Senaste nytt

Är det tillåtet att köpa en T/R fastän man bara vill använda hemresan?

SK0984

Ny medlem
Hej alla BC'are!

Inledningsvis vill jag bara tacka för all information och alla givande diskussioner som finns på forumet,
det känns som att mina kunskaper inom branschen ökar för varje gång jag lusläser i trådar!

Till min fråga då; jag befinner mig i Tokyo och ska resa hem till Sverige i slutet av augusti men enkelbiljetter
härifrån är ofantligt dyra och jag sparar mycket pengar på att köpa en T/R istället. Min tanke är därför att
köpa en T/R biljett ARN-NRT men endast nyttja själva hemresan. Just nu lutar det åt Lufthansa.

Är detta tillåtet? Eller kommer min biljett att bli "void" när flygbolaget märker att jag inte checkat in på ditresan?

Tack på förhand!

EDIT: Jag var osäker på vart jag skulle posta inlägget så det fick bli på Lufthansas forum.
 

Jonas C

Medlem
Det går tyvärr inte. Flygningarna måste göras i sekvens, så missar man den första så kommer resten av biljetten att avbokas. Hade du däremot köpt en t/r men bara utnyttjat utresan, så hade det funkat.
 

SK0984

Ny medlem
Attans då! Är det här praxis i industrin? Då får det bli en T/R med start från NRT istället.

Tack för ditt svar Jonas!
 

agehall

Medlem
Japp, det är praxis. Har nog aldrig sett en fare som tillåter att man använder biljetterna i oordning eller hoppar över legs.
 
Den här frågan och svaret borde hängas upp i någon slags "Vanliga frågor och svar"-sektion eftersom den dyker upp (i olika variationer) rätt ofta.
 

agehall

Medlem
Givetvis. Syftet skulle ju inte vara att utesluta folk utan snarare att få dem att självutbilda sig lite innan de börjar skriva här. Vissa grundläggande saker skadar inte att man får lära sig innan man registrerar sig.

Kan även tänka mig att man får registrera sig även om man svarar fel, men för varje fel man svarar så tar det X dagar innan man får börja skriva. ;)
 

Dr. Miles

Expert
Japp, det är praxis. Har nog aldrig sett en fare som tillåter att man använder biljetterna i oordning eller hoppar över legs.

Precis med allt annat, finns det undantag även för flygbiljetter. Lufthansa säljer svindyr Economy class flygbiljett som tillåter att använda vilken ordning som helst.
Kod:
LUFTHANSA SUPER FLEX FARE WITHOUT FLIGHT/COUPON SEQUENCE RESTRICTION

   APPLICATION AREA
     THESE FARES APPLY WITHIN EUROPE.

    CLASS OF SERVICE
     THESE FARES APPLY FOR FIRST/BUSINESS/ECONOMY CLASS SERVICE.

http://www.businessclass.se/lufthan...nomy-super-flex-hos-lufthansa.html#post154117
 
Toppen