Senaste nytt

Ej ditväg flugen, men hemväg fungerar tydligen

Guslindahl

Medlem
Hej :),

En person jag känner till påstår sig ha bokat en (ungdom) t/r ARN-ZRH, ej använt ditresan, sedan köp en ny enkel (ungdom) ARN-ZRH och enligt denna person samt sas telesupport kan fortfarande returen på första biljetten användas, dvs hemresan ZRH-ARN. (????)
Enkelbiljetten köptes INNAN första ARN-ZRH flighten flugit men långt efter 24 timmar från köpet.

Vad är kraven för att detta skall tillåtas? -Eller är det specialfall och bara ren tur?
Personen har ingen status överhuvudtaget inom något FFP.

Standardregeln är ju annars att om efterföljande legs blir värdelösa om föregående ej flugits på biljetten....

Vet ni något om detta? :confused:

Tack
 

NotRyan

Medlem
Coupon sequence rule

Full and sequential use of flight coupons:
The ticket is not valid if the first coupon has not been used.
The coupons must be used in the sequence provided in the ticket, if not used in this order, honouring will not be made.

Exceptions

If all flight coupons for the outbound travel are completely unused, the flight coupons for the inbound travel can be used. This is valid for SK/117 documents on SAS operated flights in below cases.
•Flights originating Domestic or in Europe using the SAS One Way concept fares
•EuroBonus award tickets
•All travel originating in Denmark including Intercontinental flights


Note: Passenger holding SK/117 document on SAS operated flights is allowed to board at any domestic intermediate point within DK, NO, SE and FI. Domestic sector may be on both marketing and operating SK flights.

Examples:

Passenger holding ticket HAU SK OSL SK NYC:
Passenger calls and asks if he can board in OSL without any extra charge:
No ticket reissue needed but flight HAU-OSL to be cancelled. No refund of unused sector HAU-OSL permitted.
Passenger checked-in for the whole journey but wants to board in OSL:
Cancel the domestic flight and make a new check-in OSL-NYC.

Passenger holding ticket LLA SK STO SK MMA SK STO SK LLA
On outbound travel LLA-MMA passenger is allowed to end outbound journey in STO.
Cancel STO-MMA before check-in in LLA. No refund of unused sector STO-MMA permitted.
 
Last edited:

Guslindahl

Medlem
Åfan... Tack så mycket NotRyan, cheers! :)

Ja Stefan62, det verkar som Ungdom t/r kanske biljetteras som 2x enkel som standard med andra ord?
 

nota bene

Medlem
Coupon sequence rule

Full and sequential use of flight coupons:
The ticket is not valid if the first coupon has not been used.
The coupons must be used in the sequence provided in the ticket, if not used in this order, honouring will not be made.

Exceptions

If all flight coupons for the outbound travel are completely unused, the flight coupons for the inbound travel can be used. This is valid for SK/117 documents on SAS operated flights in below cases.
•Flights originating Domestic or in Europe using the SAS One Way concept fares
•EuroBonus award tickets
•All travel originating in Denmark including Intercontinental flights


Note: Passenger holding SK/117 document on SAS operated flights is allowed to board at any domestic intermediate point within DK, NO, SE and FI. Domestic sector may be on both marketing and operating SK flights.

Examples:

Passenger holding ticket HAU SK OSL SK NYC:
Passenger calls and asks if he can board in OSL without any extra charge:
No ticket reissue needed but flight HAU-OSL to be cancelled. No refund of unused sector HAU-OSL permitted.
Passenger checked-in for the whole journey but wants to board in OSL:
Cancel the domestic flight and make a new check-in OSL-NYC.

Passenger holding ticket LLA SK STO SK MMA SK STO SK LLA
On outbound travel LLA-MMA passenger is allowed to end outbound journey in STO.
Cancel STO-MMA before check-in in LLA. No refund of unused sector STO-MMA permitted.

Vart hittar du denna info?

