Senaste nytt

Airbnb, säkert och smidigt?

Har börjat kika lite på långtidsboende i Las Vegas och har hittat en som hyr ut en lägenhet för cirka 13k / månad vilket är klart billigare än hotell i samma standard.

Någon som använt sig av denna "mellanhand" och om det fungerar bra?
Vad har man för säkerhet t.ex? (Man betalar ju i förväg)
 

fcx

Medlem
Har använt det i New York, och det fungerade bra där. Tog ett tag att hitta ett passande boende, speciellt ett som accepterar "förstagångsanvändare".

Man betalar i förväg till airbnb, som släpper till hyresvärden först efter att man fått tillträde, så risken att bli blåst av oseriös uthyrare minskar. Själv vågade jag lita på airbnb som förmedlare tillräckligt för att betala dem i förskott. Deras avgift var dock inte helt trivial...
 
Har använt det i New York, och det fungerade bra där. Tog ett tag att hitta ett passande boende, speciellt ett som accepterar "förstagångsanvändare".

Man betalar i förväg till airbnb, som släpper till hyresvärden först efter att man fått tillträde, så risken att bli blåst av oseriös uthyrare minskar. Själv vågade jag lita på airbnb som förmedlare tillräckligt för att betala dem i förskott. Deras avgift var dock inte helt trivial...

Är det avgift på "allt" eller hur fungerar det? När jag kollade på en lägenhet stod det klart och ganska tydligt att airbnb skulle ta en avgift men på annan lägenhet kom ingen information angående airbnb avgift upp trots att jag gick hela vägen till sista steget (betalning.)
 

taxvalp

Medlem
Jag har använt Airbnb en handfull gånger på tre olika kontinenter och det har alltid fungerat perfekt. Risken att bli totalblåst är minimal med tanke på det som @fcx beskriver ovan. Väljer du en hyresvärd med bra recensioner så finns det ingen anledning att vara orolig.
 

fleetheseen

Medlem
Jag har en del kontakt med Airbnb's säkerhetsavdelning i mitt jobb och kan inte säga annat än att de är mycket ambitiösa och duktiga :)
 

JacobGBG

Medlem
Har använt AirBnB vid flera tillfällen. Mycket trevliga tjänst som jag ser fram emot att testa på olika lokalisationer. Har endast varit positiva erfarenheter och priset jämfört med hotell har definitivt väg upp mellanskillnaden i amenities och service som man får på hotell.
 
Sällar mig till gruppen med positiva erfarenheter av AirBnB från flera olika länder. Mycket bra!

Företaget hade ett par incidenter för något år sedan där folk fick sina lägenheter förstörda (se exv The Moment Of Truth For Airbnb As User’s Home Is Utterly Trashed | TechCrunch), men har efter det jobbat hårt på att bygga upp förtroendet igen med bättre säkerhetslösningar och försäkringar.

Dessutom slog en domstol i NYC för några månader fast att det inte är lagligt att hyra ut sin lägenhet på det sättet (Airbnb Vows to Fight NYC Ruling Against Room Sharing | Wired Business | Wired.com). Med tanke på vilket avtryck idén gör i hotellbranschen kan man förstå att det finns stora ekonomiska intressen av att hindra verksamheten, men jag tror att det definitivt är här för att stanna. Det finns ju också uppenbara fördelar med att checka in på ett hotell som har öppet dygnet runt, med restaurang, service, uppgraderingar etc på en helt annan nivå.
 

Toby

Medlem
Sakta i backarna! Det fungerar bra MEN det är trots allt en tjänst som inte går att lita till på 100%!
När det väl fungerar är det toppen men det är inte bara att tuta på och köra!

Många av nissarna som hyr ut på Airbnb hyr också ut via andra sidor eller lokala annonser! Dubbelbokningar kan "ske" och ni erbjuds något annat som ibland inte ens finns upplagt på Airbnb.
 
Toppen