Senaste nytt

Blå tåget planerar för expansion

Palazzi

Medlem
Den, på businessclass.se, populära tågoperatören Blå tåget planerar för att sätta ytterligare ett tågset i trafik.
Utöver linjen Göteborg-Skövde-Hallsberg-Stockholm-Uppsala har tåglägen sökts för en linje mellan Göteborg och Storlien inför 2014.

Om man utgår från SJ's nattåg mellan Göteborg och Storlien borde troliga stationer på den planerade linjen bli: Skövde, Hallsberg, Stockholm, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Östersund och Åre, innan det slutliga stoppet i Storlien.

Skandinaviska Jernbanor, som äger blå tåget, har ännu inte presenterat mer information om satsningen än den som anges i ansökningen om tågläget. Bolagets VD har däremot, i intervju, bekräftat att en ytterligare linje är att vänta.

Med hänvisning till tidsåtgången mellan Göteborg och Storlien borde ett antagande om att tåget även utrustas med sovvagnar anses rimligt.

Det finns obekräftade rykten om att vagnarna för det nya tåget redan är inköpta och står i depå i Härjedalska Ytterhogdal. Det handlar om SJ-vagnar från ca.1950-69, som av deras position antyder att de kan ha använts på Inlandsbanan under de år den ännu var flitigt trafikerad.

Möjligen behålls det inarbetade namnet "Blå Tåget", men det finns vissa citat som antyder att även "Gröna Tåget" är ett alternativ. Det som motstrider det senare alternativet är att det också är namnet på ett svenskt projekt för höghastigehetståg. Att färgen på tåget ändå blir grönt är däremot inte omöjligt.

Draglok blir med all trolighet inlånat, och av modell Hector Rail. Det som underbygger antagandet är att den används i nuvarande tågset, men även att Hector Rail Sverige har beställt 20 nya draglok.

Kort intervju om planerad tåglinje: Lysekilsposten - Nyheter
 

Smuffe

Medlem
Det låter ju förträffligt bra med tanke på att de gånger som jag har bokat in en tågresa till Göteborg från Stockholm och Blå Tåget har funnits som alternativ så har de varit billigare än med SJ även när jag bokade på sj.se så jag hoppas på billiga biljetter med nattåget till Östersund nästa år.
 

Palazzi

Medlem
Hade varit kul om de började köra Stockholm-Malmö. Då hade jag alltid valt dem!

Tror tyvärr inte att det blir möjligt, i.o.m att Blå Tågets depå ligger nära Göteborg. Utöver det är det trångt med tåglägen på södergående räls till Malmö (och vidare till Köpenhamn) :(.

Skandinaviska Jernbanor verkar satsa småskaligt (i förhållande till konkurrensen). Om det blir en linje till Malmö kommer den troligen gå via Göteborg, och är då troligen inte ett alternativ till Stockholm (lång restid). Snötåget till Vemdalen går faktiskt sträckan Malmö-Lund-Helsingborg-Halmstad-Göteborg-Herrljunga-Skövde osv...

Ser jag till tågplanen för 2014 verkar det tyvärr som om Malmö är den enda större ort på Sveriges höghastighetsbanor som inte får mer konkurrenter. På linjen mellan Stockholm och Göteborg planeras det för ytterligare två aktörer, och på norrgående linje till Sundsvall kommer en ny aktör.

Det som dock är positivt för Malmö-bor är att man 2014 får tillbaka snabbtåget till Göteborg (med SJ).
 

gdaily

Medlem
Semirelaterat, vad en bekant tyckte idag på Facebook :)
Intressant att byta tåg på Sthlm C där gräddan av Sveriges idioter samlas....vid mitt spår är det extrakongress. Hur länge kan man t ex stå och dividera med konduktören huruvida Blå Tåget till Göteborg verkligen inte skall fortsätta till Malmö så man slipper vänta 15 min till Malmötåget kommer. Jag censurerar vad konduktören sa efter 10 min....
 
Toppen