I Conditions of Carriage hittar jag bara "Flights originating Domestic or in Europe using the SAS One Way concept fares" inte de andra två punkterna. Är egentligen mer intresserad av räkneexemplen om de kommer från en officiell SAS-källa.

Vet inte om du såg min tråd från igår, men ska försöka bli av med en outbound på en IC-flight i bokningsklass T, vilket är nästintill likt ditt HAU-OSL-NYC exempel i eko, ej ombokningsbar. (Min är ARN-ORD-ARN varav jag behöver ta bort ARN-ORD eftersom ORD-ARN annarsblir ogiltigt) Jag har blivit informerad av Sveg (vilka jag inte litar på) att detta är helt otillåtet eftersom bokningsklassen inte tillåter 'ändringar' - att den inte går att boka om är självklart, och att det inte går att vända riktning likaså, men att borttagning av en sektor strider mot policyn finner jag inte solklart från 3.3.2 eller 3.3.4.

För att inte gå OT kan du svara http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/12036-moejlighet-till-att-omboka-ombokningsbar-flight.html om du har något råd.
 

Morgan

Medlem
Off topic:

På 80- och 90-talet användes något som man kallade "saxade biljetter" - kan någon förklara vad det är eller var? (Jag minns det som att det handlade om att man köpte en biljett i ett "billigare" land, men aldrig använde den första och sista kupongen....?)


Som jag fattat det:

Du ska ARN-FRA imorgon och på tisdag. Biljetter över dagen dit är orimligt prissatta.

Du kan få ner priset genom att köpa och saxa ARN-FRA, ut imorgon (morgon) ,hem tisdag (kväll). FRA-ARN, ut imorgon (kväll), åter tisdag (morgon)
 

NotRyan

Medlem
Vad gtäller saxade biljetter användes det mycket förut då one-way konceptet inte fanns, exempelvis blev biljetter ganska mycket billigare om man stannade över lördag-natt, en regel som inte passade bra om man skulle över dagen.

Exempel: Jag skall vara i London må-ti två veckor i rad, då blev det mycket billigare att köpa ARN-LHR t.o.r, ut må w 1, hem ti w2, samt LHR-ARN t.o.r ut ti w1, hem må w 2. Därigenom uppfyllde du lördags-regeln på bägge biljetterna...

Mvh
/NotRyan
 

NotRyan

Medlem
Vart hittar du denna info?

I Conditions of Carriage hittar jag bara "Flights originating Domestic or in Europe using the SAS One Way concept fares" inte de andra två punkterna. Är egentligen mer intresserad av räkneexemplen om de kommer från en officiell SAS-källa.

Vet inte om du såg min tråd från igår, men ska försöka bli av med en outbound på en IC-flight i bokningsklass T, vilket är nästintill likt ditt HAU-OSL-NYC exempel i eko, ej ombokningsbar. (Min är ARN-ORD-ARN varav jag behöver ta bort ARN-ORD eftersom ORD-ARN annarsblir ogiltigt) Jag har blivit informerad av Sveg (vilka jag inte litar på) att detta är helt otillåtet eftersom bokningsklassen inte tillåter 'ändringar' - att den inte går att boka om är självklart, och att det inte går att vända riktning likaså, men att borttagning av en sektor strider mot policyn finner jag inte solklart från 3.3.2 eller 3.3.4.

För att inte gå OT kan du svara http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/12036-moejlighet-till-att-omboka-ombokningsbar-flight.html om du har något råd.

Texten kommer från sassalesinfo, så den kommer från en betrodd källa :)

Vad gäller din ARN-ORD-ARN, så hade du kunnat stiga på i Stockholm om biljetten hade varit LLA-ARN-ORD t.o.r vilket är likt Haugesunds-exemplet med att boarda på en domestic intermediate-point. Däremot kan du inte plocka bort utresan ARN-ORD på din T-klass :(

Mvh
/NotRyan
 
Toppen