Senaste nytt

Kraftigt försämrat bonusresa vid inställd flight trots bonusplatser tillgängliga???

FredLind

Medlem
Ett första inlägg efter att under nästan hela forumets livslängd följt det med stort intresse.

Har sedan 26:e november (dvs nästan 8 månader) en inbokad 2-4-1-resa i business till EWR (och som vi ju alla vet är detta något att glädjas storligen åt). Tyvärr hade vi utresa 20/9 med SK901, som tydligen ställts in. Är ombokad till SK 909 samma dag, men kommer då ner till CPH för sent med vår inbokade connection mellan UME och CPH. Trots att det finns 4 st lediga bonusplatser i SAS plus mellan UME och CPH tidigare på morgonen 20/9, kan inte Tallin komma åt dessa, utan hade som enda alternativ att åka ner till CPH kvällen före och alltså spendera natten där (vilket ju inte är helt gratis) + spendera en lång förmiddag i Köpenhamn (eller i loungen) (kanske ett I-landsproblem av åtminstone halvstora mått).

Jag har ju sett här på forumet tidigare att Tallin inte har riktigt samma tillgänglighet som alla andra till bonusplatser, men man kan ju tycka att om nu SAS ställer in en flight, så borde de ha någon slags skyldighet (om inte annat så moraliskt) att minimera konsekvenserna för sina passagerare. Man kan ju se det som att vi har haft en överenskommelse/kontrakt om denna transport sedan över ett halvår. Vi är ju visserligen inga som de tjänar några pengar på, men man kan ju tycka att det inte vore helt orimligt att i detta fall åtminstone tillåta att man utnyttjar bonusplatser till en bonusresa (vad är de annars tänkta till - skådebröd för att få medlemmarna att TRO att det går att ta ut bonusresor?)???

Är jag ute och seglar i mitt resonemang? Är det lönt att ringa SAS direkt och höra om inte de kan tänka sig att rucka på reglerna när det ju faktiskt är de som ställt till det?
 

A380*G

Medlem
Välkommen till BC.se FredLind. Jag tycker absolut du ska stå på dig och be om att få bli ombokad på de flighter du helst föredrar. Ring SAS EB och förklara läget för dem. De kan kanske boka om dig direkt, eller lösa det på annat sätt mellan dem och Tallinn.
 

Alx

Medlem
Ni har ett avtal som gäller oavsett om de tjänar pengar på det eller ej. Hur resan är betald har inget med saken att göra. jag tycker likt A380*G att du bör kontakta EB och förklara läget. Självklart ska de boka om dig på den resa som är smidigast för DIG. Att det inte råkar finnas bonusbiljetter då är helt irrelevant. Tyvärr börjar SAS att agera allt mer likt Ryanair. Men stå på dig så ska du se att de ger med sig. Lycka till!
 

Alf

Medlem
När du ringer SAS i Sverige och har en 2-4-1 bokad så var noga med att kolla upp att du fortfarande har kvar din 2-4-1 resa med korrekt poänguttag. När jag gjorde en liknande manöver vid tidtabelländring med SAS i Sverige blev det plötsligt poäng för två resor till ORD som drogs. Jag hade sedan ett himla jobb att få rätsida på detta men det gick så småningom. Det verkar som SAS i Sverige har svårt att hantera 2-4-1 delen men dom brukar lösa problemen med anslutningar som i ditt fall.
 

FredLind

Medlem
Det ordnade sig men inte utan rätt långa telefonsamtal...

