Senaste nytt

Kraftigt försämrat bonusresa vid inställd flight trots bonusplatser tillgängliga???

Vad är det som egentligen är dåligt hanterat? SAS har ju fixat det. Det dåliga i sammanhanget är väl ett IT-system som inte är av denna värld. Eller är det bara roligt att skriva att det är Ryanairmetoder?
 
@Homer, för det första, jag trodde att detta forumet var fritt från personliga påhopp?! För det andra, vad vet du om mig?

Självklart kan SAS göra fel, och det har blivit mer frekvent på senare tid. Här tolkar jag problemet som dålig IT. Visst, hen fick ringa till SAS för att fixa det, men det blev ju fixat.
 

Homer

Medlem
@Homer, för det första, jag trodde att detta forumet var fritt från personliga påhopp?!t.

Det var du som började

För det andra, vad vet du om mig?
.

Att du ständigt och jämt försvarar SAS alla fel och brister oavsett hur galet det är


Här tolkar jag problemet som dålig IT.

"Problemet" var att de insisterade på att det skulle finnas bonusplatser för att kunna boka om.
Om viljan funnits hade de kunnat boka om biljetterna i en annan klass.
 

flierman

Medlem
isterade på att det skulle finnas bonusplatser för att kunna boka om.
Om viljan funnits hade de kunnat boka om biljetterna i en annan klass.

Det låter långsökt, beror det inte på vilka omständigheter som orsakat inställningen och hur lång tid i förväg SAS informerat dig som styr vad flygbolaget ska göra eller inte göra enligt EU regulationerna http://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/795020_01M_SE.pdf

Där står att flygbolaget ska erbjuda:

2) ombokning till likvärdig transport
"Erbjuds till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle eller vid ett senare datum som passar dig beroende på platstillgång."

Platstillgång är då baserat på den biljettyp du köpt så det är inte rimligt att de ska boka in dig i en högre klass än vad du betalat för, sen kan ju viljan finns men det är ju ingenting som de vad jag förstår måste göra eller har jag förstått det fel?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Platstillgång är då baserat på den biljettyp du köpt så det är inte rimligt att de ska boka in dig i en högre klass än vad du betalat för, sen kan ju viljan finns men det är ju ingenting som de vad jag förstår måste göra eller har jag förstått det fel?
Det håller jag inte med. Jag håller med att inte boka om någon till högre kabinklass men inom samma kabinklass bör det inte vara något problem för flygbolaget att fixa. Det är flygbolaget som har ändrat tidtabell, inte resenären.
 

Jaws

Medlem
Som dr. Miles skriver bör man direkt få plats inom samma kabinklass. Men finns inte detta bör man vara generös att boka en opup, det ger ett ton av goodwill. Detta är betydligt lättare än bråk och badwill
Det torde vara lättare att söka behålla resenärer än att hitta nya...

Tom SAS borde veta tt behålla en resenär kostar en tiondel av att hitta en ny resenär...
Detta verkar gälla de flesta frågor/problem som SAS måste ta itu med.

Som en etablerad företagare måste du ha värdegrunder som bas för din verksamhet. Från dessa är det lättare att fatta korrekta beslut i hela din organisation. Man måste hindra räknenissarna i sina räknefrossor från att få organisationen bli osäker på hur beslut kan fattas!

Ekonomi är viktigt men din organisation måste gå itakt
 
Toppen