Senaste nytt

Från Bryssel till Honolulu med British Airways och American Airlines i business

doc

Medlem
Från Bryssel till Honolulu med British Airways och American Airlines i business

eller

"Tier point-run med farfar"

eller

"Hur man får fler tier points än man tänkt sig för 18 tkr"

eller

"När vi gräver guld på Oahu"

Denna resa tar mig och min farfar till andra sidan av jordklotet under en dryg veckas tid. Vi åker ”business bussen” BA001 från London City till New York, provar American Airlines trans-kontintentalt i USA och flyger oväntat i BA First hem. Jag har dragit länge på denna reserapport och publicerar den därför i delar, vilket har blivit någon av en trend på sidan. Trevlig läsning!

Avfärd och positionering till Bryssel
Medan några av bc-medlemmarna började samlas på Monks för en pubkväll hade jag begett mig ut till Bromma flygplats med min farfar. Jag bestämde mig under årets början att jag ville göra en resa till påsk. En tanke, som var svår att släppa, var att försöka bli BAEC guld på köpet. Jag hade nämligen redan samlat ihop en ansenlig mängd Tier Points, BA:s nivågrundande poäng.

På forumet hade det publicerats en deal från Bryssel till Honolulu för cirka 18 tkr och där man kunde maximera intjäningen av Tier Points. Då jag inte riktigt kände för att åka själv ringde jag min farfar för att höra om han ville göra mig sällskap på en resa till andra sidan jordklotet. Till min förvåning och glädje tackande han ja och nu satt vi där, med varsitt handbagage, i vänthallen på Bromma flygplats och väntade på att få gå ombord på Brussels Airlines flyg SN 2308 till Bryssel. Resan var bokad i b.light, vilket motsvarar ekonomiklass.

Stockholm Bromma till Bryssel
Flight: SN2308
Avgång: 20:05
Kabin: Ekonomi
Maskin: RJ1H
Reg: OO-DWL
Plats: 18A
Antal TP: 0

Ombordstigning började punktligt och vi gick in genom bakre dörren på planet, en Avrojet RJ100. Till skillnad mot Malmö Aviation använder Brussels Airlines en 2 + 3 konfiguration i sina maskiner. Stolarna kändes dock ganska slita. I ekonomiklass var ingenting gratis, men pulverkaffe, te och snacks fanns att köpa. Flygningen bjöd utöver på en fin utsikt över Stockholm inte på något anmärkningsvärt. Efter landning tog vi lokaltåget in till Bryssel Nord och promenerade 10 minuter till Hilton där natten spenderades. I egenskap av guldmedlemmar fick vi ett bättre rum, men då flyget skulle gå 6.45 nästa dag var det inte tid till annat än sömn.

Alla tåg går inte till Bryssels flygplats
Jag hade redan kontrollerat tågtider i förväg och klockan 5 skulle vårt tåg gå från Bryssel Nord till flygplatsen. I god tid checkade vi ut från hotellet och gick till tågstationen. På stora tavlan i hallen stod att vårt tåg skulle gå från spår 8, men väl på spår 8 stod ingenting om något tåg till flygplatsen. Perrongen var mörk och några uteliggare låg på en bänk. Något lätt oroade vände vi tillbaka till centralhallen för att ta en ny titt på stora tavlan. Till vår förskräckelse hade vårt tåg nu försvunnit från stora tavlan, trots att det fortfarande var 10 minuter kvar till avgång. Det var tveksamt om vi skulle hinna med flighten om vi tog nästa tåg och det skulle ställa till det en hel del. Pulsen ökade sakta och säkert. Jag vankade av och an mellan spåren och svettades allt mer. Två minuter innan avgång dök dock tillslut vårt tåg upp på skyltarna vid spår åtta. Vi klev på och tog oss ut till flygplatsen.

