Senaste nytt

Hälsa och långflygningar

JonW

Medlem
Blodproppar tänker jag inte på. Har däremot ett helvete med jetlag vid LH österut.
Brukar tanka upp mig med mycket vatten o 2 Resorb nån timma innan avgång och en Ipren 400.
En sån till vid take off, och sen lite insomningspiller efter mat o dryck.
Ibland även en citirizin eftersom jag lustigt nog ofta blir allergisk på plan.

Lika fan kan det ta upp emot två veckor innan jag är i balans med tiden.
Nu har jag ju lite svårt att låta bli bubblet, rödtjutet, GT:n o konjagarn ombort, vilket väl bidrar till jetlagen.
Men borde ju inte ha sån långtidsverkan...
 
Min fru åkte på djup ventrombos efter att vi tvingades till kejsarsnitt när vårt andra barn kom.
Detta är inget att leka med och stödstrumpa är vad som gäller framgent på vid t.ex. långflygningar. Vid nästa gemensamma long-haul så kommer jag absolut se till att vi inte sitter i boskapsklassen.
 

Homer

Medlem
Provade stödstrumpa en gång inför en australienresa, men tyckte att det var det mest vedervärdiga jag iklätt mig. Jag klarar inte ens av långkalsonger... Ironiskt för en som bor i Kiruna... ;-)
Det brukar bli en del kabinvandringar samt mycket vatten vid sidan om allt annat godis. Brukar också ta en Magnecyl innan, men då antar jag att det är samma resonemang som för Treo...
Tack för tipset, TreD! :)

.

Ungefär som en Texasbo som inte tycker om vapen :cool:
 

Homer

Medlem
Sjäva jetlagen var faktiskt ännu värre innan jag började med drogerna o bara körde alkohol. ;-)
Men tidsanpassningsproblemet är ungefär detsamma.

testat melatonin? finns receptfritt i de flesta länder utom sverige, t.ex på WalMart i USA
Läs -> Läkartidningen
Nu finns det FÖRSTA biverkningsfria sömnmedlet – någonsin! « Björn Liedéns författarinlägg

I sverige finns dyr skit som heter Circadin innehåller 2mg melatonin och som inte verkar fungera speciellt så bra
Circadin (melatonin) - Läkemedelsverket / Medical Products Agency
 

JonW

Medlem
testat melatonin? finns receptfritt i de flesta länder utom sverige, t.ex på WalMart i USA
Läs -> Läkartidningen
Nu finns det FÖRSTA biverkningsfria sömnmedlet – någonsin! « Björn Liedéns författarinlägg

I sverige finns dyr skit som heter Circadin innehåller 2mg melatonin och som inte verkar fungera speciellt så bra
Circadin (melatonin) - Läkemedelsverket / Medical Products Agency
Fick faktiskt en burk av en vän ifjol. Men hon hävdade bestämt att det INTE var ett sömnmedel, utan något man skulle käka som vitaminer ungefär för att undvika brist. Provade ett tag men märkte aldrig nån skillnad. Precis som med vitaminer alltså...
 

agehall

Medlem
Problemet med melatonin är att det bara hjälper dig att somna, men det är så pass svagt att man utan problem kan fortsätta vara vaken efter att man tagit det. Iallafall för mig så fungerar det rätt dåligt, så vid tillfälle ska jag ta mig till en läkare och försöka få lite starkare prylar.
 

Homer

Medlem
Fick faktiskt en burk av en vän ifjol. Men hon hävdade bestämt att det INTE var ett sömnmedel, utan något man skulle käka som vitaminer ungefär för att undvika brist. Provade ett tag men märkte aldrig nån skillnad. Precis som med vitaminer alltså...

vad var det for styrka pa dem ? 2mg som de som saljs i Sverige ar verkningslosa for min del
 

Homer

Medlem
Problemet med melatonin är att det bara hjälper dig att somna, men det är så pass svagt att man utan problem kan fortsätta vara vaken efter att man tagit det. Iallafall för mig så fungerar det rätt dåligt, så vid tillfälle ska jag ta mig till en läkare och försöka få lite starkare prylar.

rohypnol?
 
Toppen