Senaste nytt

Löjrom på Landvetter?

Tjaeng

Medlem
Färsk? Såvitt jag vet har all löjrom varit nerfryst. Om syftet inte är att äta den direkt finns ingen egentlig poäng med att köpa upptinad löjrom.
 

Malu

Medlem
Ett fantastiskt forum det här. På tre timmar har frågan fått svar med en personlig kontroll på Landvetter, en länk till regler om att ta med kaviar/löjrom genom säkerhetskontrollen samt en reflektion om fryst/färsk löjrom. Känns inte som om något saknas! :) Möjligen en bild på löjrom.

rom.jpg
 

JonW

Medlem
Färsk? Såvitt jag vet har all löjrom varit nerfryst. Om syftet inte är att äta den direkt finns ingen egentlig poäng med att köpa upptinad löjrom.
Vad jag vet kan man på Östermalmshallen o liknande få tag på helt färsk löjrom under hösten om man slantar riktigt bra förstås.
 

Tjaeng

Medlem
Vad jag vet kan man på Östermalmshallen o liknande få tag på helt färsk löjrom under hösten om man slantar riktigt bra förstås.

Mjo. Och Grand Hotel brukar ha lite löjromsextravaganza de få dagar då det är aktuellt med färsk löjrom. Som också genomgått nerkylning till under 0C innan saltning för att rommen ska torka.... Skulle kännas lagom olustigt annars med rom som inte varit nerfryst då dagens praxis med låg salthalt gör att nerfrysningen behövs för att döda ev. bakterier.
 

Nemo

Medlem
Löjrom är ingen färskvara | Mölstads vinblogg | SvD
Det finns ingen färsk löjrom att köpa. Begreppet färsk är ett honnörsord för all livsmedel. Idag användes ordet i en annons för en restaurang som erbjuder ”Kalix Löjromsdagar”. Det är fel. Det finns ingen löjrom att köpa som är färsk.

Det står i annonsen att den fiskas bara nu – vilket är sant. Fisket av siklöja (som rommen kommer ifrån) pågår i Kalix från cirka 20 september och en månad framåt. Sedan står att den bara äts färsk nu. Vilket inte stämmer eftersom all Kalix löjrom fryses i minst tre dygn. Sparas den till december är den minst lika ”färsk” – även om en fryst och upptinad råvara knappast kan kallas färsk.
 

JonW

Medlem
Är ju inte helt säker på att Grand Hotel och Östermalmshallen lurar sina kunder.
Undrar om inte förbistringen snarare beror på att man blandar ihop löjroms fryspunkt med den för osaltat vatten.
 
Toppen