Senaste nytt

Hälsa och långflygningar

För några år sedan råkade jag illa ut på en resa till Peking och låg en vecka på universitetssjukhuset där.
Efter det använder jag alltid stödstrumpor och kör ett gympaprogramm för ben och fötter.
 

TreD

Medlem
Generellt sett är +40 avstamp för en tilltagande risk. Kvinnor har större andel av djupa ventromboser (mestadels i benen). Sedan finns det många medicinska riskgrupper såsom nyopererade, dialyspatienter(vilka dock ofta tar Fragmin som en del av sin behandling) mfl..
 

JonW

Medlem
När det gäller alkoholdrycker så är det inget nytt att öl och sprit skall undvikas, men att vin i måttliga mängder inte verkar uttorkande på samma sätt. Den kärlvidgande effekten består dock.
Beror nog på vilken typ av vin. Den med flyg så förknippade champagnen är bland det mest uttorkande som finns, hörde jag en läkare säga.
Stämmer även med mina erfarenheter. Jag har stundtals njurproblem och känner ofta av det just efter excesser i bubbel.
 

TreD

Medlem
Beror nog på vilken typ av vin.
Sant och osant. Alkoholen i sig är en sida av saken. Det som är problemet i samband med Champagnen du nämner är primärt just bubblorna, d.v.s. koldioxidgasen, Koldioxiden bidrar till ökad produktion av urinsyra. Ett överskott av urinsyra är i sin tur problemet bakom gammal hederlig gikt. Urinämnet produceras helt naturligt av njurarna. När mängden urinämne blir för stor klarar kroppen inte att utsöndra det i nödvändig utsträckning, Resultatet är att urinsyran då kristalliserar i kroppsvävnad. Ett klassiskt tecken på detta är diverse kroppsliga smärtor, den värsta, en s.k. portvinstå, vilket vållar svåra smärtor. Detta är enkelt sagt resultatet av (långvarig) skörlevnad - 'maladie du roi' som det kallas på franska.
En person med gikt (lätt eller svår), skall ta det lugnt med alkohol generellt, men speciellt inte dricka någon form för kolsyrad dryck (exempelvis öl eller mousserande vin). Istället skall denna regelbundet dricka mycket vatten, men återigen alltid utan kolsyra! Skaldjur är också uteslutna.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Provade stödstrumpa en gång inför en australienresa, men tyckte att det var det mest vedervärdiga jag iklätt mig. Jag klarar inte ens av långkalsonger... Ironiskt för en som bor i Kiruna... ;-)
Det brukar bli en del kabinvandringar samt mycket vatten vid sidan om allt annat godis. Brukar också ta en Magnecyl innan, men då antar jag att det är samma resonemang som för Treo...
Tack för tipset, TreD! :)

Nu har jag bara gjort två längre resor i Ekonomi. En av sträckorna var med en 777:a tillhörande Thai. Där var det inte mycket plats för benen. Detta var 2001, så de kanske har ändrat det nu. De kabinanställda sa att många hade klagat och även jag fyllde i ett formulär i ärendet. De hittade en annan plats åt mig vid nödutgång, så det funkade ju bättre.
 
Jag har en kollega som råkat ut för blodpropp i lungan efter en långflygning - det var riktigt allvarligt. Problemet existerar och kan ge förödande konsekvenser.

Har fått rådet att ligga horisontellt på långflygningar för att minska riskerna rejält. Med andra ord alltid Business Class eller First av medicinska skäl ;)
 

Homer

Medlem
Sant och osant. Alkoholen i sig är en sida av saken. Det som är problemet i samband med Champagnen du nämner är primärt just bubblorna, d.v.s. koldioxidgasen, Koldioxiden bidrar till ökad produktion av urinsyra. Ett överskott av urinsyra är i sin tur problemet bakom gammal hederlig gikt. Urinämnet produceras helt naturligt av njurarna. När mängden urinämne blir för stor klarar kroppen inte att utsöndra det i nödvändig utsträckning, Resultatet är att urinsyran då kristalliserar i kroppsvävnad. Ett klassiskt tecken på detta är diverse kroppsliga smärtor, den värsta, en s.k. portvinstå, vilket vållar svåra smärtor. Detta är enkelt sagt resultatet av (långvarig) skörlevnad - 'maladie du roi' som det kallas på franska.
En person med gikt (lätt eller svår), skall ta det lugnt med alkohol generellt, men speciellt inte dricka någon form för kolsyrad dryck (exempelvis öl eller mousserande vin). Istället skall denna regelbundet dricka mycket vatten, men återigen alltid utan kolsyra! Skaldjur är också uteslutna.

enligt denna undersökning minskar nivån av urinsyra i takt med att öka intaget av kaffe


Read more: Drik kaffe og nedsæt mængden af urinsyre i blodet
 
Toppen