Senaste nytt

Min första SAS resa i business

ACervin

Medlem
SAS Businessclass CPH-PVG SK 0997

Det här är kanske vardagsmat för många men trots flitigt flygande så har jag inte hunnit med SAS i C. Senaste åren har bjudit på LX, SQ, CX, OS, TG, EK och QR i C. Så jag har hunnit skaffa mig några referenser.

Söndagen den 28 juli var fuktig och varm men Pågatåget till Kastrup var skönt luftkonditionerat. Väl framme på Kastrup var incheckningsdisken för Gold/C tom. På några minuter var det klart. Fast jag fick inga boardingkort för mina TG sträckor. Vilket skulle få konsekvenser i Shanghai där jag fick vänta i avgångshallen på att Thai skulle öppna sin incheckning. I fast lane stod personalen och slöade. För att få lite mer valuta för pengarna blev jag uttagen till random check. Annars hade det inte tagit många sekunder. Scandinavian Lounge använde endast ovanvåningen idag. BC hörnan var upptagen. Skrev i gästboken och satte mig sedan att titta på EM finalen i damfotboll. Tyskarna såg ut att vinna. De norska gästerna stönade högt. Boarding började blinka ganska tidigt ca 1 timme innan avgång. Jag satt kvar en stund men det blir inte riktigt ro i kroppen när väl boarding lampan är igång.

Guestbook.jpg

Min första anteckning i gästboken

Gick därför till gate C29. Vilket var alldeles för tidigt. Vilket jag egentligen visste. Nåväl hängde vid repen och läste min ganska spännande deckare (Jussi Adler Olsens böcker om avdelning Q). Näst först ombord. Uppiggande vänstersväng för plats 2a. Personalen redo. Kavajen tas om hand. Vatten eller juice till att börja med. Frågade min flygvärdinna varför man inte serverade Champagne. Enligt henne så har det med tullbestämmelser att göra. Alkoholhaltigt får först öppnas på internationellt luftrum. Problem med inflight systemet, tekniker ombord och säkerhetsdemonstationen gjordes live i 3D. Något försenade kom vi iväg och champagnen en Henriot 2007 serverades ganska exakt 1 timme efter utsatt avgångstid. Då hade vi varit i luften ca 20 minuter. Magnifik utsikt över sundet, Köpenhamn och kryssningsfartyg.

Sundet.jpg

Kastrup till vänster, kryssningsfartyg på väg söderut

Kockkläderna på personalen och serveringen började. Som förrätt serverades en Serrano skinka med en väldigt god balsamico majonäs till. Brödet var lite mer fullkornsliknande, vilket jag uppskattar.

Entre.jpg

Gladpack på matbordet gör ingen glad, men smaken var bra

Vinlistan visade sig inte stämma med vad som fanns ombord. Fick välja en röd Shiraz från Barossa Valley. Fruktig och god så det gjorde inget. Till varmrätt valde jag en plattfisk med timjan potatis som var lite klen i smaken. Timjanen lyste med sin frånvaro. Chilensk Chardonnay.

Fisk.jpg

Smaklös fisk tyvärr

Ostbricka bestod endast av två sorter, men med mer eklektiska ostar än vad man är van vid. En Tomme Noire som jag antar kommer från Savoy distriktet i Frankrike och en organisk Brie gjord på getmjölk, fikonmarmelad och goda små knäckestrips till. Avslutade med fruktsallad med glass med politisk korrekta svarta vaniljprickar och kaffe. En liten anmärkning att allt (ost, fruktsallad, glass och kaffe) serverades på en gång. En minimal konjak Moyet XO för matsmältningen.

Serveringen var annars entusiastisk och där fanns verkligen inget att klaga på. Angenämt att rödvinet någorlunda rumstempererat något som ofta lyser med sin frånvaro även i businessklass. Min varmrätt var sisådär. Kan man anmärka på något så är det att förutom varmrätten och osten som skars upp så serverades allt annat med gladpacken-plastfilmen på. Jag vet inte om det är av hygienska skäl man låter gästerna själva packa upp, men det hade sett trevligare ut om gladpacken hade varit borta innan servering.

Bytte om till pyjamas i vanlig ordning. Toaletten var en angenäm överraskning med två fönster och lite rymligare än de mörka och trånga kuberna på 777 som brukar vara min normala långfärdsmaskin. Babordstoan hade dock ett rejält tryck i kranen och det var omöjligt att tvätta händerna utan att skvätta ner sig och lämna toaletten med ett vått gylfparti. Toapappret är av den ekologiskt rustika sorten. En grov historia, inget man skulle vilja använda dagligen. Men ingen risk för fingergenombrott. Dags att byta samtalsämne. Styrbordstoan hade en lite stillsammare kran och där kunde man komma undan torrskodd.

Toa-utsikt.jpg

Toautskikt är alltid trevligt, låg risk att någon kikar in

På väg tillbaks till min stol råkar vi plötsligt ut för kortvarig men mycket kraftig turbulens. Jag får faktiskt sätta mig på knä på golvet för att inte fara omkring och hela kabinen vaknade. Förstår att man kan skada sig ordentligt. Någon minut senare var det lugnt igen och jag kunde återvända till min plats.

Själva kabinen känns gammal och det är en ganska påtaglig lutning på stolen i sovläget. Skärmen för inflight systemet är liten och lågupplöst och går inte att vinkla. Jag har en minst lika stor vinklingsbar skärm med högre upplösning i economy på Emirates. Annars fanns det en del trevligheter i form av ett bra tidningsutbud och den nattliga lilla snackbaren som jag dock inte utnyttjade.