På väg mot London
Jag hade redan kontrollerat tågtider i förväg och klockan 5 skulle vårt tåg gå från Bryssel Nord till flygplatsen. I god tid checkade vi ut från hotellet och gick till tågstationen. På stora tavlan i hallen stod att vårt tåg skulle gå från spår 8, men väl på spår 8 stod ingenting om något tåg till flygplatsen. Perrongen var mörk och några uteliggare låg på en bänk. Något lätt oroade vände vi tillbaka till centralhallen för att ta en ny titt på stora tavlan. Till vår förskräckelse hade vårt tåg nu försvunnit från stora tavlan, trots att det fortfarande var 10 minuter kvar till avgång. Det var tveksamt om vi skulle hinna med flighten om vi tog nästa tåg och det skulle ställa till det en hel del. Pulsen ökade sakta och säkert. Jag vankade av och an mellan spåren och svettades allt mer. Två minuter innan avgång dök dock tillslut vårt tåg upp på skyltarna vid spår åtta. Vi klev på och tog oss ut till flygplatsen.

Väl ute var där inte mycket folk och därför ingen kö till säkerhetskontrollen som avklarades snabbt och effektivt. Det var inte tid att besöka BA:s egen Galleries lounge utan boaringen började ganska omgånende efter att vi tagit oss fram till gaten. Det fanns ett FastTrack för statuspassagerare och de som reser i Club Europe, BA:s affärsklass inom Europa så vi var snabbt ombord.

Bryssel till London Heathrow
Flight: BA389
Avgång: 06:45
Kabin: Club Europe
Maskin: A319
Reg: G-EUPE
Plats: 4A
Antal TP: 40

När vi kom ombord hälsades vi välkomna, men det var det ingen som tog hand om kavaj eller jackor vid planet, vilket är brukligt när man flyger från Arlanda. Flighten var nästan full i både ekonomi och business. Push-back gjordes enligt tidtabell, vi taxade upp till startbanan och lyfte snabbt. Ett platt belgiskt landskap bredde ut sig under oss.

bru-flight.jpg

Då denna flight är mycket kort startade frukost-serveringen ganska omgående. Jag valde en klassisk engelsk frukost.

frukost-bru.jpg

Servicen var mycket snabb, men något stressad. Det var kanske inte så konstigt med stressen när man serverar varm frukost och har en flygtid på 45 minuter. Jag hann precis äta färdigt innan vi skulle landa i London. Efter en punktlig landning i London åkte vi in till stan för lite turistande med farfar innan vi begav oss ut till London City Airport.

Det är inte bra att heta samma men ändå olika
Cirka en timma innan avgång anlände vi med DLR till London City Airport. På flygplatsen finns en särskild incheckningsdisk för BA001 och 003 till JFK. Vi hade visserligen checkat in online, men gick ändå till incheckningsdisken, där en dam direkt vinkade fram oss med ett leende och frågade om vi skulle till New York. Jag lämnade fram våra pass och sa att vi inte tänkte checka in bagage. Damen knappade frenetiskt i datorn och drog mitt pass genom läsaren. Efter lite mer knappande skrev hon ut min farfars boardingkort. När hon sedan plockade fram min farfars pass rynkade hon på pannan och konstaterade att vi båda hade samma förnamn. Jag upplyste henne om att jag har fått ärva min farfars tilltalsnamn som förstanamn, dock är mitt eget tilltalsnamn ett annat. Hon knappade frenetiskt och drog mitt pass flera gånger, slet sitt hår och fick djupa veck i pannan. Damen berättade att datorn plockade fram min farfars biljett när hon läste av mitt pass. Kön efter oss började växa sig lång och folk började hänga över våra axlar. Tillslut kom ett stort leende och hon sträckte upp armarna i luften och utbrast glatt ett "Yes!", följt av ett "I thought I would go crazy for a while". Vi fick våra boardingkort utskrivna och vi begav oss till säkerhetskontrollen. Jag undrade för mig själv om hon verkligen gjort rätt och om vi skulle få problem vid gränskontrollen på grund av detta.

