Senaste nytt

Swedavia och städning

Moco

Medlem
Hur står det till med den svenska städ- och renlighetskulturen egentligen? Varför ska det så svårt för Swedavia att hålla rent på sina flygplatser? Jag tycker att städning och renlighet i allmänhet verkar vara på ordentlig dekis i Sverige, som håller på att bli ett riktigt smutsmecka i väst. Speciellt tydligt är det när man besöker toaletterna på svenska flygplatser som numera aldrig verkar städas. En beklämmande utveckling, minst sagt.
 
Hur står det till med den svenska städ- och renlighetskulturen egentligen? Varför ska det så svårt för Swedavia att hålla rent på sina flygplatser? Jag tycker att städning och renlighet i allmänhet verkar vara på ordentlig dekis i Sverige, som håller på att bli ett riktigt smutsmecka i väst. Speciellt tydligt är det när man besöker toaletterna på svenska flygplatser som numera aldrig verkar städas. En beklämmande utveckling, minst sagt.

Håller med till 100%. Var på en toalett på ARN för någon vecka sedan och den var vidrig. Kollade på lappen och såg den var "städad" för 15minuter sedan.
Tror problemet ligger i att de som städar inte bryr sig helt mycket nuförtiden. Tim personal/vikarier etcetcetc...varför ska de överanstränga sig på att göra ett jätte bra jobb? (Its a Rhetorical question)
 

SWEDE

Medlem
Hur står det till med den svenska städ- och renlighetskulturen egentligen? Varför ska det så svårt för Swedavia att hålla rent på sina flygplatser? Jag tycker att städning och renlighet i allmänhet verkar vara på ordentlig dekis i Sverige, som håller på att bli ett riktigt smutsmecka i väst. Speciellt tydligt är det när man besöker toaletterna på svenska flygplatser som numera aldrig verkar städas. En beklämmande utveckling, minst sagt.

Var har du varit? Det Sverige du, jag och många andra saknar, finnes (nästan) inte längre!
 

HKG Flyer

Medlem
Sen kan man ju också undra varför vuxna människor inte kan skärpa sig lite o inte grisa ner överallt...

Precis, nu när jag inte är hemma kan jag passa på att äckla mig hur mycket som helst.
Och hur skitigt kommer det bli med nästa generation lortgrisar?

På många flygplatstoaletter runt om i världen ser man allt som oftast städpersonal i närheten och då är det ofta (inte alltid) rent och snyggt.
 

fcx

Medlem
Bara att instämma, "skandinavisk" standard skulle aldrig få förekomma på så många andra flygplatser runt om i världen. Det är inte OK att toan är smutsigare på Arlanda än på valfri McDonalds.
 

MarcusC

Medlem
Jag tycker inte detta stämmer gällande Landvetter i varje fall..oftast rent och hyggligt fräscht...jämfört med en del flygplatser på kontinenten...möjligt ARN har för dålig bemanning på städsidan nu på sommaren??

Personligen tycker jag dock SAS lounge toaletter städas uselt (CPH&ARN).jämfört med ex vis FRA/MUC...eller så grisas det mer?
 
Last edited:

fcx

Medlem
I studiesyfte tog jag en sväng förbi "herrarnas" i ankomsthallen ARN T5, den längst bort till höger vid sista bagagebandet. Har märkt att det sällan är så många besökare där (trots 4+4 platser), utan alla trängs vid de tre andra vid Xchange (var 10 asiatiska herrar och minst lika många damer idag som köade till en varsin toalett). Trots att det städas varannan timme och är relativt få besökare var det ändå låg städkvalitet. Tomma tvålbehållare. Ingrodd smuts i handfat. Stopp i en toalett (fast hur är man funtad som resenär om man lyckas orsaka stopp i toan med pappershanddukar). Kletiga golv etc.

Om man inte klarar basservicen ska man kanske omprioritera resurser?
 

Fredrik

Medlem
Det är inte bara på Arlanda som offentliga toaletter är vidriga. Jag undrar hur en del är funtade faktiskt. Jag föredrar att använda urinoarer på flygplatser och liknande för även om kvaliteten på städningen av dem varierar så slipper man en del av de värsta avarterna.
 
Toppen