Senaste nytt

British Airways och Iberia lägger bud på TAP

Fredrik

Medlem
Vad är logiken bakom det budet? TAPs styrka är väl rutterna till Brasilien? Jag kan förstå att man vill få tag i sådana men om Iberia redan är starka på Sydamerika känns det inte som det första man skulle slå till på. Borde man inte vilja hitta ett bolag med andra rutter som mer kompletterar de existerande eller är det precis vad man menar att TPs rutter gör?
 

JacobGBG

Medlem
Man kanske inte vill åt rutterna lika mycket i sig som flygflottan. Om köpet går igenom så kan nog Iberia komma att absorbera TAP helt. Ur ekonomsit perspektiv så känns detta som något Portugal behöver gå med på.
 
Vad är logiken bakom det budet? TAPs styrka är väl rutterna till Brasilien? Jag kan förstå att man vill få tag i sådana men om Iberia redan är starka på Sydamerika känns det inte som det första man skulle slå till på. Borde man inte vilja hitta ett bolag med andra rutter som mer kompletterar de existerande eller är det precis vad man menar att TPs rutter gör?

Jag tycker det ser ut som att ruttnätverken till Sydamerika verkligen skulle komplettera varandra:

TAP: TAP Air Portugal route map - Intercontinental
Iberia: Iberia route map
 

Fredrik

Medlem
Det ser faktiskt ut så.

Det ser ut som att de får ett bra nät till Afrika och Sydamerika. Går TAM ur Star Alliance när de slås ihop med LAN kommer OneWorld att vara väldigt starka på Sydamerika och Star Alliance väldigt svaga.
 

JacobGBG

Medlem
En annan tanke är att iochmed denna affär så skulle *A förlora mycket tillgänglighet till SydAmerika via Europa. TAM/LHs utbud är starkt begränsat.
 
Toppen