Jacob
Medlem
De flesta här vet nog att en flygresa till eller från Heathrow kan innebära en del väntan och att man ofta tvingas cirkulera någonstans ovanför Londons förorter innan man får tillstånd att påbörja inflygningen.
Heathrow har två paralella landningsbanor (09L/R-27L/R) där den ena används för starter och den andra för landningar. Man brukar växla landningar och starter mellan de två banorna för att få mindre bullerpåverkan på de som bor under inflygningen, men det har hittills varit förbjudet att använda båda banorna för antingen starter eller landningar.
Men nu har BAA fått tillåtelse att under fyra månader testa just detta, att vid vissa tidpunkter kunna använda båda banorna för antingen startande eller landande flygplan. Testet påbörjas nu i november och slutar i februari 2012. Ytterligare ett test väntas under juli-september 2012.
Kriterierna för att få använda båda banorna för landningar/starter är följande:
*Ett flygplan tvingas cirkulera mer än tio minuter för att landa
*Ett flygplan förväntas bli mer än 30 minuter sent (både avgångar och ankomster)
*Mer än 30 procent av alla flyg väntas bli mer än 15 minuter sena.
Hårt väder ger också tillåtelse till utökad användning, t.ex. efter ett snöfall eller vid hård vind.
Kanonbra initiativ! Hoppas det slår väl ut och görs permanent.
Heathrow har två paralella landningsbanor (09L/R-27L/R) där den ena används för starter och den andra för landningar. Man brukar växla landningar och starter mellan de två banorna för att få mindre bullerpåverkan på de som bor under inflygningen, men det har hittills varit förbjudet att använda båda banorna för antingen starter eller landningar.
Men nu har BAA fått tillåtelse att under fyra månader testa just detta, att vid vissa tidpunkter kunna använda båda banorna för antingen startande eller landande flygplan. Testet påbörjas nu i november och slutar i februari 2012. Ytterligare ett test väntas under juli-september 2012.
Kriterierna för att få använda båda banorna för landningar/starter är följande:
*Ett flygplan tvingas cirkulera mer än tio minuter för att landa
*Ett flygplan förväntas bli mer än 30 minuter sent (både avgångar och ankomster)
*Mer än 30 procent av alla flyg väntas bli mer än 15 minuter sena.
Hårt väder ger också tillåtelse till utökad användning, t.ex. efter ett snöfall eller vid hård vind.
Kanonbra initiativ! Hoppas det slår väl ut och görs permanent.