Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

mry

Medlem
Har man eurobonus guld så är ju dinners och mastercard gratis. Är man inte EBG och skaffar dinners så får man mastercard kortet utan avgift så ser ingen anledning att inte skaffa båda de korten om man ska ha ett.

Amex kostar 1000 kr per år och det är lite svårt att slippa betala den avgiften...
 

Johan_G

Medlem
Ok, nu är det dags för dagens n00b-fråga:

Jag fick precis mitt SAS-AMEX (nu är det bara att invänta värvningsbonusen, tack för hjälpen med den Agehall :)) och noterade att EB-numret är präglat på kortet, betyder det att jag kan skippa det gamla EB-kortet och använda AMEX som e-biljett nu?
 

tourist

Medlem
Ja, det kan du. Fast jag föredrar att på flygplatsen vifta med ett plastkort som inte har med pengar att göra så är det ingen katastrof om jag skulle förlägga det eller ha sönder det.
 

agehall

Medlem
Jag skulle nog iaf lägga ur det gamla EB-kortet ut plånboken. Finns imho ingen anledning att släpa runt på det. Jag kör allt på mitt AmEx som jag ändå vill ha med mig när jag reser.
 

Johan_G

Medlem
Nu har jag lagt ur det gamla EB-kortet, det känns ju inte helt nödvändigt att dra runt på flera EB-kort. Sen tycker jag inte att man skyltar speciellt mycket med ett SAS-AMEX, det har ju inga grälla färger som många andra kort.
 

Morgan

Medlem
Blev häromdagen uppringd av Finnair Plus som ville sälja på mig ett Finnair Plus MasterCard, 10 000 poäng + gratis första år var deras erbjudande, för den som är intresserad. (Jag har inte krediterat en enda flygning till Finnair Plus på över ett år, så det var ett lowlife-erbjudande).
 

coclol

Medlem
Men den ständiga frågan, vilket kort är egentligen bäst? Med bäst så menar jag vilket kort ger mest upplevelse för spenderingen man trots allt gör? Flyger nästan uteslutande med Star Alliance men kör gärna ett separat kort för att samla poäng på konsumtion.

Har själv MC+DC+Amex SAS och BA Visa och SAS korten är ju trevliga men linjenätet lite för begränsat, i synnerhet om man får 2-4-1.

BA Visa är ju på pappret ett trevligt kort men jag har två invändningar (alldeles för många poäng i högre klass och vilka avgifter). Det känns ju lite "fel" att betala över 4000 kr per person i avgifter + 60000 AVIOS per person när man kan köpa en biljett för styvt 6000 kr till CPT.

Hur är det med finnair? Är det samma soppa med skyhöga avgifter?
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Blev häromdagen uppringd av Finnair Plus som ville sälja på mig ett Finnair Plus MasterCard, 10 000 poäng + gratis första år var deras erbjudande, för den som är intresserad. (Jag har inte krediterat en enda flygning till Finnair Plus på över ett år, så det var ett lowlife-erbjudande).

Jag sa precis upp mitt Finnair MC. Ser poängen där som näst intill värdelösa.
 

gdaily

Medlem
BA Visa är ju på pappret ett trevligt kort men jag har två invändningar (alldeles för många poäng i högre klass och vilka avgifter). Det känns ju lite "fel" att betala över 4000 kr per person i avgifter + 60000 AVIOS per person när man kan köpa en biljett för styvt 6000 kr till CPT.

BA Aviospoäng använder du bäst till antingen sista minuten-ekonomi eller framför allt business/firstclassresor på långväga destinationer.

Hittar du Sydafrika för 6000 kr i business så lägg upp dessa här på forumet som Deals, så får du applåder och mig som gör en milage run.
 

Conan

Medlem
Hej,

Jag har kört SAS Amex några år nu men då jag än så länge inte lyckats boka någon 2-4-1 funderar jag på att avsluta detta kort. Sitter med ca 450000 SAS poäng som jag tycker är svåra att utnyttja till bonusresor.
Vad säger ni om Amex Gold? Är det något att ha? Första året är ju gratis eller skall man satsa på något annat?
Andra kort som jag har i dagsläget är BA Visa där jag antagligen kommer att nå 2-4-1. SAS MC används enbart som reservkort.

Vad säger ni?
 
Toppen