Senaste nytt

Översättning av bokningsklasser vid codeshare

Finns det några tabeller som cirkulerar hur man översätter fare classes vid code shares? Tex var min biljett bokad i V, på boardingkortet stod det Y (blev visserligen uppgraderad) och det blev registrerat som S i EB. United var operating airline, kommer inte ihåg vem det bokades med.

Jag försöker annars undvika codeshares just för att det verkar klurigt att veta vilken bokningsklass det kommer registreras på, men det är ju så många flighter som är codeshares och man begränsar sig rätt mycket om man inte väljer sådana flighter.

Nu kikar jag på en resa med United, operated by US airways i W. Kommer regga det på Aegean och W med US ger 100% miles, samtidigt som W med UA ger 50% av miles. Någon som vet hur det kommer rapporteras in till mitt FFP?
 

Alx

Medlem
Varför inte kolla bokningen på opererande flygbolags hemsida? Då får du ju reda på vilken bokningsklass du har där! :)
 

Roger J

Medlem
Dett är tyvärr en riktig "djungel". Det finns också olika komplicerande faktorer. Till exempel är det ibland dynamiskt, en bokningskod kan översättas till olika bokstäver hos utförande bolag beroende på bokningsläget hos dem.
Y på ditt boarding pass avser dock serviceklass (Economy) och inte bokningsklass.
 

Concorde

Founding Member
Alla bolag utom LCC/endast ekonomi kabin visar serviceklass. F, C och Y eller M för ekonomi. BA t.ex. kör även W för deras Traveller Plus kabin. SAS kör Y för deras Premium?
 

Roger J

Medlem
Ja, SAS använder C (business), Y (economy+) och M (economy).
SAS skriver också ut bokningsklassen bredvid serviceklassen på vissa flygplatser. Det kan stå "Y B", då är man i Economy+ med bokningsklass B.
 
Toppen