Senaste nytt

Hur är Lufthansa jämfört med United i Business Class?

Bryant

Medlem
Just nu har jag en biljett bokad med United i C, flygplanstyp B772. Nu har det dock dykt upp biljetter med Lufthansa och jag undrar om det är värt att ändra bokningen pga upplevelsen i C? Av vad jag har förstått är varken United eller Lufthansa något som sticker ut. Eller har jag fel? Flygplanstypen hos Lufthansa är A343.
 

Paby

Medlem
Då smaken är som den är kommer du få mängder av olika svar på den där frågan. Några tankar från mig:

- Du skriver inte vilken rutt det handlar om men UA opererar ett par olika konfigurationer 772 och alla har inte flat bed. Om du är på en rutt med UA flat bed och jämför den med C-sätet på LH 343 skulle jag alla dagar i veckan stanna på UA för den hårda produktens skull, inte minst om det är nattflyg inblandade. Om du däremot är på en UA 772 med reclinersäten så är LH bättre.
- Crew på UA tenderar mer att vara "hit or sh*t" än på LH som har en mer konsekvent nivå där man sällan får varken hit eller miss utan oftast något mittemellan. För att återknyta till punkt 1 så tar jag hellre en UA flight med en "bad crew day" för deras hårda produkt men vissa vill vara säkra på okej service och har överseende med LHs gamla stol. Vad prioriterar du?

Det är mina 2c worth. Andra kommer garanterat vara av en annan åsikt, sån är den här världen. :)
 

Dr. Miles

Expert
- Du skriver inte vilken rutt det handlar om men UA opererar ett par olika konfigurationer 772 och alla har inte flat bed. Om du är på en rutt med UA flat bed och jämför den med C-sätet på LH 343 skulle jag alla dagar i veckan stanna på UA för den hårda produktens skull, inte minst om det är nattflyg inblandade. Om du däremot är på en UA 772 med reclinersäten så är LH bättre.

När det gäller interkontinentala flygningar med United behöver man inte oroa sig för recliner seat.

http://www.businessclass.se/star-al...siness-class-stolar-pa-longhaul-flygplan.html
 

Bryant

Medlem
Då smaken är som den är kommer du få mängder av olika svar på den där frågan. Några tankar från mig:

- Du skriver inte vilken rutt det handlar om men UA opererar ett par olika konfigurationer 772 och alla har inte flat bed. Om du är på en rutt med UA flat bed och jämför den med C-sätet på LH 343 skulle jag alla dagar i veckan stanna på UA för den hårda produktens skull, inte minst om det är nattflyg inblandade. Om du däremot är på en UA 772 med reclinersäten så är LH bättre.
- Crew på UA tenderar mer att vara "hit or sh*t" än på LH som har en mer konsekvent nivå där man sällan får varken hit eller miss utan oftast något mittemellan. För att återknyta till punkt 1 så tar jag hellre en UA flight med en "bad crew day" för deras hårda produkt men vissa vill vara säkra på okej service och har överseende med LHs gamla stol. Vad prioriterar du?

Det är mina 2c worth. Andra kommer garanterat vara av en annan åsikt, sån är den här världen. :)

Tack för dina 2c! Jag prioriterar komforten ombord före leende flygvärdinnor, sen är det det ett STORT plus med trevlig service. Just nu har jag stol 7k på United vilket innebär att jag flyger baklänges, vilket inte är ett problem. Det är en dagflight så jag kommer inte att sova oavsett vilket bolag det blir.
 

Paby

Medlem
Tack för dina 2c! Jag prioriterar komforten ombord före leende flygvärdinnor, sen är det det ett STORT plus med trevlig service. Just nu har jag stol 7k på United vilket innebär att jag flyger baklänges, vilket inte är ett problem. Det är en dagflight så jag kommer inte att sova oavsett vilket bolag det blir.

Då håller vi tummarna för en "good crew day" så kommer du få en riktigt skön flygning!
 
Jag tänkte precis fråga vilken rutt det är du flyger och om det då är gamla UA-konfig eller CO-varianten. Nu har jag inte testat den med bakvända stolar på UA (men gillar COs skarpt).

Har inte alls samma problem med amerikanska bolag som många andra men för att bryta ner det lite:

Service: Lufthansa är väldigt säkert kort när det gäller service. Ofta trevliga (speciellt när man talar tyska, vidhåller jag) men mycket sällan riktigt dåliga. United är i mitt tycke inte så dåliga att de bör undvikas. Ibland får man en riktigt fantastisk crew, men ibland blir det som Paby skriver mindre bra.

Maten: Ingen av dem är någon direkt kulinarisk höjdpunkt, men tyvärr tycker jag att det som serverades i LH i Business förra gången jag åkte med dem var under all kritik (undvikit LH i C sedan dess). På denna punkt känns United som ett mycket säkrare kort, man får mat som smakar helt OK och blir mätt. Men man skall inte vänta sig något extremt.

Stolen: Som sagt inte testat den UA-konfig med bakvänd stol, så svårt att uttala mig. Med CO-konfig hade jag valt den alla dagar i veckan, speciellt på nattflyg. Dagsflyg funkar LHs tycker jag.

Summa summarum, jag hade nog inte bytt till LH.
 

Senator

Moderator
Trots min lojalitet och namn här inne hade jag valt United, bättre hårdvara och bättre mat. Lite mer "casual" attityd.

Nu var detta pre-merger United kärra med 2-4-2 eller hur?
 

Bryant

Medlem
Jag tänkte precis fråga vilken rutt det är du flyger och om det då är gamla UA-konfig eller CO-varianten. Nu har jag inte testat den med bakvända stolar på UA (men gillar COs skarpt).

Har inte alls samma problem med amerikanska bolag som många andra men för att bryta ner det lite:

Service: Lufthansa är väldigt säkert kort när det gäller service. Ofta trevliga (speciellt när man talar tyska, vidhåller jag) men mycket sällan riktigt dåliga. United är i mitt tycke inte så dåliga att de bör undvikas. Ibland får man en riktigt fantastisk crew, men ibland blir det som Paby skriver mindre bra.

Maten: Ingen av dem är någon direkt kulinarisk höjdpunkt, men tyvärr tycker jag att det som serverades i LH i Business förra gången jag åkte med dem var under all kritik (undvikit LH i C sedan dess). På denna punkt känns United som ett mycket säkrare kort, man får mat som smakar helt OK och blir mätt. Men man skall inte vänta sig något extremt.

Stolen: Som sagt inte testat den UA-konfig med bakvänd stol, så svårt att uttala mig. Med CO-konfig hade jag valt den alla dagar i veckan, speciellt på nattflyg. Dagsflyg funkar LHs tycker jag.

Summa summarum, jag hade nog inte bytt till LH.

Tack!

Jag själv har endast TK, SK och TG att jämföra med när det gäller longhaul. Det veekar som att jag ska behålla min UA flight trots övernattning om det inte dyker upp en plats på LX C eller LH First (jag hoppas på det sistnämnda ;)).
 

Alx

Medlem
United alla dagar i veckan. Jag kommer inte på ett enda argument för att välja Lufthansa före United i C. Jag skulle däremot byta till Swiss C om möjligheten dök upp!
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen