Senaste nytt

Köpa Rolex GMT master II eller ej

agehall

Medlem
Kanske en blogg dock? :)

Jag skulle läsa. Det finns så fruktansvärt mycket irrationella tankar inom privatekonomi så man blir helt sjuk. Hur många har tex inte inställningen att de under inga som helst premisser vill ta ett lån, bara för att de inte vill stå i skuld till någon? Även om lånet är kostnadsfritt..
 

freno

Medlem
Jag har andra "premium" klockor och ingen av mina bekanta skulle ens tänka tabken om en oäkta klocka. Jag har lagt affären på hold så lämge då det finns en omega po gmt som är rätt fin den med.

Kunde pruta 20% hos en svensk åf kändes rätt bra iallafall.
 
Jag har lagt affären på hold så lämge då det finns en omega po gmt som är rätt fin den med.

Känns som en svår fråga att ställa i ett forum med så många olika åsikter, som någon annan skrev så är det ju helt upp till vad man själv värderar. Jag skulle själv mkt väl kunna tänka mig att lägga de pengarna, fast mina begär drar mot en Submariner.

Argumentet att man ska bara äga om man har råd och förlora det tycker jag är lite konstigt, ska man inte bo i hus om man inte har råd att köpa ett nytt ifall det gamla brinner ner? Eller kunna krocka bilen för att sedan bara köpa en ny? Självklart ska man vara aktsam men det finns ju också försäkringar för dyrare objekt som t.ex. klockor.

Från ett privatekonomiskt perspektiv brukar jag inte funderar så jätte mycket på vad det kostar, utan vad det kan vara värt om jag vill/behöver avyttra det. Ur ett sådant perspektiv är bil oftast ett väldigt dåligt alternativ, medan en klassisk Rolex klocka i stål oftast står sig ganska väl. Om man generaliserar har en ny bil ett värde på ca 50% efter tre år, en GMT II om tre år skulle jag gissa har tappat MAX 20%, och efter de tre åren så "bör" det inte hända så mycket mer. Resor är givetvis ingen investering, men bidrar ju med många trevliga minnen och erfarenheter.
 

tourist

Medlem
Från ett privatekonomiskt perspektiv brukar jag inte funderar så jätte mycket på vad det kostar, utan vad det kan vara värt om jag vill/behöver avyttra det.

Helt tvärtemot hur jag tänker. Förutom att jag säljer min bostad om jag vill flytta eller behöver flytta så använder jag mina grejer tills de inte går att använda längre, jag säljer aldrig någonting som bättre begagnat, så det spelar ingen som helst roll vad "andrahandsvärdet" är på bilen eller klockan... Däremot kan jag jämföra priset på någonting jag överväger att köpa med hur många flygbiljetter long-haul det motsvarar. ;)
 

A380*G

Medlem
Jag har andra "premium" klockor och ingen av mina bekanta skulle ens tänka tabken om en oäkta klocka. Jag har lagt affären på hold så lämge då det finns en omega po gmt som är rätt fin den med.

Kunde pruta 20% hos en svensk åf kändes rätt bra iallafall.

En oäkta klocka och en klocka för 50 kSEK är olika saker. Finns klockor som inte är fejk men som visar tiden för ett par hundra kronor.
 

oxxax

Medlem
Varför har inte denna tanke slagit mig tidigare...
Min favoritmodell av Rolex är utan tvekan Sea Dwellern (16660), och en sådan har jag haft på armen varje dag oavsett aktivitet sedan jag köpte den 1997. Jag har letat efter ett NYTT exemplar av denna modell ett tag för att ge till min fru, men det är lite klurigt att finna då modellen har utgått och ersatts med en jag inte är lika förtjust i.
Så till tanken! Av de som läser här inne så borde det vara en relativt hög andel som besöker klockaffärer runtom klotet, och jag tänkte höra om det är någon som vet med sig att denna modell finns inne? Eller så kanske det är någon som springer på den. Det viktigaste är att den är NY.

16660.jpg

//oscar
 
Toppen