SAS Sverige höll naturligtvis med om att de självklart skulle fixa det de ställt till med. Dock fick inte heller de upp några lediga bonusplatser mellan UME och CPH på morgonen 20/9 fast jag just kollat på nytt att det fanns 4 st lediga. Genom att gå ur min bokning kunde de också se att det fanns bonusplatser, men att byta till dem skulle tydligen inte gå utan att ta bort min 2-4-1-bokning och ta fullt pris i poäng (eftersom Tallin hade utfärdat biljetten?). Att de skulle prata med Tallin och fixa till det de hade ställt till med genom att ställa in SK901 var inget alternativ; hon jag pratade med var visserligen mycket vänlig men sade sig inte ha tillåtelse/mandat att kontakta dem. Det var upp till mig att ringa Tallin och försöka förklara för dem att det faktiskt fanns lediga bonusplatser och se om de ändå inte kunde få in dem i min bokning. Om det inte gick, lät det inte som om SAS tyckte de kunde hjälpa till på något sätt utan förslaget var att i efterhand försöka få ersättning för hotellkostnaderna i Köpenhamn från SAS, men några garantier för att det skulle beviljas kunde man ju inte ge, då det sköttes av en annan avdelning.

Nytt telefonsamtal till Tallin. På samma sätt (genom att gå ur min bokning) kunde de också se att det faktiskt fanns lediga bonusplatser men trots idogt knappande gick det inte att få SAS eminenta IT-system att lägga in dem i min bokning. Efter 5-10 minuters frenetiska försök att överlista data-eländet, lyckades killen få in UME-ARN men inte ARN-CPH. Han lovade dock att maila till SAS Sverige och be dem släppa även ARN-CPH-platserna, men det kunde inte ske förrän i morgon, så jag fick återkomma då. DOCK: 15 minuter senare ringde han upp igen och hade då, uppenbarligen mot alla odds, lyckats överlista SAS IT-system och fått bokningen ändrad.

Således slutet gott allting gott, men om nu SAS ställer till det genom att ställa in flighter, så kunde man ju kanske tycka att de borde ta en aning större ansvar och fixa det hela, särskilt som det rörde sig om något till synes så oerhört enkelt som att inte ens skapa några nya bonusplatser utan bara att faktiskt erbjuda/nyttja befintliga sådana. Om nu inte deras uppenbart usla datasystem tillät detta, skulle man ju kunna tänka sig att lösa det hela på enklaste sätt - t ex kreditera mitt EB-konto med de poäng som behövdes för att ersätta de poäng som skulle försvinna genom att lägga in "rätt" anslutning och sedan dra poäng för två personer när de ändrade. Detta skulle ju de facto inte ha kostat något, men skulle kanske sett ut som en kostnad och kostnader är väl inte vad SAS riktigt behöver i nuvarande situation och även imaginära sådana kanske är jobbiga att motivera just nu? I min värld gäller grundregeln: "If you break it, you fix it!", men det gäller tydligen inte inom SAS - det var upp till mig att försöka få Tallin att fixa situationen. Minuspoäng till SAS...
 

Alx

Medlem
I min värld gäller grundregeln: "If you break it, you fix it!", men det gäller tydligen inte inom SAS - det var upp till mig att försöka få Tallin att fixa situationen. Minuspoäng till SAS...

Nej i SAS värld gäller istället: If you break it, do your utmost to blame someone/something else and have the customer take the consequences". :D
 

Svenska73

Medlem
Sk902 från ewr blev ändrad till Omni International equipment igår kväll. Ringde när jag fick messet till 2-4-1 SAS resebyrån som bokade om mig till direktflighten till ARN istället då jag förklarade att Omnis business stolar ej skulle fungera för mig. De gjorde det trots att det inte fanns bonusbiljetter på direkt flighten. Tyckte SAS skötte min situation exemplariskt.
 

Homer

Medlem
om nu SAS ställer till det genom att ställa in flighter, så kunde man ju kanske tycka att de borde ta en aning större ansvar och fixa det hela, särskilt som det rörde sig om något till synes så oerhört enkelt som att inte ens skapa några nya bonusplatser utan bara att faktiskt erbjuda/nyttja befintliga sådana.


Om det inte hade funnits bonusplatser hade du alltså varit tvungen att ställa in resan.
Snacka om Ryanairmetoder!
 

Pho

Medlem
Det borde väl i rimlighetens namn inte krävas att det finns bonusstolar på den nya flighten om orsaken till ombokning är att SAS själva har cancellerat en flight? Verkar vara oerhört dålig hantering?!
 
Toppen