Efter en allt för kort natt så var det frukostdags. Juicen höll en hygglig kvalitet, brödet var detsamma som till middagen med tillägg av croissanter som såg rätt så rejäla ut. Var lite för mätt för att prova. Till det ett antal pålägg, yoghurt med en mycket syrlig mangosås till och några kiwis som nog varit uppskurna för länge för de hade lite ”skinn” på snittytan. Ett trevligt grepp var att det småvarma komponerades på plats från serveringsvagnen. Valde scrambled eggs med röd paprika i med några skivor bacon som var mager och fin om än salt och lite stekta champinioner.

Frukost-2.jpg
Varma celen av frukosten var bra

Efter frukost hoppade jag i mina vanliga kläder och snart därefter stängdes inflight entertainment systemet av. Det var en halvtimme innan landning så jag fick aldrig se färdigt Kontiki. Min erfarenhet är att många bolag idag kör IFE från gate till gate vilket jag föredrar. Det här kändes lite gammeldags. Solen såg ut att skina men vid touchdown i Shanghai var det allmänt disigt. Tyvärr måste jag igenom immigration och hämta min väska trots att det är international transfer och väska är taggad till slutdestinationen.

flygplats.jpg
PVG ingen kul flygplats, men lång

Jaha hur var nu detta jämfört med mina andra erfarenheter? Jag tycker att personalen gjorde ett bra jobb. Dom var närvarande och entusiastiska. Inget tilltalande med namn som på Cathay eller Qatar, även om det är trevligt så klarar jag mig utan det. Vinerna smakade bra men utbudet var litet med bara 2 röda och två vita, som dessutom inte stämde med menyn. Ingen sherry eller portvin men väl en Sauternes. Maten höll normal business standard men inte så bra som exempelvis Austrian eller Qatar. Tråkigt att det serverades med gladpack på. Ett trevligt grepp tycker jag det är när man lägger upp från serveringsvagnen som man gjorde med ost, efterrätt och det varma till frukost. Däremot är kabinen och IFE på efterkälken. Gate to gate IFE saknas.

SAS erbjuder på det hela taget en trevlig upplevelse, även om den inte hamnar på den övre halvan. Skulle inte tveka att använda den om det erbjuds direktflyg.

Med min begränsade erfarenhet så håller jag Qatars mat och dryckesutbud och servicekoncept (inte den personliga servicen i sig, där är jag nog benägen att hålla på CX) med tallrickservering, äta när du vill och pyjamas som det bästa jag provat på. Det närmar sig första klass, en slags First light. Gäller främst från Doha och till Asien och Australien. CPH - Doha håller en lite lägre nivå. Cathay Pacifics nya business kabin är fantastisk och deras personal är den bästa man kan tänka sig med en väl utpräglad servicekänsla, men mat och dryckestutbudet på Qatar är bättre. För en foodie fäller det avgörandet.
 

HenrikT

Medlem
Tack för en bra rapport! När jag åkte SK903 och 904 nyligen fanns både portvin och sauternes. Jag provade båda! ;)
 

Jacob

Medlem
Jaha hur var nu detta jämfört med mina andra erfarenheter? Jag tycker att personalen gjorde ett bra jobb. Dom var närvarande och entusiastiska. Inget tilltalande med namn som på Cathay eller Qatar, även om det är trevligt så klarar jag mig utan det.
Tack för trevlig rapport. Ovan tycker jag sammanfattar SAS longhaul business class ganska bra, personalen har på de flygningar jag varit på för det mesta varit just närvarande och entusiastiska och försökt engagera sig i servicen och passagerarna, och det är något jag själv uppskattar och lägger väldigt stor vikt vid. Att tilltala med namn skulle nog mest bli konstigt på ett skandinaviskt flygbolag. Men sen det övriga, ja det finns väl en del som skulle kunna vara bättre.
 

agehall

Medlem
Jättekul läsning. Även om man själv gjort några legs i SK C så är det alltid trevligt att läsa rapporter från det. Speciellt välskrivna.
 

pep

Medlem
Tak, godt at høre at SK forsøger at holde fanen højt på longhaul! Netop forskellighederne mellem selskaberne er i sig selv attraktive. Har man rejst flere gange på longhaul C med et selskab bliver man "sugen" efter at prøve noget andet. Alternative oplevelser sætter tingene i relief. Det "perfekte" er fjende af det gode, siger man.
 

doc

Medlem
Tack för en mycket trevlig rapport! Kul att läsa om SAS Business, som jag själv inte provat på long haul ännu.
 

Ghoose

Medlem
Instämmer med flera, även om man gjort en del resor i C med SK så är det kul att höra vad andra tycker och upplever.

Instämmer också med ACervin om att IFE (samt flightmode) Gate to Gate som många andra har är en klar fördel. På vissa SK flighter tar det en evighet innnan de släcker ner skylten... Så det borde vara en enkel sak som SK kan rätta till utan att det kostar något, eller? Kan inte alla skriva in det på My SAS idea?
 

ACervin

Medlem
Tack för kommentarerna. Är det någon som vet om det där med att servera mat med gladpack på är standard operating procedure eller olycksfall i arbetet? (är väl i och för sig ofta standard i economy)
 

Agö

Medlem
Tack för kommentarerna. Är det någon som vet om det där med att servera mat med gladpack på är standard operating procedure eller olycksfall i arbetet? (är väl i och för sig ofta standard i economy)

Standard. Finns diskussioner om detta på forumet.
 
Toppen