Senaste nytt

Tips på saker att göra i Genève?

SWEDE

Medlem
Tack för alla svar och tips! Bc.se är verkligen underbart vid sådana här tillfällen. Sjön har jag förstått är ett måste, och jag har blivit inbokad på hotell bara ett stenkast därifrån. Båttur låter trevligt (tack för tipset Agö) eftersom det fortsatt kommer vara sommar där nästa vecka.

Jag har greppat att det inte direkt är en billig stad, och kan också konstatera att traktamentet inte kommer att räcka till. Malu är på spåret varför jag ska till Genéve, så det blir ett par dagar inne i FN-komplexet. Därför blir det extra lockande att vara ute resten av tiden. Men som klockintresserad verkar också Patek Philippe museet klart intressant.

Tar fortsatt gärna emot tips på var man ska bege sig för en riktigt bra restaurang, det kommer nog bli tillfälle för ett sånt besök med kollegorna.

Smaken är som baken, och GVA är en penningstinn stad. Du kan få vad som helst här, inkluderat en del VÄLDIGT exklusiva nattklubbar med ting på menyn som vi inte får tala om i Sverige!!!
Men Les Armures i Gamla staden är ett ställe jag altid återvänder till för att få mig en prima Fondue. De har inte de där riktigt tokiga priserna heller.
 

GVA380

Medlem
Mitt nick avslöjar kanske en koppling till Genève :) Det finns en hel del att göra i stan, men jag skulle väl egentligen rekommendera en tripp upp till alperna, tex Chamonix, om tid finns. Om du svänger ned mot sjön från Place des Nations (FN) kommer du förbi botaniska trädgården som nämnts i tidigare svar och som sagts kan promenaden in till stan efter sjön rekommenderas. Om du tar dig över till andra sidan av stan (över sjön) finns en hel del affärer att åtminstone fönstershoppa i. Lite billigare shopping finns i ett köpcentrat Balexert närmare flygplatsen. Glöm ej att se till att du får en gratis bussbiljett för hela vistelsen av hotellet - buss och spårvagn tar dig runt hela stan!
 
Last edited:

GVA380

Medlem
Om du gillar en rejäl biff kan Café de Paris vid järnvägsstationen vara värt ett besök (ja, såsen med samma namn kommer härifrån)
 
Last edited:

fcx

Medlem
I turistguiden stod det att största attraktionen är fontänen i sjön (bara en vattenstråle rakt upp, ingen mer finess än så). Riktigt så illa är det väl inte men Geneve är inte den främsta turiststaden. Ta en tur vid sjön (inklusive fika). Promenera en sväng inne i stan. Åk spårvagn (ta gratis bussbiljett på flygplatsen och sedan även på hotellet).

Skulle själv vilja besöka CERN, men det tar i princip hela dagen.

Engelskkunskaperna är inte klanderfria, så damma av skolfranskan eller skoltyskan. Glöm inte plånboken hemma :)

Det vackraste är dock när man åker därifrån. Synen när planet lyfter genom ett tjockt molntäcke och kommer ut på andra sidan, och det enda man ser är bergstopparna ovan molnen, är obetalbar.
 

zanga

Medlem
Dom flesta generella saker har väl sagts kanske.

Det finns några bra fondue-ställen, Miyako om du gillar japanskt.
Om du kör hyrbil så parkera vid central pakering Mont Blanc, vandra lite längs Lac Leman, rue du rhone, vinka till alla wealth managers, gå nära fontänen och blöt ner dig, gå över mont blanc-bron mot tågstationen, se om det ser står någon Bugatti Veyron (eller pakera din egen) vid 4 Seasons, tag en lunch på deras resturang Il Largo.... Gå in patek philippe main store som är extremt välbevakad där man bara får vara 1 person eskorterad på övervåningen av deras show room osv. Patek philippe museum kan vara något också kanske om man har klock-fetish. Sa jag att det finns oändligt med klockaffärer? Och låt oss döda denna frågan en gång för alla: Nej - dom är inte billigare än i Sverige :D

Man kan besöka FN huvudbyggnad om man vill, dom har olika tours, sedan finns det även ett gratis :)O!) naturhistoriskt museum som jag aldrig besökt. Det finns någon kyrk-staty/monument här och var som borde ha någon historisk relevans men jag vet inte mer än så.

