Senaste nytt

Radisson Blu online check-in - har ni testat? Vad tyckte ni?

niksal

Medlem
Jag hittade ingen information om detta här, så kanske detta är något nytt?

Jag skall bo på Radisson Blu Scandinavia Copenhagen 2 nätter, och fick ca 48h innan incheckning ett mail där det stod att jag nu kunde checka in online, och sedan bara få nyckeln i en terminal i lobbyn. Någon som gjort detta?

Jag är lite skeptisk, då jag inte ser i processen något skede att t.ex. knäppa in mitt CC nummer. Nu borde hotellet ju ha det sedan innan, men tas uppgraderingar t.ex. i beaktande om jag gör en online check-in?

Om ni har erfarenheter, dela gärna med er! Annors kan jag ta "one for the team" och rapportera här hur det gick.
 

niksal

Medlem
Nåja, då kan jag dela med mig lite erfarenheter. Tyvärr blev försöket lite på hälft.

Jag checkade in online en kväll innan. Ingenstans kunde man lägga in Club Carslon nummer, men nog kreditkort. Jag skulle också ge uppskattad ankomsttid. Jag fick bekräftelse som SMS att jag var checkad in, med en kod. Fick även idag ungefär vid den angivna incheckningstiden ett SMS, där det dock stod att jag skulle gå till receptionen för att få nyckeln.

När jag kom till hotellet så stod det faktiskt en ganska anonym maskin tillgänglig för self check-in. Jag var dock ännu lite tveksam med eventuella uppgraderingar, och så SMS:et som bad mig kontakta receptionen. Så jag gjorde det. Där märkte de direkt att jag blivit uppgraderad och checkade in mig. Fick kanske det finaste rummet jag någonsin fått på detta hotel, å andra sidan betalar jag ca 3 gånger mer än normalt då hotellet är fullbokat...

Min egen gissning är att online systemet inte kan hantera uppgraderingar, och jag pga CCC status blev kallad till reception.

Är detta enda Radisson som har detta?
 

agehall

Medlem
Är det egentligen någon vits med att checka in online på hotell? På flyget kan man ju skriva ut sitt boardingpass, men mig veteligen fixar ingen hotellkedja att leverera en digital nyckel till rummet än.
 

niksal

Medlem
Den finska kedjan Omenahotelli Omenahotels - Budget hotels in Finland and Sweden.:. Omenahotels fungerar utan personal överhuvudtaget. Du får en sifferkod som SMS till din mobil som fungerar som rumsnyckel.

Jag har för mig att någon hotellkedja har ett system där kortet för lojalitetsprogrammet fungerar som nyckel. Eller har jag drömt det/sett det på film?

Anywho, så kan jag hålla med om att online check-in är onödigt på hotell. Men helt som man kan skriva ut boardingkort i en kiosk på flygfältet så kan man göra samma med rumsnyckeln på hotellet. På detta hotell där receptionen är underdimensionerad i jämförelse med antal rum så kan online check-in vara en bra grej. Det kan vara långa köer kl 17-18. Bara de nu ännu skulle ha express check-out, för jag hatar att köa med alla asiatiska flygbolags besättningar som checkar ut ca kl 8-8.30 då jag också oftast checkar ut.

Och någon egen kö för CCG/CCC känner ju Radissons inte till...
 

niksal

Medlem
Testade i veckan igen online check-in. Gick hur smidigt som helst, och blev uppgraderad som normalt. De verkar faktiskt dela ut rummen väl i förväg. SMS:et som jag fick på morgonen innehöll redan rumsnumret.

Berömde smidigheten av online check-in då jag checkade ut, och då fick jag tipset att även använda express check-out "så du inte behöver tala med någon överhuvudtaget". Då jag frågade hur det fungerar blev jag tillsagd att plocka upp ett formulär från receptionen. Kunde jag inte bara få den utskriven i samband med online check-in? Eller kan de inte finnas färdigt på rummen?
 

FFlash

Medlem
Första gången jag får e-check-in invite. Nåväl, eftersom jag testade detta nyligen på Hilton och fick upgrade samt superb bemötande redan vid receptionen, så tänkte kolla hur Radisson hanterar detta. Fick mail precis för morgondagens check-in. Får se hur det går. Niksal verkar åtminstone ha varit nöjd.
 
Toppen