Senaste nytt

Vem är fylleristen som prissatt SAS Meny [EuroBonus/SEK ratio]?

Lallarn

Medlem
Som rubriken säger, vem är det egentligen, och hur och under vilka influenser, som har prissatt SAS menyn i EuroBonus-poäng? När jag rest de senaste gångerna har jag förundrats över hur ration EB/SEK skiljer sig så markant. Har inte kikat närmre på NOK/DKK och hur det ligger till där, men nedan ser ni en jämförelse mot EB per SEK i alla fall.


SAS.Menu.EB-SEK-ratio.jpg
[EDIT] Ju högre värde ju sämre utdelning.



SAS.Menu.EB-rank.jpg
Här ser ni även rangordningen från högt till lågt på EB-poäng, där man ju undrat lite hur de tänkte när de satt ner och prissatte? Inte för att det alltid måste vara helt jämnt, men ibland är det ju lite väl löjligt...


Eller är det bara jag som reagerat?
 
Last edited:

vicce

Medlem
Jag skulle aldrig använda mina EB poäng för att köpa något ombord. 4800 poäng för mousserande och lite salta snacks? Nej tack, då betalar jag hellre 190:-..
 

DrKlas

Medlem
Det jag reagerar mest på är ditt sätt att definera "värdast" ... Ska jag spendera poäng vill jag allt att min ratio poäng/krona ska vara så låg som möjligt.
 

gdaily

Medlem
Tyvärr så tänker du fel. Ju lägre i listan desto bättre poängutnyttjande.

Jämför:
Miniature och Drink mix 65 kr/ 1600 poäng
Soft Drink/Mineral water och sandwich (international) 75 kr / 1600 poäng


Säg nu att du äger 1600 poäng och 75 kr. Vilket av ovanstående köper du för cash och vilken använder du poängen till?
 

Lallarn

Medlem
Hah, jag tänkte lite galet men samtidigt rätt på ett annat sätt. Jag utgick ifrån att "värdet" var definierat i EB-poäng, ex. 1600, som man sedan kan få "köpa" för SEK, t.ex. 65, 70 eller 75 - vilket då skulle betyda att man får mer EB för färre antal SEK. Men mjo, det kanske borde varit tvärt om... Och då är pastry mest värt!?
 

DrKlas

Medlem
Lallarn, ska vi göra affärer? Du får köpa en miljon EB-poäng för bara 1000 kr. Det blir alltså ratio EB/SEK på 1000 vilket är mycket bättre än vad SAS ger. Direkt efter ditt köp får du en muffins för dina nyinköpta poäng. Hur många muffinsar vill du köpa till detta fyndpris?
 

Lallarn

Medlem
Lallarn, ska vi göra affärer? Du får köpa en miljon EB-poäng för bara 1000 kr. Det blir alltså ratio EB/SEK på 1000 vilket är mycket bättre än vad SAS ger. Direkt efter ditt köp får du en muffins för dina nyinköpta poäng. Hur många muffinsar vill du köpa till detta fyndpris?

En miljon EB-poäng köper jag gärna för 1000 SEK! Det blir ju 2000 muffins!
 

JensE

Medlem
Jag som inte flygit med eller krediterat till eurobonus sedan 2010, skulle kunna tänka mig att använda mina ynka 3000 poäng på 3 öl innan poängen expirar.
Troligen hinner poängen gå ut före jag sitter på ett SAS plan igen dock.
 

AABack2ARN

Medlem
Väcker denna tråd med en fråga som inte är direkt relaterad till poängens värde.

Jag har själv aldrig handlat för poäng ombord på SAS men förstår att man måste uppge ett kreditkort för att "garantera" köpet om det inte finns poäng så det räcker.

Senast idag hörde jag från tre olika personer att de under sommaren inte fått sina poäng dragna från EB-kontot men väl betalningen på kortet som användes som garanti. Åtminstone två av dem har över 100000 poäng vardera på sina konton, den tredje vet jag inte.

Händer detta ofta? Någon med erfarenhet härifrån? En av dem hade mailat kundtjänst men bara fått svar om att det just nu var långa svarstider.

P.S: Jag tror det finns en annan tråd som behandlar detta ämne men hittade inte den just nu.
 
Toppen