Senaste nytt

Milano - önskar tips kring det mesta

Henry

Medlem
Hej Palazzi och ni andra ;)

Nu är jag ute efter era bästa Milano-tips! Åker med flickvännen till Milano i augusti och jag kunde inte hitta någon tråd om staden. Boende är ordnat och vi kommer bo en bit utanför vid stationen Brenta på tredje linjen, den gula. Flyger gör vi till Linate och hem från Malpensa.
Vi har tänkt hinna med följande:

-Turistande, pricka av de turistfällor som faktiskt är värda att se - vilka är det?
-Shopping, troligtvis främst på outlets - vilka är era favoriter?
-En dagsutflykt till Como och åka lite båt på sjön
-Äta och dricka vin - vilka är era favoritrestauranger? Kanske viktigaste punkten!

I övrigt är jag självklart tacksam för alla möjliga tips för hur man bäst klarar sig i Milano utan att kunna ett ord italienska ;)

Efter mitt Asien-hoppande i vintras så insåg jag hur smidigt det är med ett lokalt sim-kort, så man kan surfa och använda Google maps. Har spanat in TIMxSmartphone som verkar vara ett vettigt alternativ - åsikter kring det?

Tack på förhand!
 
Jag hoppas också på att någon vet denna stad utan och innan.
Har bara varit där två gånger men endast korta fotbollsresor.

Det enda som jag verkligen kommer ihåg från staden var hur mycket klotter det var. :(
(Hoppas staden har att erbjuda än så!) :)
 

Palazzi

Medlem
Tyvärr är jag sällan i Milano, trots att jag bott så nära... Jag har dock ändå några små tips att bjuda på:

Turistande
Det smidiga med Milano är just att närtill alla "turistfällor" ligger inom radien av 400m från "Duomen". Den kända gallerien, monument etc ligger mycket centrerat. Ett måste som inte ligger lika centralt är parken "Sempione", som inte ligger riktigt lika centralt...
Det som många turister missar, vilket är en dödssynd, är att Milano har en alldeles egen kanalgata som går in i staden. Kanalen är en utbyggnad av Po-deltat och här trängs mängder av restauranger och kafeer.
6970705834_0eebeab69d.jpg

Äta & Dricka
Takrestaurangen på varuhuset Rinascente är spektakulär och inte vanvettigt dyr. Takterassen har Milanos bästa utsikt, och ligger 100m från Duomen. Detta är bara ett alternativ på lunchen.

Som turist bör man prova den typiska apertivon (en hel matbuffé ingår i drinkpriset). Den mest populära
apertivon, med marginal, är den hos "Bar Basso". Här trängs hela italienska kultureliten, och drinkarna är stans bästa. Priserna är inte heller så farliga...

Caffe Zucca (By Campari) är ju ett välkänt kaffé. Ligger mitt i den kända gallerian vid duomen. Har gott kaffe, och goda campari-drinkar (om man gillar sådant).

Jag har hört att brunchen på Hotel Bvulgari är riktigt bra, men inte testat själv. Kan tänka mig att priserna är hiskeliga..

Ristorante "El Brellin" är med marginal Milanos mest unika restaurang. Restaurangen är ett gammalt renoverat häststall, och beläget vid vattnet (vid kanalen jag tidigare beskrev). Bara kvalitetskockar som tillagar typisk mat från Lombardiet. Var ganska länge sedan jag åt på restaurangen, men vet att det inte var så billigt... Om det inte blivit ännu mycket dyrare är det absolut värt priset.

Finns givetvis många fler bra restauranger i Milano....

Shopping
Gallerian vid duomen, lyxgatan "via monte napoleone" och Rinascente (som NK) ligger alla nära varandra. Finns flera outletbyar utanför Milano, men har tyvärr inte stenkoll på dessa.

Utflykter
Como är alltid trevligt. Finns flera bra restauranger vid vattnet, men kommer inte ihåg namnen på rak arm...
Om man har mycket tid kan man även besöka staden "Pavia" mycket nära Milano. Ser ut som ett mini-Florens... Tåget tar bara 23min till den sistnämnda platsen. Staden är mycket olik både Como och Milano iaf.. :)

Tele + Internet
Det kort du beskriver fungerar kanon. Jag själv använder ett kort av märket "Wind", men vet inte vilket som är "bäst"...

Språkförbistringar
Milano är den minst dåliga av Italienska städer gällande engelska. Tror inte du kommer ha några som helst problem :)

Transport
Tunnelbanan tar dig överallt, och det fungerar väldigt smidigt.. Man kan testa deras klassiska spårvägar, men inte av någon praktisk anledning.

