Senaste nytt

Snacka om flygsäkerhet...

Last edited:

Dr. Miles

Expert
Förra året hörde jag samma sort nyhet fast det gällde om ett kinesiskt flygbolag, Kunming Airlines.

2010-01-12, Kunming Airline flight KY8017/, Reg-no: B2666(Källa: Nyhetsartikel på kinesiska)

rd_or_43d41760f9b4a4cbae69888ca9170ee2.jpg
rd_or_29731c3f55a43d4c0aede6e5887f9cc1.jpg
 
Last edited:

vicce

Medlem
Som vissa kommentarer på Aftonbladet, jag tror inte heller det är tejp som du köper på ICA som de använt, utan special tejp.
 

fly4fun

Medlem
Jag blir faktiskt rädd över den usla journalistiken. Det är ju inte så att flygvärdinnan springer ner till Rusta och köper billig tejp och tejpar över en sprucken ruta. Det finns regler för vilka skador, hur stora skador som får lagas, och man har med sig lagningssatser ombord på planet. Det är särskilda material som är specialgjorda och certiferade för flygplan. För blotta ögat kan det se ut som silvertejp, men t.o.m. en Ryanair hatare som jag, vet att Ryanair skulle aldriga laga nått med "vanlig" silvertejp.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Nu tror jag inte att det är någon enorm skillnad på vanlig silvertejp av bra kvalité och den specialtejp som flygbolag använder, men jag skulle bli förvånad om Ryan hade tagit vanlig tejp. Så puckade är de inte. Det var säkert någon specialtejp, men finns det verkligen någon tejp som är godkänd att använda för reparationer som ska hålla under en flygning?
 
Toppen