Senaste nytt

Ett litet myggbett

Hogast

Ny medlem
Jag tackar för intressanta inlägg ! Jag har inte kommit till något slutgiltigt ställningstagande ännu beträffande min resa, "juryn sammanträder fortfarande". Rationellt sett så tar jag förmodligen större risker när jag färdas till/från destinationen (trafikolyckor, haverier), än när jag väl på plats exponerar mig för myggbett. Men oron är inte alltid rationell, och en semester med oro i bakgrunden är ingen bra semester...

Jag kan tillägga att myndigheterna på Kuba tar denguen på stort allvar, och har rigorösa fortlöpande program som inkluderar
"rökning" av bostäder och utrymmen, kontroll av stillastående vatten osv. Gott om kompetenta läkare har dom också, men däremot är det betydligt sämre vad gäller "hårdvara" som mediciner och utrustning.

Oerhört positivt och intressant att tidigare i tråden kunna läsa att ett vaccin mot dengue tydligen är relativt nära ett förverkligande. Man får hålla tummarna för att det kommer fram snabbt, visar sig vara effektivt, och blir tillgängligt för stora befolkningsgrupper. Amen...
 

MarSecLtd

Medlem
@Ozz Jag har ett gäng flaskor med "Djungel Olja" den gamla modellen som blev förbjuden. När det gick ut att den blev förbjuden pga att för starka verksamma ämnen så hämtade jag ut en hel låda. Har fortfarande kvar så att jag kan ge dig en flaska eller tre. Dagens djungel olja håller inte ens Svenska mygg borta :(
 

Ozz

Medlem
@Ozz Jag har ett gäng flaskor med "Djungel Olja" den gamla modellen som blev förbjuden. När det gick ut att den blev förbjuden pga att för starka verksamma ämnen så hämtade jag ut en hel låda. Har fortfarande kvar så att jag kan ge dig en flaska eller tre. Dagens djungel olja håller inte ens Svenska mygg borta :(
Tusen tack för din omtanke!

Men den oljan vi köper här i Thailand funkar fortfarande bra (tror jag) även om jag oftast glömmer att smörja in mig.
Däremot är jag numera ganska medveten om var jag sätter mig ute, speciellt om vi skall ut strax innan solen går ner.
 

pitch

Medlem
Det vanliga kletet dom har på 7-11 och Family Mart (i Thailand, vill säga) i liten flaska funkar alldeles utmärkt. 13% DEET är inte superhögt, men jag har aldrig haft problem med mygg om jag verkligen använder det. Dessutom luktar det bra. Min nya favorit är varianten som luktar citrongräs. Då kan man ju dessutom inbilla sig att det ger dubbel effekt, citrongräs skrämmer bort mygg också (fast det är säkert nån slags fejkodör i just det här fallet).

Finns som spray också, men den gillar jag inte. Jag börjar alltid hosta när jag ska försöka ha på skiten, och det tyder ju lite på att man kanske inte borde andas in för mycket för snabbt av sånt där.
 

Swisser

Medlem
Jag har aldrig använt mig av några myggsprayer eller -oljor vid mina besök i Phuket, men efter att man har läst den här tråden, så inser man att det nog är en bra investering och billig försäkring att man införskaffar sådana medel inför kommande vinterresa dit. Jag köper nog dessa produkter efter ankomsten till Phuket, för att slippa släpa extra pryler på ditresan.
 

pitch

Medlem
Phuket är väl egentligen inte direkt nåt högriskområde för myggbaserade olägenheter. Man skulle ju vara betydligt bättre betjänt av nån slags lösning som stöter bort tuktuk-maffian och andra lurendrejare där ;)

(Fast fan vet vad som skulle behövas för det. En vass pinne funkar säkert, men då får man väl ett järnrör över huvvet tillbaka.)
 

Ozz

Medlem
Phuket är väl egentligen inte direkt nåt högriskområde för myggbaserade olägenheter. Man skulle ju vara betydligt bättre betjänt av nån slags lösning som stöter bort tuktuk-maffian och andra lurendrejare där ;)
Skillnaden är att tuktuk-maffian biter mig inte på benet så att jag blir sängliggande och oavsett högriskområde eller inte så var det just här i Phuket som den lilla mygg-jä...n bet mig i november i fjol...

För övrigt håller jag med dig till 100% vad gäller tuktuk-maffian som bara blivit värre och värre genom åren.
Nu verkar det dock som att dom enats om en prisbild som gäller alla så man slipper stå och dividera.
Jag brukar ta en motorbiketaxi eller en vanlig taxi om man skall längre sträckor. Tuktuk var flera år sedan jag åkte i Phuket.
 
Toppen