Senaste nytt

Tips på städer där man lever billigt?

Jag är lite trött på Sverige och har varit ett tag nu och jag tittar på att åka iväg under en längre period (inte just nu men i början på 2014), cirka 6 månader.

Eftersom jag inte är någon miljonär (tyvärr) så kollar jag efter intressanta städer men som ändå erbjuder håller en duglig levnadsstandard.

Med detta menar jag alltså att jag inte tänkt bo där hela städer består av:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Jakarta_slumhome_2.jpg

Jakarta verkar dock ändå ha en relativt utvecklad stadskärna och då man får följande boende: https://www.airbnb.com/rooms/943614 för cirka 5000 SEK / månad så är det ett alternativ.

Jag vet dock inget om Jakarta mer än att det bor mycket muslimer där.
Någon som bott/varit där under en längre period? Vad tycker ni om staden?

Andra alternativ? Xiamen?
Ni som rest runt i Asien mycket, släng in tips. Det vore uppskattat.

1. Har max 8000 SEK / månad att använda till boende. Högre månadsavgift än så går bort. Använder gärna Airbnb.
2. Vill bo centralt, ha nära till shopping(centrum) och matställen.
3. Gärna städer som inte lever med ständiga terroristincidenter året om. (Hur är Jakarta där nu t.ex?)
4. En fördel om det går att ta sig fram/göra sig förstådd någorlunda med bara engelska.

Ja, alla möjliga tips mottages med glädje.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Skulle generellt sett inte rekommendera Jakarta. Det är tyvärr en storstad som inte har så mycket att erbjuda i form av uteliv eller speciella sevärdheter på något sätt. Dessutom anses det vara en ganska farlig stad och västerlänningar ses som lovligt byte. Välbeställda indonesier som bor i Jakarta håller sig med privatchaufför och livvakter :/ Och jo, med tanke på att landet är muslimskt finns det tyvärr vissa grupperingar som genom bombdåd då och då försöker få in landet på en mer konservativ bana. Oerhört tråkigt men tyvärr sant.
Vill man i Indo leva nära shopping och party och också stränder är givetvis Bali att rekommendera.

Jag skulle istället välja tex Bangkok eller Singapore. Singers ÄR dyrare men riktigt trevligt ur många perspektiv.

Andra städer i tex Vietnam kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Manilla anses inte heller vara en trevlig stad av många även om jag personligen gillar den stan.
 
Skulle generellt sett inte rekommendera Jakarta. Det är tyvärr en storstad som inte har så mycket att erbjuda i form av uteliv eller speciella sevärdheter på något sätt. Dessutom anses det vara en ganska farlig stad och västerlänningar ses som lovligt byte. Välbeställda indonesier som bor i Jakarta håller sig med privatchaufför och livvakter :/ Och jo, med tanke på att landet är muslimskt finns det tyvärr vissa grupperingar som genom bombdåd då och då försöker få in landet på en mer konservativ bana. Oerhört tråkigt men tyvärr sant.
Vill man i Indo leva nära shopping och party och också stränder är givetvis Bali att rekommendera.

Jag skulle istället välja tex Bangkok eller Singapore. Singers ÄR dyrare men riktigt trevligt ur många perspektiv.

Andra städer i tex Vietnam kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Manilla anses inte heller vara en trevlig stad av många även om jag personligen gillar den stan.

Har varit inne på Bangkok och det är ett alternativ. Dock är det en del dyrare än Jakarta. Singapore känns lite för dyrt för de boende jag hittat. (cirka 13-15.000 / månad)

Tack för din text om Jakarta. Det var väl tyvärr lite av mina farhågor.
Bali ska jag kolla upp. :)
 

MarSecLtd

Medlem
Andreas, Vietnam Kambodja Filippinerna är väl ställen som direkt faller under dina önskemål. Värt att titta på är iaf enligt mig vissa ställen i Afrika
 

Sofia

Medlem
Visst är det så, som sagt, man får liksom väga gungor och karuseller mot varandra.
Väljer du att tex bo på Bali har du ju en stor mängd städer, tex Singers, Bangkok etc inom några timmars flygresa.

Personligen kan jag inte alls förstå varför man skulle vilja bo i en asiastisk storstad, det är smutsigt med dålig luft, varmt och klibbigt utan rikgi chans att komma undan men smaken är bekant som baken ;)
 
Personligen kan jag inte alls förstå varför man skulle vilja bo i en asiastisk storstad, det är smutsigt med dålig luft, varmt och klibbigt utan rikgi chans att komma undan men smaken är bekant som baken ;)

Jag är tyvärr ingen äventyrsmänniska på den fronten av att bo allt för nära/i djungel och skog. (Rädd för ormar) :p
Har alltid varit en stadsmänniska så därför siktar jag på en storstad med nära till shopping, bra mat osv.
Sedan kan man ju göra utflykter till stränder när man nu kännner för det. :)
 
Jag har funderat på Auckland. Se följande boende: https://www.airbnb.com/rooms/952396

Det verkar vara en trevlig host, bra boende (rum) och ett allmänt trevligt område.
Därifrån kan man sedan ta sig till runt till öarna som väntar ett par timmar bort med billigt award flyg.

Har dock hört att det inte är speciellt billigt där och vill ju inte leva på vatten och bröd varje dag.

Har du funderat på Kuala Lumpur?

Faktiskt inte. Trodde det var ungefär lika dyrt som Singapore men det kanske inte är så? Ska kolla.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Nä KL är billigare än Singapore. Dock kan du stryka Australien direkt, det är väldigt dyrt där nu, dyrare än hemma.

Har du kikat på någon Vietnamesisk eller Koreansk stad? Jag har en bekant som bor i Busan i Södra Sydkorea och hon trivs jättebra. Nära till "vildmark" men en riktig stad också.
 
Nä KL är billigare än Singapore. Dock kan du stryka Australien direkt, det är väldigt dyrt där nu, dyrare än hemma.

Har du kikat på någon Vietnamesisk eller Koreansk stad? Jag har en bekant som bor i Busan i Södra Sydkorea och hon trivs jättebra. Nära till "vildmark" men en riktig stad också.

Intressant att du nämner Busan då jag faktiskt kom in på det spåret tidigare idag (nämnde det dock aldrig i första inlägget) men jag hittade ett boende där (rum) för 4600 SEK / månad vilket faktiskt känns ganska bra.
https://www.airbnb.com/rooms/1028157
(Helst hyr jag en egen lägenhet men jag är inte främmande för att bo hos folk om det innebär bra pris.)

Att det också är en relativt stor stad men samtidigt har strand osv gör att det känns riktigt intressant.

Det enda jag är lite orolig över är att det är så nära Nordkorea men man kan ju inte gå och vara rädd hela livet heller.

Ska kolla upp Ha Noi också.

Tack för alla tips än så länge!
 
Last edited:
Toppen