Senaste nytt

SAS skriver code share-avtal med ANA

Jacob

Medlem
SAS har skrivit ett code share-avtal med japanska All Nippon Airways (ANA) för ökat samarbete mellan de två bolagen.

Det kommer innebära:
-ANA flyg mellan Tokyo och Sapporo, Osaka och Fukuoka kommer få SAS flight nummer.
-SAS flyg mellan Tokyo och Köpenhamn kommer få ANA flight nummer.

I ett senare skede kommer även en rad SAS flygningar inom Europa få ANA flight nummer.
-London till Köpenhamn, Oslo och Stockholm
-Frankfurt till Köpenhamn, Oslo och Stockholm
-München till Köpenhamn och Oslo

Nu håller vi bara tummarna att ANAs flygningar från Europa till Japan ska få SAS flight nummer också.
Tänk att få köpa en SAS biljett och få flyga Frankfurt-Tokyo eller London-Tokyo med ANA! :)
 

rob74

Medlem
Undrar om F blir tillgängligt då också? ;) SAS har ju själv inte den kabinen.
När jag för skojs skull kollade på min flygning med TG mellan BKK-NRT via ANA's websida så såldes inga F-biljetter, men på TG's sida fanns det. ANA har ju inte F på sina egna plan mellan Japan och Thailand, så om det kan vara något sådant...
 

hyper

Medlem
Vad betyder detta i praktiken för ett bolag som redan är inom Star Alliance?
Jag har aldrig riktigt fattat principen med Codeshare om det är samma alliance, bokningar verkar ju gå att kombinera rätt fritt inom alliance'n i alla fall, och jag får inte mer miles eftersom det är metallen som styr i slutändan i alla fall.

Någon som har mer koll?


Ps. ANA First genom att betala SAS Business, jo jag tackar ... :)
Ds.
 

Jacob

Medlem
Vad betyder detta i praktiken för ett bolag som redan är inom Star Alliance?
I detta fall innebär det att du kan köpa en SAS biljett från Stockholm till Sapporo, eller en ANA biljett från Tokyo till Stockholm.

Att SAS flygningar mellan Tokyo och Köpenhamn får ANA flygnummer skulle kunna innebära att du kan köpa en ANA biljett Tokyo-Europa och flyga ANA ena vägen och SAS andra vägen.
Det har garanterat inte gått att göra innan.

Så code-share är i allra högsta grad bra. Sedan finns det förstås rätt mycket biljettsamarbeten i alla fall inom Star Alliance, men code-share gör alltid saker enklare.
 

Jacob

Medlem
När jag för skojs skull kollade på min flygning med TG mellan BKK-NRT via ANA's websida så såldes inga F-biljetter, men på TG's sida fanns det. ANA har ju inte F på sina egna plan mellan Japan och Thailand, så om det kan vara något sådant...
Thai och ANA har code-share på linjen Tokyo-Bangkok, åt båda hållen.

Så köper man en Thai biljett kan man nog flyga Thai ena vägen och ANA andra vägen.
Däremot säljer ANA inga första klass biljetter på sträckan, det gör bara Thai. Inte så märkligt egentligen...

Vet du föresten vad billigaste första klass biljetten kostar Tokyo-Bangkok med Thai? (eftersom du just flygit denna)
54700 SEK + skatter!!

Lägg till att billigaste första klass biljetten Stockholm-Tokyo med Lufthansa går på 63000 SEK + skatter så kan man räkna ut vilket enormt värde denna bonusbiljett har. :)

Kul att man fått sprida lite inspiration! :)
 

hyper

Medlem
I detta fall innebär det att du kan köpa en SAS biljett från Stockholm till Sapporo, eller en ANA biljett från Tokyo till Stockholm.

Jo, självklart .. Men vad innebär det rent konkret? Det är väl fortfarande samma flygbolag som flyger det och (ungefär) samma priser oavsett om jag bokar på en SAS code eller en ANA code? Eller missar jag något riktigt fundamentalt?
 

Roger J

Medlem
Bara för att båda bolagen är i Star Alliance behöver det ju inte betyda att det finns priser från t.ex. SAS som innefattar det andra bolagets flygningar.
Men om det finns SAS-nummer på flygningarna är ju idén att SAS även har publicerade priser.
Det kan ju vara smidigt att ha en SAS-biljett ifall man är EBG eller EBP, eftersom det är lätt att ringa dem 24h. Har du en SAS-biljett (117-...) så är det även SAS som tar hand om eventuella klagomål, försenat bagage etc även om ett annat bolag i bokningen strulat.
 

rob74

Medlem
Vet du föresten vad billigaste första klass biljetten kostar Tokyo-Bangkok med Thai? (eftersom du just flygit denna)
54700 SEK + skatter!!
Lägg till att billigaste första klass biljetten Stockholm-Tokyo med Lufthansa går på 63000 SEK + skatter så kan man räkna ut vilket enormt värde denna bonusbiljett har. :)


Jo, jag kollade upp det när jag hade bokat biljetten! ;)
Alltid intressant att veta...
Jag var ju först bokad på LX, ZRH-NRT och de skulle ha närmare 170.000 SEK för en ToR (ink. skatter)!!! Så i runda slängar dryga 220.000 SEK för hela rasket. Billigt... :rolleyes: :cool:
 
Toppen