Senaste nytt

Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd

Dr. Miles

Expert
Det kommer frågor om flygbiljetter då och då och det är självklart syfte med Flygbiljetter forum.
Det underlättar dock för oss som svarar, om du är tydlig med vad/hur du vill ha. Därför har jag skapat en frågemall.
Jag skrev också om hur man söker billiga biljetter längre ner i inlägget. Passa också på att läsa detta. :)

  1. Varifrån vill du börja din resa?
  2. Var är din destination?
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)?
  4. När vill/behöver du resa ut?
  5. När vill/behöver du komma hem? (Skriv antingen: "lämna BBB senast/tidigast på dd-månad" eller "vara hemma AAA senast på dd-månad")
  6. Hur länge vill du vara borta? (om du är flexibel med hemresedatum)
  7. Hur många personer som skall resa? (Ange antal vuxna och barn. Även barnet/ens ålder)
  8. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
    • Premium Economy
    • Economy
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  10. Vad är din budget? (per person) (Skriv om hur mycket du är beredd att betala för per person)
    Skriv INTE "bra pris", "prisvärd", "öppen för förslag" osv när du inte kan betala för t ex 500.000 SEK för Stockholm-Dubai . Andra kan inte veta vad du anser bra pris/prisvärd för en biljett.
    Det är inte heller uppskattad av andra medlemmar som försöker att hjälpa dig att du säger att det är för dyrt/saftigt efteråt.
    Skriv gärna ett pris som du har kunnat att hitta. Det ger bra indikation till oss som vill hjälpa dig.
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
    • Biljettpris
    • Antalet av poäng man kommer att tjäna
    • Annat
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? (t ex stop i Singapore på vägen till Australien)


Ett exempel:

  1. Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn alternativt Göteborg
  2. Var är din destination? Los Angeles
  3. När vill/behöver du resa ut? 26:e december +/- 2 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Jag måste jobba från den 5:e januari så hemma senast 4:e januari
  5. Hur länge vill du vara borta? --
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 1 barn som är 4 år
  7. I vilken kabinklass? I Business class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) max 20.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Kort restid så möjligt, helst inga byte i USA
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? i New York på hem vägen om det är möjligt

Skriv gärna priser du kunde hitta själv genom sökning på bl a ITA Matrix.

Du kan klistra in den här mallen i ditt inlägg och sedan fylla i dina svar.

  • Varifrån vill du börja din resa?
  • Var är din destination?
  • När vill/behöver du resa ut?
  • När vill/behöver du komma hem?
  • Hur länge vill du vara borta?
  • Hur många personer som skall resa?
  • I vilken kabinklass?
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  • Vad är din budget? (per person)
  • Vad är det viktigaste för dig?
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

Vänligen använd INTE förkortningar i rubriken. Det är också viktigt att budskapet av din fråga framgår tydligt i rubriken.

Dålig exempel:
  • Tips om ARN-NYC i C med OW
  • Oslo-Bangkok
Bra exempel:
  • Söker: Stockholm-New York i Business class med oneworld
  • Söker: Oslo-Bangkok i Business class i mars 2014

Hur söker jag billiga biljetter?

Ni kan också söka själv priser på olika onlineverktyg.
ITA Softwares ITA Matrix Airfare search är ett bra verktyg.
Om ni har frågor om hur man använder ITA Matrix kan ni kolla följande sidor.
  1. Learn the basics
  2. ITA Matrix hjälp och tips | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor (i denna tråd kan du också ställa frågor)

Screenshot20140115_2.png

Jag är inte flexibel. Jag vill söker biljettpriser på fasta datumet/n.

Om man söker bara på fasta datum kan man också söka på Google Flights.
Än så länge tjänsten är inte aktiv i Skandinavien men det går att välja bl a .se (priserna visas i SEK), .com (priserna i USD), .fr och .de (priserna visas i EUR)

Flights - Google Search

Resultatet visas väldigt fort jämfört med ITA Software. Det går också filtrera med flygallianser, kabinklass, tid etc.

Screenshot20140801_2.png

Det finns en bra guide av Gnopps. Det är värt att lägga ner några minuter att läsa denna artikel.
Den stora guiden till billigare flygbiljetter - BusinessClass.se
 
Last edited:

agehall

Medlem
Mycket bra initiativ!

Det skadar inte heller om man tar en snabb titt i matrix.itasoftware.com innan man frågar. Många resor är ju enkla att hitta där och det löser mångas problem.
 

adhoc76

Medlem
Problemet med matrix är att det i många fall inte går att boka till det angivna priset varken på flygbolagets hemsida eller via resebyrå. Nån som har samma erfarenhet av matrix som jag?
 

Dr. Miles

Expert
Problemet med matrix är att det i många fall inte går att boka till det angivna priset varken på flygbolagets hemsida eller via resebyrå. Nån som har samma erfarenhet av matrix som jag?

Det är ofta pga "Married segments". Det händer bl a på Finnair, SWISS, Turkish Airlines flygningar.
 

adhoc76

Medlem
Exakt.... Och de brukar ju ha bra priser i business till Asien dit jag oftast reser....

Lite OT - hur bryter man enklast married segments? Testar från en annan flygplats eller?
 
Last edited:

charlesswe

Medlem
Matrix har generellt blivit värre efter Google köpte de.

Nu vet jag inte om de två är riktig kopplat med varandra, men faktum är att platstillgänglighet är mindre pålitlig, sökningen görs med mindre djup och matrix1 har försvunnit.
 

Palazzi

Medlem
Fantastiskt initiativ! Hoppas det efterföljs, för det underlättar väldiga för oss som vill hjälpa till :)
 

Lonelyflyer

Medlem
Frågemall på Flygbiljetter forum (läs detta innan du frågar om flygbiljetter)

Tänkte på det där med ITA och Matrix, det känna som att vi på forumet tar det lite för givet, men många som framför allt nya som postar vet inte vad det är.
Men de får gärna lära sig använda det
 
Toppen