Säkerhetskontrollen på London City Airport var som alltid effektiv och vänlig. Det tog inte mer än 10 minuter för oss att passera. Vi begav oss iväg till Gate 24 som är både lounge och gate för New York-flyget. Denna gate är ganska liten och vi hittade ingen plats att sitta bredvid varandra utan fick sitta snett mittemot varandra istället. Det fanns ett buffébord med smörgåsar, ostar, frukt, chips och kakor. Personal gick runt och frågade vad man önskade och serverade från buffén, så man behövde egentligen inte resa sig ur stolen. Ett bra utbud av drinkar samt kaffe eller te. När vi njöt av våra mackor meddelades det i högtalarna att andrepiloten satt fast i tågtrafiken vid Paddington, varför ombordstigningen skulle bli 30 minuter försenad. Dock skulle förseningen inte påverka vår ankomst till New York.

London City till New York JFK
Flight: BA001
Avgång: 12:50 (försenad till 13:20)
Kabin: Club World London City
Maskin: A318
Reg: G-EUNA
Plats: 4A
Antal TP: 210

Ombordstigningen påbörjades 30 minuter sent och när alla var ombord meddelande piloten att han pratat med andrepiloten på mobilen och att han var 5 minuter från planet. Det hängde galgar märkta med stolsnummer vid varje stol, så jag hängde av mig rocken på den. Besättningen samlade snabbt in alla kläder och hängde in dem i garderoben. Tillslut kom så andrepiloten rusande över plattan med mössan i handen och dörrarna stängdes. Säkerhetsgenomgången avverkades snabbt och vi taxade ut och lyfte därefter från bana 9.

Strax efter start delades menyer ut och fördrink serverades. Det imponerade på mig att det fanns hela fem olika huvudrätter att välja mellan.

Menu

Starters - London City - Shannon
Grilled Scallops
or

Citrus and pomegranate salad with chili-honey dressing

Dinner - Shannon New York
Rump of lamb with Hasselback potatoes and redcurrant mint jus

Seared corn-fed breast of chicken with Tewkesbury mustard jus

Filet of Dover sole with parsley sauce and new potatoes

Caramelized shallot and Black Bomber cheese tart with red onion relish

Roasted fillet of beef with horseradish fennel slaw and new potato salad.

Dessert

Choclate orange mousse

Old Sussex and Yorkshire Blue cheese with quince jelly, Bath Oliver biscuits and spelt crackers​

Det fanns tre olika champagne att välja mellan, varav en var rosé (Castelnau Brut Rosé NV). Jag valde Boizel Grand Vintage 2004, som jag tyckte smakade gott, då den var både torr och ganska fruktig. Förrätten serverades på samma porslin som BA First och besättningen använde en silverbricka vid serveringen. Jag hade valt pilgrimsmusslor och de smakade bra, även om förrätten kanske serverades lite för kall för att smakerna skulle komma till sin rätt. Pilgrimsmusslorna hade en god grillad smak som gav en bra kontrast till den syrliga salladen.

snn-starter.jpg

När förrätten dukats av tog besättningen upp beställningar på huvudrätten, som skulle serveras efter stoppen på Shannon. Tilltalet var väldigt vänligt och nästan familjärt, trots att jag inte tilltalades vid namn.

Stolen var skön att sitta i, men nackstödet sitter alldeles för lågt om man är min längd (183 cm). Det går tyvärr inte att justera i höjdled, vilket gjorde att det var lite svårt att hitta ett bra läge för nacken.

lcy-chair.jpg

Plötsligt varvade motorerna ned och vi började nedstigningen mot Shannon. Piloten meddelade att vi hade 20 minuter till landning. Flygningen hade bitvis lite turbulent och nu satte det till att skaka ganska ordentligt. När man tittade ut gick det mycket vågor på havet. Efter en kamp för att parera kastvindarna så gjorde vi en ganska hård landning på Shannon och taxade snabbt in till gaten. Vi ombads ta med alla tillhörigheter, då den amerikanska tullen skulle genomsöka planet och beslagta allt som lämnades kvar.

