Senaste nytt

Letar business biljett Stockholm-Malaga (ARN-AGP i Z)

Sakoz

Medlem
Hej hej!

Tänkte rådgöra lite med Er.

Med SAS och Spanair hittar jag B klass biljett för strax under 10.000 SEK, som lyder ARN-OSL-AGP-BCN-OSL-ARN vilken ger 9.630 EB poäng (EBG). Medans Swiss har en rutt för ca 6.000 SEK i Z som går ARN-ZRH-AGP-ZRH-ARN (går även att få ytterligare ett hopp via Dusseldorf utan någon större merkostnad). Hur många poäng får jag i Z klass med SWISS till mitt EB konto? För 2.000 SEK till så kan jag göra två sådana här Swiss turer i äkta Business Class, Jag åker ut runt 21 nov, blir borta 4 dagar, vad anser Ni?
 

rob74

Medlem
Förra året flög jag ARN-ZRH-GVA-AGP vv i Business (J) med Swiss och då blev poängen per segment:

ARN-ZRH 2.000
ZRH-GVA 1.200
GVA-AGP 1.800

Ytterst prisvärd resa för ca 5.000 kr som gav 10.000 EB-poäng! :)
 

Sakoz

Medlem
Förra året flög jag ARN-ZRH-GVA-AGP vv i Business (J) med Swiss och då blev poängen per segment:

ARN-ZRH 2.000
ZRH-GVA 1.200
GVA-AGP 1.800

Ytterst prisvärd resa för ca 5.000 kr som gav 10.000 EB-poäng! :)


Definitivt intressant, är det något man skulle kunna boka nu också tror du?
 

Sakoz

Medlem
Swiss låter ju bra här. Annars kan du chansa på optiontown på en billig spanairbiljett?

Roger, det är också en bra idé, Spanair har iofs varit duktiga på att bumpa mig till C, men då uteblir ju poängen, och såvitt jag kan utläsa från FT och BC så brukar JK uppgraderingar oftast gå igenom, möjligt att man får den där konstiga biljettklassen (R?) så man måste reclaima i efterhand.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Kan kika på prisläget när jag kommer hem senare ikväll.

Nuförtiden försöker jag alltid hitta bra Biz-biljetter med Swiss om jag åker inom Europa, just för att kunna göda EB-kontot lite extra. Åkte en del med Spanair tidigare när de hade billiga biljetter i Z-klass. 3.000 kr ToR ARN-BCN var inte att förakta! Gjorde även en del turer ARN-(MAD/BCN)-AGP samt ARN-MAD-LPA. Fick lite kalla fötter efter incidenten i MAD, då planet med exakt samma flightnr som jag (och mina vänner som bodde i San Agustín) brukade ta till LPA trillade i backen. Sedan slutade JK också med den typen av biljetter, så då reste jag med SK och LH innan jag hittade till LX.
 

rob74

Medlem
Jag åker ut runt 21 nov, blir borta 4 dagar, vad anser Ni?

Gjorde en slagning på utresa 21/11 och återresa 25/11 och hittade följande:

Utresa ARN-ZRH 06:20-08:45 samt ZRH-AGP 09:45-12:30. Fakirvarning på det, men annars är det övernattning i ZRH.

Återresa AGP-ZRH 13:10-15:45 och ZRH-ARN 16:35-19:00 eller 19:45-22:15.

ARN-ZRH på utresan är med SAS så det generarar som mest 3.000 EB-poäng med EBG-bonus på 25%.
Med tidigare LX-flighten hem blir priset 5.713 kr
Den senare flighten ZRH-ARN är med SAS. Blir lite väntetid i ZRH, men loungen finns ju alltid...
Priset med den sena flighten blir 5.778 kr. Jag hade definitivt valt den senare med avseende på poängintjäning.

Reser du 22-26 så är det samma flighter ut och den med LX hela vägen hem och framme 19:00 för 5.778 kr.

Om tid funnits hade jag också bokat en tripp! :)
 
Last edited:

Sakoz

Medlem
Gjorde en slagning på utresa 21/11 och återresa 25/11 och hittade följande:

Utresa ARN-ZRH 06:20-08:45 samt ZRH-AGP 09:45-12:30. Fakirvarning på det, men annars är det övernattning i ZRH.

Återresa AGP-ZRH 13:10-15:45 och ZRH-ARN 16:35-19:00 eller 19:45-22:15.

ARN-ZRH på utresan är med SAS så det generarar som mest 3.000 EB-poäng med EBG-bonus på 25%.
Med tidigare LX-flighten hem blir priset 5.713 kr
Den senare flighten ZRH-ARN är med SAS. Blir lite väntetid i ZRH, men loungen finns ju alltid...
Priset med den sena flighten blir 5.778 kr. Jag hade definitivt valt den senare med avseende på poängintjäning.

Reser du 22-26 så är det samma flighter ut och den med LX hela vägen hem och framme 19:00 för 5.778 kr.

Om tid funnits hade jag också bokat en tripp! :)


Stort tack, Var ungefär vad jag själv hittade på Swiss egna boknings site! Får nog bli denna rutt och för all del kan jag stanna en natt på Park Inn i Zurich och njuta lite av loungen dagen efter. Kan man på Swiss hemsida boka (konstruera) så man får ett till leg via exempelvis GVA som nämndes tidigare? Eller gör man det på något annat sätt? Jag menar utan att priserna skenar iväg.
 

Senator

Moderator
Kan man på Swiss hemsida boka (konstruera) så man får ett till leg via exempelvis GVA som nämndes tidigare? Eller gör man det på något annat sätt? Jag menar utan att priserna skenar iväg.

Jag använder normalt LH hemsida för detta. Sök på segment, och ange "Lufthansa Group" så får du upp LX också. OBS! Det går ej boka LX code share som flygs av SK via denna metoden. Jag har i såna fall (ringt LX) och sagt att jag vill boka detta, men det går inte via webben. I vissa fall övertygar jag att det inte borde bli telefon bokningsavgift, det har funkat i 50% av fallen. Annars är det 200kr som är ok tycker jag. Fördelen med LH webben är att man också då kan boka plats.
 

Sakoz

Medlem
Jag använder normalt LH hemsida för detta. Sök på segment, och ange "Lufthansa Group" så får du upp LX också. OBS! Det går ej boka LX code share som flygs av SK via denna metoden. Jag har i såna fall (ringt LX) och sagt att jag vill boka detta, men det går inte via webben. I vissa fall övertygar jag att det inte borde bli telefon bokningsavgift, det har funkat i 50% av fallen. Annars är det 200kr som är ok tycker jag. Fördelen med LH webben är att man också då kan boka plats.

Senator: Ok, tack för tipset! Men när jag kör LufthansaGroup på Swiss hemsida så blir det minst dubbelt så dyrt. Och då försvinner Z biljett alternativen (därav att det också blir dyrare.
 
Toppen