Senaste nytt

Fuel surcharge för Star Alliance bonusbiljett som innehåller SAS flight

SK525

Medlem
Hej och tack för ett bra forum med mycket intressant läsning! Har varit medlem ett tag men har inte postat tidigare (tror jag.)

Här kommer ett tips för alla som bokar Eurobonus Star Aliance -biljetter som innehåller SK segment: Två gånger i rad har jag råkat ut för att SAS debiterat mig Fuel Surcharge även för SK-segmentet när de ställt ut biljetterna. När jag kontaktat medlemsservice och påpekat detta har de utan trassel ställt ut nya biljetter utan denna Fuel Surcharge. Kan alltså löna sig att hålla ett extra öga på avgifterna!
 

johhenrik

Medlem
Här kommer en dum fråga: Hur ser man det? Eller måste man ha koll på vad avgifterna ska vara? Jag tittar på mitt kvitto på en resa ARN till LAX via AMS med SK. Totalt är det 770kr i fuel surcharge, men det är inte specat för vilka flighter. Jag har bara förutsatt det gäller mina AMA-IAD-AMS på UA, då IAD-LAX inte har fuel surcharge.
 

SK525

Medlem
Jag skulle kolla på ITA Matrix. Typ jämföra vad du får med och utan SK-legs.

Ja, exakt, jag kollade upp motsvarande rutter på ITA Matrix och såg vad avgifterna och skatterna borde bestå av.

På mina e-tickets från SAS motsvarade posten "Fuel Surcharge" endast det bränsletillägg som härrörde från SK-flighten. Bränsletilläggen från Turkish Airlines i det här fallet låg inbokat i "Taxes, Fees, Other Charges"
 

agehall

Medlem
När jag tittar noga på ITA: Du får YQ separerat per bolag. Så kolla vad du får om du tar hela din rutt och tar bort SK-raden.
 

johhenrik

Medlem
Jag gjorde en multi-city för att få ihop och det blev detta:

(YQ) 380.00
UA YQ surcharge (YQ) 1,709.00

Jag antar att YQ som stod ensam utan bolag då är SK. Jag fick göra en multi-city i business för att fp ihop i Matrix då man inte kan söka på olika klasser (vad jag vet). Vad jag såg på FlyerTalk när jag googlade lite var att UA inte har YQ på Award-resor men däremot revenue-resor och tittar min summa så är ju den 380*2, vilket ju helt klart ser ut som YQ för SK enligt ovan.

Så enligt OP så borde jag kkunna ringa SAS och få 760kr tillbaka om jag nu orkar. :)
 

SK525

Medlem
Ja, söker man på R/T ARN-AMS med SAS får man att YQ blir 760 SEK så det är solklart det beloppet.
Själv skickade jag ett mail till EBG-supporten och förklarade omständigheterna. Efter ett par dagar fick jag svar och ny biljett. Kändes enklare än att förklara över telefon...

Det var intressant att veta att man inte betalar Fuel Surcharge för UA-biljetter på Award-tickets! Var hittade du denna info? Det gör ju att UA blir ett intressant alternativ över atlanten jämfört med LH etc.
 
Toppen