snn-stop.jpg

Stoppet på Shannon
Vi gick av planet och raka vägen till US Pre-clearence. De som hade checkat in väskor ombads vänta några minuter medan deras bagage kontrollerades. Härpå följde en enkel kontroll där handbagaget och skorna röntgades. Dator och vätskor behövde inte plockas ut. Tre av stationerna vid gränskontrollen var bemannade, så vi blev direkt framvinkade av en glad kvinnlig officerare. Jag var lite nervös med tanke på svårigheterna vid incheckningen. Hon frågade de vanliga frågorna och tyckte att resan lät väldigt trevlig. Jag lämnade mina fingeravtryck, men farfar undslapp detta och våra pass stämplades. Hela proceduren tog 10 minuter och tjänstemannen hade lämnat ett glatt avtryck i sinnet. Tänk om det alltid fungerade såhär när man reste till USA! Vi fick vänta cirka 10 minuter till vid gaten innan det var dags att gå ombord igen. Gratis internet fanns att tillgå på flygplatsen, så tiden bara flög iväg och stoppet kändes nästan lite kort.

I nästa del reser vi vidare till New York JFK och hela vägen till Los Angeles, stay tuned.
 

sunkan

Medlem
Kul att läsa! Flög själv med BA LCY-JFK i höstas. En mycket trevlig upplevelse. Jag kände mig nästan lite vilsen vid ankomst i New York när det bara var att knalla ut genom dörrarna :)

Ser framemot fortsättningen!

/Christian
 

doc

Medlem
Shannon till New York
Strax efter avfärd kom pursern med varma handdukar. Det serverades ytterligare fördrink, varför jag passade på att njuta mer av den goda champagnen. Därefter följde serveringen av den resterande måltiden. Först kom en bricka med duk samt salad.

jfk-salad.jpg

Resterande servering gjorde personalen med silverbricka från galley och rätterna serverades var för sig. Jag hade valt lammet till huvudrätt.

jfk-main.jpg

Vad gäller som serveras på flyg tycker jag att det nästan alltid är överstekt och denna gång var inget undantag. Smaken var det inget fel på, även om jag fick salta en del för att uppleva den. Till lammet valde jag Château des Bardes 2008 Grand Cru Saint-Émilion, en Bordeaux som var helt okej, men inget märkvärdigt. Efter detta serverades dessert eller ost och kex. Jag har aldrig förstått varför man måste välja mellan dessa två på BA. För mig avnjuter man först ost och därefter dessert, men om jag måste välja så blir det ost och så även denna gång.

jfk-cheese.jpg

Personalen skötte servicen på ett väldigt bra sätt. Man kände sig aldrig stressad att äta och måltiden serverades i den takt det kändes naturligt.

Efter att måltiden avslutats fick man erbjudande om att låna en iPad som IFE. Jag nekade detta, då jag och farfar satt och pratade, något vi gjorde resterande del av flighten. Cirka en och en halv timma innan landning serverades afternoon tea.

Menu

Snacks
An indivitual selection of sandwiches featuring gammon ham with tomato and spinach, tuna with sweet corn and pepper and mature Cheddar with red onion marmelade

Smoked chicken with Waldorf salad and nectarine dressing

Battenberg cake of macaroon

Då jag inte är särskilt förtjust i trekantiga mackor och minst av allt rödlöksmarmelad valde jag en sallad, en kopp te samt kakan och makaronen.

jfk-snack.jpg

Det hela var lätt och fräscht och smakade bra. Jag funderade lite vad tanken var med jordgubbsmarmeladen samt den clotted cream som stod på brickan. Ganska sent kom så besättningen ut med scones, något jag avstod då jag var nöjd.

