Senaste nytt

Kan någon förklara hur Optiontown fungerar?

Kan någon förklara mer i detalj hur optiontown funkar?
Gäller det alla flygningar eller bara long haul?
Spelar det ngn roll vilken typ av klass man har bokat i? Tex har SAS grymt billiga biljetter till Tokyo nu (typ 5500:). Kan jag köpa uppgradering till en sådan biljett?
Bonuspoäng...om jag uppgraderar via optiontown, får jag bonuspoäng motsvarande den nya klassen jag flyger med? Tillgång till lounge? (inte inom skandinavien har jag för mig att jag läst?)
Om jag bokat tex en SAS flight till tokyo men använder inte eurobonus utan tex Aaegan miles & bonus. Får man mer poäng även där om man uppgraderar via optiontown?
 

cbroxe

Medlem
Hej!

Så här fungerar det (fyll gärna in ni andra om jag missat någonting)

Gäller det alla flygningar eller bara long haul?
---Svar: På SAS gäller det enbart Intercont flygningar. D.v.s. USA, Japan, Kina... Men det finns andra flygbolag som är anslutna till Optiontown.
Exempelvis Spanair och AirBaltic. För dessa fungerar flygningar inom Europa bra.

Spelar det ngn roll vilken typ av klass man har bokat i? Tex har SAS grymt billiga biljetter till Tokyo nu (typ 5500:). Kan jag köpa uppgradering till en sådan biljett?
--- Ja, du kan uppgradera den. Bokninsklass spelar ingen roll. (Jag tror dock inte du kan uppgradera en award-flight).


Bonuspoäng...om jag uppgraderar via optiontown, får jag bonuspoäng motsvarande den nya klassen jag flyger med? Tillgång till lounge? (inte inom skandinavien har jag för mig att jag läst?)

--Ja, du får bonuspoäng precis som du skulle ha fått på en "vanlig" business biljett. Är inte säker på Lounge access, men jag fick det i alla fall. Jag blev uppgraderad från ARN-ORD. Det skall inte vara några problem med lounge access generellt.

Om jag bokat tex en SAS flight till tokyo men använder inte eurobonus utan tex Aaegan miles & bonus. Får man mer poäng även där om man uppgraderar via optiontown?

--Någon annan får svara på denna :)
 

090034208

Medlem
Hej!

Ja,du får lounge access,men flyger du Blue1 Intra Scandinavien så får du ej access till lounge. Flygbolag du kan uppgradera via optiontown är Blue1,AirBaltic,Spanair,Malev,Kingsfisher,Malaysia Airlines,Air India samt SAS(endast intercont)

Din uppgraderade biljett blir i bokningsklass Z, vilket motsvarar Business Class. Z får man på det flesta bolag 200% poäng, också på Aegean miles&bonus. Men kom ihåg om du sätter det till Aegean, har du bokningsclass K,L,W,T,U,O, hos SAS och EJ blir uppgraderad så blir det 0 poäng hos Aegean.
 

tourist

Medlem
Tex har SAS grymt billiga biljetter till Tokyo nu (typ 5500:). Kan jag köpa uppgradering till en sådan biljett?

Som tidigare svarats: Javisst. Alla ursprungliga bokningsklasser kan uppgraderas. Observera dock att uppgraderingen inte är garanterad, utan beror på hur fullt planet är när det börjar dra ihop sig.
 

palmen

Moderator
Om man flyger ARN-LHR-YVR och bokar på sas hemsida kan man då uppgradera med optiontown på sträckan LHR-YVR?
Den sträckan flygs av AC men med SAS flightnummer (SK3892/93).
 

tourist

Medlem
Om man flyger ARN-LHR-YVR och bokar på sas hemsida kan man då uppgradera med optiontown på sträckan LHR-YVR?
Den sträckan flygs av AC men med SAS flightnummer (SK3892/93).

Nä, OT är för SAS flygplan. (AC har ju inte ens Economy Extra och Business, däremot extremt trevliga Executive FIrst, som jag tycker ligger mellan Business och First hos andra bolag.)
 

postlund

Medlem
Jag har haft svårt att förstå logiken kring när man får och när man inte får OT uppgradering på SAS. Bl a har jag varit med om att inte få OT till C-klass på måndag och när man kliver ombord på onsdag så visar det sig att hälften av platserna i denna klass är tomma. På min fråga har jag fått nedanstående svar av SAS.
Men är det någon som har en uppfattning om vad "kvoten" som OT behöver följa innebär?

"Optiontown har en kvot som de behöver följa och är kvoten fylld så får de inte uppgradera fler. Det kan finnas platser kvar i business men dessa vill vi sälja till sista stund. Om business inte säljs slut så erbjuder vi uppgradering på plats för poäng."

Dessutom har jag fått uppfattningen att ev status inte spelar någon roll för chansen till u/g, någon som har mer kunskap om detta?
 

FFS

Medlem
Bra uppväckande av en gammal tråd! :)

Tyvärr är det ingen här som knäckt (och berättat om det) Optiontowns kod för hur de avgör om någon blir uppgraderad eller inte.

Status har jag inte hört att det har någon påverkan. Eftersom man inte skickar det till OT, mer än om det är inlagt i bokningen, har jag väldigt svårt att se att de ska påverka
 

agehall

Medlem
Nix, OTs avtal med SAS är en väl bevarad affärshemlighet och det finns inget uppenbart mönster i hur det fungerar. Titta gärna igenom den stora tråden om OptionTown så kommer du själv att se detta.
 
Toppen