Senaste nytt

IAG köper BMI - Nu är det klart!

Dr. Miles

Expert
Lufthansa tänker sälja bmi

Eftersom jag har rekommenderat bmi Diamond Club till många här på BusinessClass.se, tycker jag att det är min skyldighet att informera eventuella risker om bmi Diamond Clubs framtid.


bmi har gjort 106 millioner punds förlust bara första halvåret i år och det ser ut som om Lufthansa är less på dem.
Lufthansa köpte bmi för att få tillgång till bmis sloträtt på London Heathrow. Men hittils har de inte lyckats att utnyttja den väl.

Största frågan för oss bonusresajägare är, hur blir det med bmi Diamond Club.

Det finns massa spekulationer på FlyerTalk, men inget är fastställt än.

Om ni har många bmi poäng, det är nog bra idé att bränna dem i god tid.
 

agehall

Medlem
Lite trist, men det har väl knappast varit någon hemlighet att det är på gång. Frågan är väl vem som kommer att nappa på att köpa upp dem. Det låter ju inte som att det är det mest attraktiva bolaget att köpa.
 

JacobGBG

Medlem
Jag tittade på bmi rätt tidigt då jag var en av de som blev frälst av AHOs presentation av flygbolaget. Men ju mer information jag absorberade om deras finansiella situation så kunde jag inte låta bli att känna att deras affärsmodell var ohållbar. 1000 symboliska poäng på bmi blev det, men jag är glad att jag inte slussat in mer. Trots sina prishöjningar så innebär det att US Airways fortfarande är billigast på miles i luften.
 

Jacob

Medlem
bmi har gjort 106 millioner punds förlust bara första halvåret i år och det ser ut som om Lufthansa är less på dem.
Jag är väl en av de få här som faktiskt flugit en del med bmi, ett flertal gånger London-Paris när det begav sig och senast i våras London-Berlin.

Jag har därmed hamnat i deras utskicksregister och sista månaderna har det fullkomligt vällt in erbjudanden, det har kommit något nästan varje vecka. Visst är det bra att synas med det är på gränsen till att det börjar kännas desperat.
Lite tråkigt får jag ändå säga, jag tycker bmi är ett helt OK flygbolag. De hade en down period runt 2005-2006 någon gång då de var riktigt dåliga och det märktes att personalen inte trivdes, men sedan tog de sig i kragen och nu är servicen faktiskt bra, finns inte mycket att klaga på när man väl reser med dom.
 

Concorde

Founding Member
Mer eller mindre klart: IAG (BA's moderbolag) köper BMI från Lufthansa. Lufthansa May Have Deal to Sell BMI to BA - Bloomberg

"Lesser Evil

“It’s good news for Lufthansa as the loss-maker drops out of the equation and they don’t have the restructuring problem,” said analyst Nils Machemehl at BHF Bank in Frankfurt, who has a “market weight” rating on Lufthansa. “From a profit perspective it would be positive if it were given away for nothing, but I think the price will be higher through the Heathrow slots.”

BMI has no strategic role for the German company, and the advantage handed to IAG is a lesser evil than sustained losses, Machemehl said, adding that the buyer might have to surrender some Heathrow slots to satisfy antitrust regulators. "

Bra poäng.
 

Jacob

Medlem
Nu är det i alla fall i princip klart att BMI Regional, ett dotterbolag till BMI med bas i Aberdeen, kommer säljas till ett brittiskt investmentbolag.

Bolaget kommer dock fortsätta flyga som BMI Regional med BD flygnummer under en interimsperiod, åtminstone fram till sommaren 2012.
 
Toppen