Palazzi
Medlem
Den, på businessclass.se, populära tågoperatören Blå tåget planerar för att sätta ytterligare ett tågset i trafik.
Utöver linjen Göteborg-Skövde-Hallsberg-Stockholm-Uppsala har tåglägen sökts för en linje mellan Göteborg och Storlien inför 2014.
Om man utgår från SJ's nattåg mellan Göteborg och Storlien borde troliga stationer på den planerade linjen bli: Skövde, Hallsberg, Stockholm, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Östersund och Åre, innan det slutliga stoppet i Storlien.
Skandinaviska Jernbanor, som äger blå tåget, har ännu inte presenterat mer information om satsningen än den som anges i ansökningen om tågläget. Bolagets VD har däremot, i intervju, bekräftat att en ytterligare linje är att vänta.
Med hänvisning till tidsåtgången mellan Göteborg och Storlien borde ett antagande om att tåget även utrustas med sovvagnar anses rimligt.
Det finns obekräftade rykten om att vagnarna för det nya tåget redan är inköpta och står i depå i Härjedalska Ytterhogdal. Det handlar om SJ-vagnar från ca.1950-69, som av deras position antyder att de kan ha använts på Inlandsbanan under de år den ännu var flitigt trafikerad.
Möjligen behålls det inarbetade namnet "Blå Tåget", men det finns vissa citat som antyder att även "Gröna Tåget" är ett alternativ. Det som motstrider det senare alternativet är att det också är namnet på ett svenskt projekt för höghastigehetståg. Att färgen på tåget ändå blir grönt är däremot inte omöjligt.
Draglok blir med all trolighet inlånat, och av modell Hector Rail. Det som underbygger antagandet är att den används i nuvarande tågset, men även att Hector Rail Sverige har beställt 20 nya draglok.
Kort intervju om planerad tåglinje: Lysekilsposten - Nyheter
Utöver linjen Göteborg-Skövde-Hallsberg-Stockholm-Uppsala har tåglägen sökts för en linje mellan Göteborg och Storlien inför 2014.
Om man utgår från SJ's nattåg mellan Göteborg och Storlien borde troliga stationer på den planerade linjen bli: Skövde, Hallsberg, Stockholm, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Östersund och Åre, innan det slutliga stoppet i Storlien.
Skandinaviska Jernbanor, som äger blå tåget, har ännu inte presenterat mer information om satsningen än den som anges i ansökningen om tågläget. Bolagets VD har däremot, i intervju, bekräftat att en ytterligare linje är att vänta.
Med hänvisning till tidsåtgången mellan Göteborg och Storlien borde ett antagande om att tåget även utrustas med sovvagnar anses rimligt.
Det finns obekräftade rykten om att vagnarna för det nya tåget redan är inköpta och står i depå i Härjedalska Ytterhogdal. Det handlar om SJ-vagnar från ca.1950-69, som av deras position antyder att de kan ha använts på Inlandsbanan under de år den ännu var flitigt trafikerad.
Möjligen behålls det inarbetade namnet "Blå Tåget", men det finns vissa citat som antyder att även "Gröna Tåget" är ett alternativ. Det som motstrider det senare alternativet är att det också är namnet på ett svenskt projekt för höghastigehetståg. Att färgen på tåget ändå blir grönt är däremot inte omöjligt.
Draglok blir med all trolighet inlånat, och av modell Hector Rail. Det som underbygger antagandet är att den används i nuvarande tågset, men även att Hector Rail Sverige har beställt 20 nya draglok.
Kort intervju om planerad tåglinje: Lysekilsposten - Nyheter