Senaste nytt

Europeiskt höghastighetståg nytt potentiellt terroristmål

Jacob

Medlem
Det är tydligen inte bara flyget som är i riskzonen för terroristattacker, amerikanska underrättelsetjänsten NSA har fått information om att en ny attack kan vara under planering och att målet denna gång är ett europeiskt höghastighetståg, attacken ska i så fall ske genom sabotering av tågräls och elledningar samt något form av sprängdåd på tåget.

Frågan är hur rykten som dessa påverkar tågsäkerheten, om vi snart ska börja se säkerhetskontroller och bagagematchning även på de större tågen och stationerna i Europa. Vad tror ni?

Källa: Aftonbladet
 
Jag är helt klart för säkerhetskontroll och bagagekontroll inom tåget också. Oftast ett stort antal passagerar och ett väldigt utsatt och lätt mål för terrorister som det ser ut idag. Hoppas det införs så småningom.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tyvärr får vi väl dras med mer "säkerhet" på alla publika transportmedel snart. Denna hysteri får mig att må illa.

Det INGEN verkar tänka på är att det dör miljoner i cancer varje år.ö Och enligt WHO verker 2,5M dö i alkoholrelaterade problem varje år. Sedan har vi ju trafikolyckor...

Klart det är tragiskt om någon dör i en terrorattack, men på det stora hela är det en piss i havet av allt elände vi lever i varje dag. Det får dock extremt oproportionellt mycket uppmärksamhet eftersom USA gillar att skrämmas och det går att tjäna grova pengar på denna rädsla.
 

Palazzi

Medlem
Riktigt hemskt, såklart. Tycker dock att man bör skippa säkerhetskontrollerna... Känns som en av de stora vinsterna med tåg vs flyg
 

twiggs

Medlem
Jag är helt klart för säkerhetskontroll och bagagekontroll inom tåget också. Oftast ett stort antal passagerar och ett väldigt utsatt och lätt mål för terrorister som det ser ut idag. Hoppas det införs så småningom.

Vad spelar det för roll att man röntgar lite bagage på stationer när vi bara i Sverige har mååånga tusentals kilometer räls helt obevakade? Ska man ha staket runt varenda rälsstump och klassificera denna som skyddsområde precis som runt våra flygplatser. Vilket får till följd att man får bygga tunnlar eller broar överallt där det finns plankorsningar idag. Även i "Knäckebröhult" där det passerar en bil varannan-var tredje dag. För att efterleva kontrollen så bör det även finnas effektiv kamerabevakning med möjlighet till utryckning, precis överallt för annars finns absolut ingen som helst mening med en sluten spärrlinje på stationerna.

Absurda tanke!
 

Agö

Medlem
På Eurostar scannas ju bagaget. Jag har aldrig upplevt det som ett problem eller, för den delen, särskilt tidsödande. Kan inte heller säga att det förefaller vara en särskilt noggrann genomgång, har aldrig sett någon stoppas vid de många tillfällen jag tagit tåget mellan Bryssel och London. Och man får givetvis ta med en maxiflaska vatten om man så vill.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det känns ju inte aaalls som att NSA har ett påtagligt behov av att motivera sin existens och verksamhet efter att Snowden tjallat :p

Med NSA-logik innebär ett terrorattentat att de hade rätt i sina antaganden, händer inget är det ett tecken på att deras rabiata övervakningsmani fungerar. win-win :rolleyes:
 

charlesswe

Medlem
Det känns ju inte aaalls som att NSA har ett påtagligt behov av att motivera sin existens och verksamhet efter att Snowden tjallat :p

Med NSA-logik innebär ett terrorattentat att de hade rätt i sina antaganden, händer inget är det ett tecken på att deras rabiata övervakningsmani fungerar. win-win :rolleyes:

Spot on.
 
Toppen