad sedan ett halvår tillbaka.

Han frågade mig om detta var ett giltigt skäl för ombokning men jag kunde inte svara för jag har ingen aning. Läser man i reglerna på de flesta bokningar står det ju endast vid dödsfall inom den närmsta familjen.

Antar att det är på tal om lägsta möjliga biljett (utgår från det) och bolaget lär väl vara Thai då eftersom det var direktflyg från Stockholm.

Jag sa att han kunde maila bolaget och fråga men jag blev själv lite nyfiken på detta med villkoren.
Hur är det egentligen? Om man åker in i fängelse? Om man drabbas av allvarlig sjukdom? Bryter båda benen? Det finns ju många olika scenarion som kan göra att man måste ställa in en resa men som ändå inte innefattar just dödsfall inom familjen.
 
Last edited:

Totopez

Medlem
Sjukdom etc med läkarintyg gör oftast att ditt avbeställningsskydd genom kreditkort/reseförsäkring/hemförsäkring kickar in. Fängelse funkar nog inte dock.
 

adhoc76

Medlem
Vårdnadshem? Åtta veckor? Låter ju som missbruksvård (LVM)... Nu var det ju inte det du grunnade på, men om man är så pass risig att det är fråga om tvångsvård då är man ju ordentligt sjuk så då borde ju avbeställningsskyddet definitivt vara användbart...
 
Vårdnadshem? Åtta veckor? Låter ju som missbruksvård (LVM)... Nu var det ju inte det du grunnade på, men om man är så pass risig att det är fråga om tvångsvård då är man ju ordentligt sjuk så då borde ju avbeställningsskyddet definitivt vara användbart...

Jag har ingen aning om vad det gäller och eftersom det inte är något jag har att göra med så ska jag inte spekulera/lägga näsan i blöt så att säga.

Jag gav tipset att kontakta bolaget som sagt men det var mest av nyfikenhet jag startade tråden.
Det finns ju som sagt väldigt mycket som kan ställa till det. Både fysisk och psykisk smärta och sådant jag redan nämnt i första inlägget.
 

Paby

Medlem
Vårdnadshem? Åtta veckor? Låter ju som missbruksvård (LVM)... Nu var det ju inte det du grunnade på, men om man är så pass risig att det är fråga om tvångsvård då är man ju ordentligt sjuk så då borde ju avbeställningsskyddet definitivt vara användbart...

Inte nödvändigtvis. De flesta försäkringar kräver att händelsen som föranleder avbokningen ska ha inträffat "plötsligt och oförutsägbart". Att hamna på ett vårdhem under LVM händer varken plötsligt eller oförutsägbart eftersom missbruket måste ha pågått ett tag för att komma dit så det kan dom slå ner på. Samma sak gäller om man måste avboka för en operation av en sjukdom som var känd före bokningen. Det kan dom neka eftersom operationen är plötslig och oförutsägbar men sjukdomen i sig inte är det.

I slutändan hänger det på vilka villkor man har i sin försäkring och till viss del välviljan hos försäkringsbolaget och handläggaren. Man kan inte få mer än ett nej på en claim så det är bara att försöka.
 

agehall

Medlem
Olika bolag har väl lite olika villkor, så det kanske inte är så lätt att spekulera om vad som gäller generellt sett.

Hsh, avbeställningsskydd eller hem-/kreditkortsförsäkring bör kunna ta smällen om man måste avboka.
 

Dr. Miles

Expert
Som agehall skrev, det beror på vilket flygbolag man flyger med och med vilken biljett och när det gäller försäkring tror jag som Paby, det beror på vilken försäkring man har.

Vanlig text i biljettregler ser ut så här.

IN THE EVENT OF DEATH/ILLNESS OF PASSENGER OR
IMMEDIATE FAMILY MEMBER AS EVIDENCED BY A DEATH/
MEDICAL CERTIFICATE A FULL REFUND WILL APPLY.
 
Toppen