Chamonix ligger ungefär 1 timme bort med bil. Titta mot mont blanc vid solnedgång (under en förhoppningsvis klar dag) så kan du få en fin syn föresten.

MEN.... Vänta, vänta, vänta nu lite.....!

Alla CD-plåtar och diplomater bleknar jämfört med CERN (...där också alla har, *surprise!*, diplomatstatus och det mestadels är grönplåtade och CD-bilar) och världens största/mest komplexa teknologiska bedrift/experiment som människan förmodligen kommer göra under ganska lång tid :D, Large Hadron Collider och tillhörande experiment. (jag är inte biased på något sätt :rolleyes: )

Här undersöks många obesvarade fundamentala vetenskapliga frågor och även mer direkt tillämpad forskning görs (tex undersöka väderpåverkan på jorden och mycket jobb med sjukhus-scanners, MRI, PET och olika sätt att bekämpa cancer/på bästa sätt få bort skadad vävnad)

Spårvagn nr 18 från centrum som det står "CERN" på, bara att åka till sluthållplatsen, och gå ut till vänster (mitt emot globen) och in i reception building så kan du fråga allt där osv. Buss Y åker också förbi ( by the way; "geneva public transport": Accueil - tpg )

För att besöka dom tunga grejjerna (literally, Compact Muon Solenoid väger typ 13000 ton :D) måste man boka guidade turer långt i förväg (2 månader?), men har du fortuna med dig så kanske det kan finnas någon på dagen du är här och en ledig plats till dig, du får även kolla Visit CERN
Just nu under Long Shutdown 1 så är det regelbundet guidad turer för de olika experimenten och underjord-faciliteter.

I övrigt finns det ett museum och andra små exihibitions som är öppna varje dag, bara att komma hit. "Globe of innovation" och microcosm heter dom. Det finns även en ganska välfylld souvenirshop.

Jag kan gå in mer på detalj men har redan skrivit tillräckligt för den oinvigde antar jag.
Mycket info finns nog på CERN Outreach och CERN | Accelerating science

Jag kanske borde starta "Zanga unofficial CERN tours", med first class concierge service!

Exklusiva erfarenheter som att få gå in på insidan via specialingång, besöka biblioteket och läsa såväl om kvantdatorer eller "Soviet Nuclear Physics Journal" från 1985, få äta på lunch-resturang (vi har 3st!), se datacentret, åka intern kollektivtrafik (det behövs med dessa omfattande ytor, och en huvudtunnel som är 27km...), gå in i main auditorium och låtsas att man announcar en ny upptäckt, gå in i ett öppet kontor och kladda fram lite grekiska tecken på en black board, testa massa vending-machines och mycket, mycket mer....

Ni som spelat Half-Life och vet vem Gordon Freeman är förstår nog exakt vad jag pratar om.
Det finns även shuttle (staff/associate only) till flygplatsen som går varje timme.

Ja det var väl det, tack för ordet! :)
 
Last edited:

SWEDE

Medlem

Petter

Medlem
Om man gillar pizza så tycker jag Pizzeria da Paolo är trevligt, dock har det varit väldigt mycket folk då jag varit där, Kempinski har en helt ok nattklubb.
 

Hall

Medlem
Många bra råd för en dag i Geneve redan. Kan tipsa om att lunch i trakterna kring Place du Bourg-de-Four i gamla stan en arbetsdag är intressant, hyffsat prisvärt och ofta riktigt, riktigt gott (om du gillar fransk husmanskost).
 
Toppen