Senaste nytt

Mat på marken istället för i luften

Mikael

Medlem
Nånting annorlunda hände mig igår, på en flygning med Thai mellan PEK och BKK blev vi stående efter boarding pga regn/åska. Matserveringen startade då när vi fortfarande stod på marken. Vi hann hela vägen till ostarna, efterrätt skulle just serveras då kaptenen meddelade att vi fått starttillstånd varvid personalen fick bråttom att rensa undan och förbereda för start. Väl uppe i luften fortsatta serveringen.
Enligt min mening var detta riktigt bra hanterat då det gav mer tid till vila under återstoden av flygningen (uppskattat av de flesta tror jag). Dock har jag aldrig träffat på detta tidigare, vid förseningar brukar man alltid vänta till man är uppe i luften innan mat serveras. Jag har nåt svagt minne av att ha läst att man inte får servera på marken, men kommer inte ihåg varför, och det är säkert olika regler för olika länder?
Nån som har liknande erfarenheter?
 

Stefan62

Medlem
Ja, vid en försening med LH, MUC-BUD, för några månader sedan så påbörjades serveringen på marken för de som önskade.

Jag och mitt res-sällskap avböjde, men bad istället om ett glas champagne.

När det blev klart för start samlades brickorna in och väl uppe i luften så delades de ut igen och då fick vi också vår mat.
 

minatoku

Medlem
Hände mig också just i Peking, fast med Air China på väg till NRT. Tekniska problem på planet meddelandes efter push-back och vi blev stående utanför gate:n minst en timme. De började matserveringen ganska fort efter stoppet så då gissade man att vi skulle bli stående ett tag...
 

rob74

Medlem
Tycker det låter som en bra lösning. Finns ju inget tristare än att sitta på backen i planet och bara vänta.
Har varit med om det vid några tillfällen och i bästa fall har det kommit ett glas vatten/juice eller två.
 
Anledningen till att man annars blir stående på marken utan möjlighet att ens röra sig i kabinen är ju att besättningen beordrats att stå standby för en eventuell uppbumpning i startordningen. Har man istället ett tekniskt fel, en bagageavlastning som trilskas eller helt enkelt fått besked av tornet att en start ligger trekvart bort utan undantag... Tja, då är ju detta en utmärkt lösning istället för att låta folk oroligt undra vad fasiken som pågår.
 

Mikael

Medlem
Risken finns ju att det blir ett uppbrott i måltiden, ok när det gällde ostbrickan men jag skulle inte ha velat offra halva min varmrätt för att planet plötsligt får ok att lyfta.
 

Dr. Miles

Expert
Vi fick smörgås och drycker serverad på marken på Singapore Airlines flight SQ351 Köpenhamn-Singapore.
Köpenhamn flygplats var stängd på morgonen den dagen när de fick tung snöfall. Det fanns en hel del backlog av flighter när de öppnade igen.

Vårt plan gick till avisningsanläggning och maskinen avisade vingarna men planet fick problem (jag kommer inte ihåg vad) så vände vi tillbaka till gaten.
Dörrarna var öppna men vi fick inte gå tillbaka till terminalen. Många passagerarna måste ha varit hungriga då original planerad avgångstid var 11:20 men vi flög ut från Köpenhamn först vid 18:30.

Salt på såret fick vi veta av kaptenen att flyget kan inte fortsätta till Singapore då skulle det spränga flyg/kabinpersonals tillåten arbetstid. Planet fick diversion till Bangkok och vi fick stanna kvar i planet medan de bytte personalen.
Pursern som jobbade till Bangkok satte på andra sidan av gången (off duty) och sa att det var första gången för honom.

En sak som jag tyckte att de skötte snyggt var att de släppte passagerarna som skulle resa till Bangkok medan vi var i Bangkok. De behövde inte åka till Singapore och komma tillbaka.

Original tidtabell
SQ351
Köpenhamn 11:20 - Singapore 06:10+1

Verklig flygning
Köpenhamn 18:30 - Bangkok 11:30+1 / 12:45+1 - Singapore 16:07+1
 

Stefan62

Medlem
Risken finns ju att det blir ett uppbrott i måltiden, ok när det gällde ostbrickan men jag skulle inte ha velat offra halva min varmrätt för att planet plötsligt får ok att lyfta.

I det fall jag beskrivit ovan så fick de som valt att påbörja måltiden på marken tillbaka sin bricka och fortsatte igen där de slutat - hur varm maten var eller hur den varmhållits...ingen aning!
 

David

Medlem
Fick maten serverad på plattan på PEK innan flight till Chongqing. Satt i ekonomi. Vi började rulla mot startbanan precis när jag fick min mat, satt på nödutgång och servering skedde fram och bakifrån, och jag trodde att jag skulle få starta med mat i knät men precis innan vi skulle starta samlades de sista brickorna in. Det blev en dryckesservering i luften.
 

flum

Medlem
Har haft en liknande erfarenhet med SAS CPH-NRT. Jag hade uppgraderat med poäng till C och vi lyckades ta oss igenom hela måltiden innan flighten ställdes in. Då flighten blev inställd fick jag tillbaka poängen för uppgraderingen men fick njuta av serveringen.
 
Toppen