Vi landade i tid i New York och gick rakt ut ur flygplatsen till en shuttlebus, som vi beställt i förväg som tog oss in till Manhattan, där vi spenderade natten

Mot vidare äventyr
Efter en dags sightseeing i New York begav vi oss med T-bana och AirTrain ut till JFK för nästa flygning. Biljetterna tillät inte stop-over, varför vi enbart hade haft 22 timmar tillgodo. Då vi redan var incheckade begav vi oss till AA:s Admirals Club lounge i terminal 8. När jag började flyga business inbillade jag mig att Menzies Executive lounge på Arlanda T5, var något utav det tråkigaste i loungeväg som fanns. Denna lounge visade sig dock vara i samma liga. Visserligen fanns bar med mera, men det enda som var gratis för gästerna var kaffe, te och juice samt torra kex eller ännu torrare morötter med dippsås.

New York till Los Angeles
Vi hade suttit länge i loungen, så när vi kom ned till gaten var det sista startutrop. AA:s iOS app är riktigt bra, även om det inte är särskilt smidigt att använda ipaden som boardingkort. Min iPhone hade jag förlorat för en månad sedan på en BA-flight och ny skulle införskaffas på Hawaii.

Flight: AA181
Avgång: 16:45
Kabin: Business
Maskin: B767
Reg: N339AA
Plats: 8D
Antal TP: 140

Vi visades till våra stolar och fick direkt hjälp med jackorna och även väskorna.

lax-chair.jpg

Därefter serverades vi en pre-flight drink. Valet stod mellan vatten, apelsinjuice eller "champagne" som serverades i plastglas.

lax-champagne.jpg

Något överraskande backades planet från gaten 10 minuter före avgångstid. Detta visade sig dock behövas, då det tog väldigt lång tid att taxa ut. Efter hela 45 minuters långsam färd på JFK så fick vi äntligen luft under vingarna och satte kurs mot LAX.

Väl uppe i luften aktiverades WiFi ombord och jag kunde koppla upp mig för att skriva en hälsning i flyghälsningstråden här på BC. Det hela fungerade väldigt bra, men inte tillräckligt bra för FaceTime eller Skype. Kostnaden för Wifi ombord är $14 per dygn, men de hade en påskkampanj, varför det nu kostade $10.

Menyer delades ut och fördrinkar serverades och till min förvåning tilltalades vi med namn.

Menu

Starter
Cajun-style chicken breast served on corn salad

Salad
Seasonal greens with fresh vegetables

Pepper cream dressing
or
Premium extra virgin olive oil and balsamic vinegar

Artichoke, wild mushroom and pea salad

Assorted gourmet breads

Enrées

Grilled Beef Fillet served over truffeled wild mushroom ragoût with Merlot sauce, roasted potatoe wedges and baby squash

Florentine Lasagna Roll with tomato sauce and mozzarella

Dessert

Traditional Ice Cream Sundae

Gourmet Cheese Plate

lax-nuts.jpg

Vi fick en skål med varma nötter till fördrinkarna. Matbeställningen togs och därefter delades Samsung-tillverkade läsplattor med filmer och TV-serier. Jag tackade dock nej till en sådan.

Till förrätt serverades cajunkryddad kyckling med majssallad och ja kycklingen var verkligen cajunkryddad. Den var saftig och hade rejält sting. Till detta erbjöds en grönsallad och bröd.

lax-starter.jpg

Tyvärr var min ena kniv smutsig och fick bytas ut. Trots svårigheterna att tillaga kött i luften tänkte jag ge biff ytterligare en chans. Det visade sig vara ett lyckokast.

lax-main.jpg

Köttet var bra tillagat med lite rosa mitt och en härligt grillsmak. Potatisen var dock något tråkig, men grönsakerna krispiga. Det röda vinet till maten var helt okej.

Till efterrätt serverades ost samt en glass med valfria tillbehör. Enligt min mening har amerikanarna aldrig förstått vad ost är, om man bortser från färskosten. Glassen var god och portionsstorleken amerikansk.

lax-dessert.jpg

Strax innan landning serverades en varm tranbärs- eller chokladkaka med ett glas mjölk. En av flygvärdinnorna frågade om vi inte ville komma fram och sitta i cockpit efter landningen. Hon tyckte nämligen att farfar borde få vara med om på resan, när han reser halva jorden runt. Det tackade vi självfallet inte nej till.

lax-cockpit.jpg

Efter att ha hälsat på kaptenen och styrman begav vi oss, glada men trötta, till en shuttlebus som tog oss till Hilton LAX. Lyckan fortsatte, då vi som guldmedlemmar blev uppgraderade till ett Executive rum. Sammanfattningsvis en bra dag.


