Senaste nytt

Flyg m. Vueling, försenat <5h. Nekad ersättning. Hjälp?

BaronS

Medlem
Hej,

Jag skulle flyga med Vueling från CPH till BCN 13.15 den 17:e juli. Väl på CPH ser jag efter ett tag att flyget är försenat till 14.45. Tar lång tid innan vi får checka in. Väl i in-checkningen får vi en kupong på 75DKK.

Får ett sms om att flighten är försenad ytterligare en timme. Sen kommer en hel dröse sms med olika tider. Går till informationsdisken på CPH. De har ingen information. Nästa information kommer 17.00. Flighten ska avgå 18.35. Ingen vid gaten eller på planet förklarar vad som orsakat förseningen. Ingen har heller gett oss någon information om våra rättigheter.

Jag mailar till Vueling:

Dear Vueling,

On 17th of July I arrived at the Copenhagen Airport at 11.00, with plenty of time to my flight which was intended to depart at 13.15.
After some time I see that the flight is delayed to ca. 14.45. When the check-in opens, no one tells us why the flight is delayed. We did however get a meal-voucher for 75 DKK, very much appreciated when considering that by then the flight was only delayed by 1hr 30mins.

The flight is then delayed more. The information-desk has no information about the flight, and tells me to wait till 17.00 for further information. At 17.00 the flight is scheduled to depart at 18.35.

I still haven't found out what caused the delay of 05hrs 20mins, and would appreciate a comment on the matter.

Två dagar senare får jag detta svaret från dem:

Dear Customer,

In response to your claim, we would like to apologize for any inconveniences caused.

In these cases our Passenger Compensation and Service Plan includes the following options whenever you decide not to wait for the delayed flight:

- A free change of date (if a similar price range is available) on delays of more than two hours.

- Reimbursement of the ticket on delays of more than five hours.

Furthermore, if this action does not create even more delay, food and refreshment vouchers are offered according to the delay time, complying with the Regulation 261/04 of the European Council.

Having complied with the European Regulations, we have to inform you that we cannot resolve your claim to your satisfaction by offering you additional compensation.

If you have any further questions, please feel free to contact us.

Your reference number is:

[SR_Number: 1-1650575822]

Please use this reference for future queries about your case, or click reply on this email.

Best regards,

Claims Department
VUELING AIRLINES S.A.

Idag fick jag även ett brev från dem med rabatt gällande 20€ på nästa flight jag bokar hos dem.

Hur går jag vidare?

Ursäkta om jag inte gett tillräcklig information, är alldeles ny här!

Tackar! :)

BaronS

Medlem

Dålig trend. Ett ganska trevligt flygbolag i övrigt dock.

Har någon några nyttiga tips på vad jag ska ta med i mitt svar till dom?

Än så länge har jag bara att jag inte var informerad om min rättigheter, samt att jag är berättigad €380 enligt "Regulation 261/04 of the European Council." Den siffran hittade jag genom euclaim.co.uk, så jag tog med den. Dumt eller bra?

BaronS

Medlem
Finns mycket bra info att läsa i denna tråd
http://www.businessclass.se/sas-eur...raett-erbjudit-tillraecklig-kompensation.html

Det ligger på Vueling att påvisa att det var en försening som var utom deras kontroll. Tekniskt fel är inte ett giltigt skäl om det kunde undvikits pga service.
Fågel som flyger in i motorn så det krävs underhåll skulle dock vara ett giltigt skäl.

Läste den tråden!

Så jag bör bara slänga iväg ett svar och "kräva" mina pengar samt påpeka att de inte gav mig någon information om mina rättigheter? För att sedan ta det vidare utifrån vad de svarar?

/BaronS

palmen

Jag hade svarat och återigen hänvisat till 261/2004 och att du har rätt till en viss ersättning.
I och med att de inte påvisat att det var ett tekniskt fel utom deras kontroll (eller annan försening de inte kan påverka) så ska du ha rätt till ersättningen.

Ofta är det bara ett standardsvar man får tillbaka från flygbolaget och de hoppas att man inte tar det vidare.

BaronS

Medlem
Såhär blev brevet:

Dear Vueling,

I am not very pleased with you answer, since you gave me almost no information and answered none of my questions in the original post.

I was not informed by anyone at the airport about my personal rights. The flight was more than 5 hours delayed and there has been no information about the delay being caused by an unexpected technical problem or similar.
Actually there has been no explanation what so ever about the reason for the delay.
According to Regulation 261/04 of the European Council, I am entitled to financial compensation.

Looking forward to your reply.

Kind regards,

Nu är det väl bara att vänta! Hur går jag vidare om dom börjar gnäbba? Är det ARN som gäller då?

/baronS

Toppen