Senaste nytt

Statsminister Reinfeldt i premium eco på TG 960 Bangkok-Stockholm

Hej.
En kompis till mig flög härom veckan TG 960 BKK-ARN(777-300ER) i businessclass.
Vid boarding...på sin väg genom premiumeco avdelningen påväg mot C-klass kabinen såg han till sin stora förvåning Statsminister Reinfeldt sitta i premium eco avdelningen.
Min vän och även jag är väldigt förvånad att inte Sveriges statsminister alltid reser i businessclass vid reguljära långa interkontentala flygresor. Själv tycker jag det borde vara en självklarhet.
Min vän är dussutom statligt anställd(FMV) ingenjör och tyckte det var bizzart att han flög i C medan statsministern åkte i premium economy.
 

Jonas C

Medlem
Å andra sidan är det inte samma stolar i C som Y+? Reinfeldt kanske har läst BC.se och beslutat att EBG + Premium Economy biljett ger samma förmåner ;) Det kan ju också ha varit en privatresa.
 

Najk

Medlem
Hej.
En kompis till mig flög härom veckan TG 960 BKK-ARN(777-300ER) i businessclass.
Vid boarding...på sin väg genom premiumeco avdelningen påväg mot C-klass kabinen såg han till sin stora förvåning Statsminister Reinfeldt sitta i premium eco avdelningen.
Min vän och även jag är väldigt förvånad att inte Sveriges statsminister alltid reser i businessclass vid reguljära långa interkontentala flygresor. Själv tycker jag det borde vara en självklarhet.
Min vän är dussutom statligt anställd(FMV) ingenjör och tyckte det var bizzart att han flög i C medan statsministern åkte i premium economy.

Om det var så bisarrt skulle han ju kunna erbjudit sig att byta :)
 
Jag undrar om Statsministern fick C-klass måltiden eller om han fick hålla tillgodo med den mat som normalt serveras i premium eco?
Vid just detta tillfälle fick iaf resenärerna i premium eco gå ut allra först ur flygplanet vid ankomst till Arlanda ;)
 
Det borde ju gå att ta reda på relativt enkelt. Kontakta nån info-avdelning på stadsrådsberedningen och be att få reda på vad statsministern gjorde de berörda datumen. Var det en tjänsteresa bör ni kunna få ut kvitton/faktura med all info om bokningsklass osv.
Är ni för övrigt säkra på att han är EBG? Har för mig att de som reser i statens tjänst inte får samla EB-poäng å att det följs upp rätt skarpt, men jag kan ju ha fel..
 

adhoc76

Medlem
Det borde ju gå att ta reda på relativt enkelt. Kontakta nån info-avdelning på stadsrådsberedningen och be att få reda på vad statsministern gjorde de berörda datumen. Var det en tjänsteresa bör ni kunna få ut kvitton/faktura med all info om bokningsklass osv.
Är ni för övrigt säkra på att han är EBG? Har för mig att de som reser i statens tjänst inte får samla EB-poäng å att det följs upp rätt skarpt, men jag kan ju ha fel..

Policyn är lite oklar.... Problemet är inte poängen utan förmånsskatteeffekt som uppstår när man använder poängen. Om jag rest i tjänsten och skattebetalarna betalat så får jag ju en förmån om jag använder poängen för privat resande.... Däremot brukar det vara "okej" att använda poängen till tjänsterelaterade resor. Att använda poängen och köpa en resväska för som används i tjänsten brukar också kunna vara ok...

Men som sagt - inte helt tydlig policy i alla delar...
 

Palazzi

Medlem
Tycker det låter alldeles utmärkt. Det låga löneläget och få förmånerna försäkrar ju iallafall att man får en person som är hängiven sitt arbete, oavsett politisk tillhörighet.

Ingen person i en annan sektor än politiken hade ju mäktat den press och ansvar ,som arbetet medför, till så låg ersättning.

Någon maktposition värd namnet har ju inte statsministern heller... Sviktande opinion, enas med tre partier + en riksdag, dåligt internationellt inflytande, påtryckningar från inflytelserika affärsmän etc.

Kändisskap? Det räcker ju att vara med i Big Brother för att få VIP-kort på Cafe Opera...

Nej.....Att vara statsminister är ett skitgöra, och så ska det fortsätta :rolleyes::cool:
 

johhenrik

Medlem
Jag tycker det låter konstigt personligen. Jag trodde Säpo skulle kräva C pga mindre folk osv. Jag har själv suttit bakom bl a Anders Borg i C mellan IAD och CPH. Enda gången jag råkat ut för en extra säkerhetsinspektion i bryggan till planet där de gick igenom alla handbaggage. "Do you have anything sharp in here?" "Only the stuff the stuff that passed the other 2 security checks so far..." (Ville jag svara, men det gör man ju inte dock... :p )
 
Toppen