Los Angeles till Honolulu
Ytterligare en tidig morgon. I och med att vi nu vaknat i en ny tidzon för andra morgonen i rad var hjärnan måttligt förvirrad. Efter en snabb frukost i Executive loungen på Hilton LAX begav vi oss till flygplatsen. Efter att först ha hamnat i fel kö hänvisades vi till Priority AAccess-kön för passagerare i första eller affärsklass. Säkerhetskontrollen gick smidigt och inga reaktioner över våra namn denna gång. Vi gick till Admirals club loungen och denna gång fick vi drinkbiljetter, något vi inte fick på JFK. Dock var det alldeles för tidigt att ta någon drink. Det blev en kopp te istället. Tiden för ombordstigning passerade, men på skyltarna stod inget om att flighten börjat någon ombordstigning. Efter ett tag beslutade vi oss för att gå till gaten och innan vi kom fram var det sista startutrop. Jag vet inte hur vi lyckades med det, men det var ganska skönt att inte behöva köa någonstans.

Flight: AA31
Avgång: 08:00
Kabin: First
Maskin: B757
Reg: N687AA
Plats: 5F
Antal TP: 140

Väl ombord på planet märktes det snabbt att här var en helt annan stämning än på den föregående flygningen med American. Det var mer avlappnat och nästan lite charterkänsla. När vi satt oss tog man våra jackor och serverade en pre-flight drink. Trots den arla morgonstunden blev det ett glas mousserande för mig och farfar. Pushback skedde punktligt klockan 8.00 och efter 15 minuter var vi i luften och kunde njuta av utsikten över den kaliforniska kusten. När vi var i luften togs våra beställningar för frukosten. Beställningen avlutades med ett "I'm Susan, what's your name?". Jag blev lite paff och svarade med förnamn. På en sådan fråga kändes det ju helt fel med att svara med titel och efternamn. Efter detta tilltalades jag personligt med mitt förnamn. Det kändes dock något för familjärt för min del. Besättningen tog också på sig Hawaii-smycket runt halsen. På flygningen serverades frukost.

Brunch

Breakfast breads

Macadamia Nut French Toast with mascarpone cheese, pineapple-papaya marmeladeand grilled Portuguese sausage - a signature Chef Sam Choy item

Cereal and Fruit served with banana and seasonal berries

Dessert

White Choclate Chip Macadamia Nut Cookies

Då jag ville ha något varmt valde jag toast. Rätten var fruktansvärt söt och sliskig. Jag förstod ursprungligen inte varför man kombinerat rätten med stark korv, men det behövdes faktiskt något salt att bryta allt det söta med. Jag ångrade att jag inte bara tog flingor.

hnl-breakfast.jpg

Underhållningen på denna resa visades i form av en spelfilm på tv-monitorer i taket. Ungefär mitt i flygningen serverades efterrätten i form av en klassisk amerikansk kaka med nötter och vit choklad. Strax innan ankomst serverades blandade varma nötter. För en dagflygning på sex timmar fungerade stolen helt okej. Servicen var helt okej och maten sådär.

Väl framme i Honolulu väntade en intra-island flight med Hawaiian Airlines B717 till Kona (KOA) där vi stannade i fyra dagar. Efter detta åter till Honolulu i tre dagar innan vi skulle påbörja vår hemfärd, vilket det kommer mer av i nästa inlägg.
 

Alf

Medlem
Jag tycker AA generellt sett är ganska bra på kött jämfört med andra bolag. Tack för en trevlig berättelse, ser fram emot hemresan.
 
Toppen