Senaste nytt

Nybörjare fråga om biljett

tobbe88

Medlem
Hej!

Ska åka till SFO till nästa sommar, skulle så klart gärna kunna tänka mig åka i C. Jag flyger inte så mycket, typ 10 inrikes reser om året så jag ha ingen status,utöver i qatar privilige club (burgendy första steget) flyger nästan alltid sas ungdom. Jag tänker mig att eftersomjag inte flyger så mycket har jag svårt att samla poäng till någon högre nivå i ett bonus program. Så du har jag läst att man kan köpa poäng och boka en resa där igenom. Är det smart att satsa på att köpa mils? Typ inom *A? Hr typ 25000 miles i qatar men det kommer jag inte så långt på, sedan vet jag inte om de hinner gå med i OW innan nästa sommar? Har ni nån idé hur jag ska göra?

Mvh Tobbe88
 

palmen

Moderator
Du bör helt klart vara med i något lojalitetsprogram för *A om du flyger 10 inrikes per år.
Med SAS når du silver på 20 enkelresor (vet inte om det är 10 tor eller 10 enkel du menar). Silver är inget direkt att hänga i julgranen men bättre än inget alls. Finns andra fördelaktiga program inom *A som kan vara aktuella för din del, Aegean eller United är de jag främst tänker på.

Har du en specifik resa i tanke framöver så kan det vara bra att köpa poäng, inom *A är det dock mest förmånligt om man ska flyga österut även om det även fungerar västerut. Personligen skulle jag dock inte köpa poäng för att resa till USA/Canada.

Qatar planerar att gå med i One World nu till hösten, om jag kommer ihåg rätt var senaste datumet som det ryktades om i oktober 2013.
 

tobbe88

Medlem
Tack. Är redan medlem i eurobonus, typ 10-15 enkel resor menade jag. Ska läsa mig in på United och aegean.

Har kollat på vad det kostar till SFO, vi erbjudande typ 18-19000. Okej, då kanske jag ska släppa tanken att köpa poäng och satsa på en riktig biljett istället. Hade ju varit gött om man kunnat få guld så man år tillgång till inrikes loungen, blir nog som sagt lite svårt. Men tack för tipsen!
 

palmen

Moderator
Om det verkligen är business du vill åka dit kan man på rea köpa 100k miles hos US AIrways för 1875$. För dessa miles kan du sedan åka business till SFO. Tillkommer lite skatter och avgifter men de bör inte överstiga 1000 kronor totalt. Total kostnad blir då under 15000. Du tjänar dock inga miles men det är ju inte det viktigaste.

För samma antal poäng kan man dock flyga i första klass till Japan, därav att jag inte tycker att det är direkt bra värde att betala lika mycket för business till USA, men det är billigre än att köpa resan.

Både United och Aegean har 100% intjäning på SAS alla bokningsklasser i economy vilket är en fördel. Aegean är dock enbart ett bra alternativ om det är *A Gold du är ute efter (kräver 20k miles, men man får 1000 i signup), för att nyttja poängen är inte Aegean något att satsa på över huvud taget.

Finns mycket att läsa här om Aegean
http://www.businessclass.se/star-alliance/1714-aegean-miles-bonus-intjaeningsfragor-traden.html
 
Last edited:

TheEagle

Medlem
Normat sett så reas alltid sommarresorna i C över Atlanten ut på våren, försommaren. Jag skulle ha is i magen och vänta till april-maj och boka din resa om du vill flyga C. Dock så får du flyga med annat *A bolag än SAS eftersom SAS nästan aldrig rear ut sina C-stolar och speciellt inte på sommaren och absolut inte till SFO.
När UA rear så gör också LH, LX, AC och SN det också. Värt att tänka på är att det bara är UA och LX som ger 200% till EuroBonus på rabatterade C-biljetter. UA:s priser går lätt att söka fram på ITA Matrix men tänk på att Swiss billiga C-biljetter i P-klass inte visas där utan man måste boka på deras egen hemsida.
Alternativ är ju att boka ekonomi och uppgradera via Optiontown eller med poäng men det är ju alltid en vild chansning.
 
Toppen