Senaste nytt

Passagerare fick lämna planet - LH808 igår kväll

Jag satt på 2D ombord LH808 i Frankfurt - en A321 som skulle ta oss till Stockholm.

Två män kommer och sätter sig på rad 3 bakom mig och strax därefter kommer pursern fram och säger "Ursäkta mina herrar, men jag noterade när ni gick ombord på planet att ni troligen redan druckit allt ni behöver för ikväll så jag vill bara informera er om att jag inte kommer servera alkohol till er ikväll"

En mannen har inget emot det men den andra, en rödlätt äldre man som luktar sprit på 1 meters håll börjar käfta emot med Pursern. Efter en minuts upprörd diskussion frågar Pursern igen "Är det ok med dig att jag inte kommer servera alkohol till dig ombord på denna flight eller vill du stanna i Frankfurt?"

Otroligt nog fortsätter mannen käfta emot och säger att det är hans rättighet att få alkohol om han vill och säger att Lufthansa inte har någon rätt att ta honom av planet. "Jag har ju betalat 8000 Euro för denna flight"...

Pursern tar då några steg in i cockpit och meddelar kaptenen vad som pågår och en minut senare har dom tagit beslutet att han inte får flyga med. Det uppstår ännu mer diskussioner och han vill tala med kaptenen osv. Kaptenen pratar med mannen och säger att det är mot Lufthansas regler att flyga med kraftigt alkoholpåverkade passagerare. Mannen kan knappt stå upp.

Mannen fick ett par sköna svar:

Mannen: "Vilken flight bokar ni om mig på"
Purser: "Det gör vi inte, du får köpa en ny biljett"

Mannen: "Vilket hotell ordnar ni åt mig"
Purser: "Det gör vi inte, det får du ordna själv"

Till slut säger pursern "Vi har nu kontaktat säkerhetspersonalen här på flygplatsen, om du inte är av planet när dom kommer så kommer du troligen spendera natten i häktet" och det räckte för att han skulle vingla av planet.

Vilken grej! :)
 

Lennw

Medlem
Otroligt att man lyckas dricka så mycket att man får alkoholförbud. Att sedan käfta emot bevisar förmodligen att den här herren var för packad. Ska jag gissa så var det den "fria" spriten i loungen som lockade för mycket och att han inte var van vid self service. Det märks rätt tydligt vilka som är i en lounge för första gången :)
 

Paby

Medlem
All heder åt denna purser! Synd bara att det är vid så få tillfällen kabinpersonal agerar på det där sättet redan på marken. Ofta så syns (eller luktar) en "disaster waiting to happen" på håll..
 
Lufthansa är rätt noga med att paxen skall vara hyfsat nyktra. För ca 1,5 år sedan var jag ansvarig för en grupp kunder som vi tagit ner till Hannover för mässbesök. Sent på kvällen hade vi en flight till München för att besöka Oktoberfesten följande dag. En av gästerna var så pass dragen att personalen vid gaten inte ville släppa på honom. Efter en ganska lång diskussion med personalen så fick jag med min kund, mot löfte att jag skulle sitta bredvid och "ansvara" för att han inte drack något på planet.
 
Toppen