Trevlig resa!
 

Jadessa

Medlem
Shopping:
Har ni tid kan man ta en buss till Serravalle Scrivia, som är en stor och bra outlet.
Directions | Getting Here | Serravalle - McArthurGlen Italy

Även mitt i stan på väg från Duomo och mot via Montenapoleone finns en butik Diffusione tessile i galleria San Carlo, de har kläder, skor och väskor från Max Mara, weekend, Marina Rinaldi mm. Gå dit tidigt, på em fullt med folk. Det enda konstiga är att de klippt bort etiketten i plagget. Solglasögon från 60 euro.(iallafall när jag köpte ett par förra året.)

Mysigt och strosa i Brera med affärer som inte är de gamla vanliga kedjorna.

Äta ute:
Svårt och äta dålig mat i Italien då italienaren är kräsen och vill ha god mat. Även den enklaste trattorian har god mat. Sen om man vill äta flott finns ju bl.a. Dolce&Gabbanas restaurang Gold eller anrika Savini i Gallerian. Har dock aldrig ätit på dessa ställen.

Vid Porta Romana finns ett väldigt trevligt spa: Milano Terme. Om man inte vill gå på dagtid har de även öppet till sent och vid 18.30 med aperitivo samt tillgång till alla pooler och annat . TERMEMILANO. Centro benessere termale. Terme e benessere
Kan vara ett alternativ i augusti då det är väldigt varmt, ungefär som en bastu och andas i en het våt handduk.

Som alltid ha koll på var du har din plånbok/ handväskan.
 

Henry

Medlem
Det verkar inte som att vi kommer ha några problem med att döda tid i alla fall. Stort tack till Palazzi och Jadessa! Känns som att några svalkande timmar vid spat inte är en helt dum idé och skönt att höra att man klarar sig på engelskan. Ska fortsätta min research med den nya informationen och försöka lägga upp något löst program. Återigen - tack!
 

Henry

Medlem
Oj, missat att återkoppla här. Det blev två luncher på Rinascentes takterrass. Il Bar hade en riktigt bra ceasarsallad och vaktelrisotton på Maio var inte dum, även om det var väldigt lite kött. I källaren på Rinascente har de en "design supermarket" som säljer diverse designade småprylar. Riktigt trevlig avdelning där jag hittade en bok, "Where Chefs eat" som innehåller restaurangtips runtom i världen. Finns även som app, tydligen.

Mycket ju var dessvärre stängt nu i augusti. Fördelen med detta var dock att det var väldigt lite folk i stan, vilket gjort att det var lätt att få bord på de restauranger som var öppna. En restaurang jag gärna hade prövat är denna: trattoria bolognese da mauro - fokuserar på äkta bolognese sedan 1969.

När det gällde valet av outlet så åkte vi till Foxtown i Schweiz. Utbudet var väl så där, men Ralph Lauren-butiken var bra så vi blev båda nöjda med besöket. De accepterar även euro, men oklart vad kursen är.

Tack till alla som lämnade tips och trevlig resa till er som är på väg till Milano!
För att surfa så skaffade jag ett kontantkort från TIM. Jag tror att det var ett TIMxSmartphone, det ingick i alla fall 5 euro att ringa för (perfekt att ringa och boka lite bord med) samt 2 GB surf, giltigt i 30 dagar. Kalaset slutade på 20 euro och inköpet gjordes i en TIM-butik i Galleria Vittorio Emanuele II.
 

nota bene

Medlem
Tack för trevliga tips. Just hemkommen från kort weekend i Milano!

El Brellin kan varmt rekommenderas - mycket vällagad traditionell mat till helt ok priser (fyra rätter blev typ 60 EUR + dricka).

Hamnade sedan på La Vineria di Aaron Brussolo - ett trevligt sätt att prata med folk. Det var ganska turistfattigt på detta ställe och klart rimliga priser på helt ok bordsviner.

I tillägg till ovan shoppingdistrict kan jag även nämna att det på gatan vid Lima t-banestation finns ett stort antal butiker. Inte de exklusivaste kedjorna, men butiker i mellanprisklass (inkl. H&M, vilket jag naturligtvis undvek då jag inte åker till Milano för att handla svenskt!).

Upplevde inga som helst problem med engelska, vilket är mer än man kan säga om vissa andra besök i medelhavsländer!
 

erc

Medlem
Vad rekommenderar ni för transfer mellan Malpensa och centrala Milano? Mest prisvärt? Snabbast? Mest frekvent?
 
Toppen