Senaste nytt

Ändra business class biljett hos SAS

Moroccan

Medlem
Hej,

Skulle flyga med SAS till Las Vegas i nästa vecka.
Jag och min fru hade betalat 54000.- totalt för Businessbiljetter.
Behövde ändra biljetten till 1 dags tidigare avresa, detta ville SAS ha 25.000.- SEK extra för.....
Avbokning av Businessbiljett kostade 400 EUR....
Jag är EBG men kommer nu att lägga mina "ägg" hos BA!
Businessbiljett till LAS kostade 38.000SEK för mig och min fru.
Tack för denna tiden SAS!
 

Moroccan

Medlem
Nya priser tydligen..
Snabb koll så ser man att min biljett som tidigare kostade 54000SEK kostar nu 71000SEK
:-(
 

Dr. Miles

Expert
Är det från Köpenhamn eller från Stockholm?

Jag misstänker att det inte finns Z eller D klass på din önskade flight, så att de prissatte i C klass.
 

jurgenb

Medlem
SAS har en del problem, dom har nu dels SAS GO, SAS PLUS men också SAS Business.. var det inte meningen att PLUS skulle ersätta Business.. (tydligen inte)..

Dessutom säger http://www.sas.se/SAS-Global/sas-go-plus/ovriga-varlden/ följande kring SAS Business
24 timmar öppet köp
Biljetten kan ändras och återbetalas
Barnrabatt
Checka in på sas.se, med sms, på flygplatsen eller i SAS app
2 bagage à 32 kg per person
Boardingkort i mobilen
Välj sittplats avgiftsfritt (främre kabinen) direkt vid bokning
Sleeper seat
Eluttag vid varje sittplats
Tidning, kaffe & te
Mat & dryck ombord ingår
200 % EuroBonus-poäng
Underhållningssystem med touchscreen och ljud/video
on demand
Tillgång till FastTrack
Tillgång till Lounge

Står förvisso inget om att man INTE kan tvingas betala mellanskillnad...
 

Senator

Moderator
Hej,

Skulle flyga med SAS till Las Vegas i nästa vecka.
Jag och min fru hade betalat 54000.- totalt för Businessbiljetter.
Behövde ändra biljetten till 1 dags tidigare avresa, detta ville SAS ha 25.000.- SEK extra för.....
Avbokning av Businessbiljett kostade 400 EUR....
Jag är EBG men kommer nu att lägga mina "ägg" hos BA!
Businessbiljett till LAS kostade 38.000SEK för mig och min fru.
Tack för denna tiden SAS!

Jag vill inte slänga bensin på brasan, men jag gissar att du hade köpt en rabatterat businessbiljett där det kostar att boka av och boka om. När du vill boka om så finns inte platser i samma bokningsklass så nu måste du a) boka till nästa bokningsklass (t.ex. från Z till J) och betala mellanskillnad samt b) betala ombokningsavgift.

Jag är ledsen, men detta är "business as usual" (no pun intended) och har ingenting med att du är EBG att göra. Det är villkoren i ditt biljettpris som gäller.

Som jämförelse, kan jag säga att motsvarande BA biljett kostar 3 600kr att boka om, är ej avbokningsbar och du skulle kunna hamna i exakt samma situation: du har bokat i I-klass, du vill boka om till annat datum, det finns inte I-klass men bara t.ex. D-klass så du måste betala mellanskillnad plus ombokningsavgift.

Jag vet att det är surt, men tyvärr... du får det du har betalat för och det kommer se exakt likadana ut hos alla andra. Finns det inte plats, så finns det inte plats..
 

Alf

Medlem
Detta är tyvärr så hos de flesta bolag när man köpt en rabatterad C klass. Finns det inga platser i den tidigare bokade billigare klassen får man betala mellanskillnaden. Jag råkade ut för samma sak med Turikish Airlines att det skulle kosta motsvarande prisskillnad att ändra datum. Det blev billigare att avboka och försöka hitta en ny resa. En billig C klass resa är tyvärr lika dålig som en ekonomibiljett när det gäller att göra ändringar. Nu låter i och för sig inte dina biljetter till LAS som särskilt billiga så dom borde vara ombokningsbara kan man tycka även om inte samma bokningsklas finns.
 

Moroccan

Medlem
SAS Plus har samma priser ungefär som den biljett jag köpte för 3mån sedan.
Är det en prisökning (dold mer eller mindre) som har skett eller?
SAS Business biljett nu kostade drygt 38" t/r vilket hade blivit 76" för mig och min fru.
Misstänker att SAS Plus är "gamla Economy Extra"
 

Dr. Miles

Expert
SAS Plus har samma priser ungefär som den biljett jag köpte för 3mån sedan.
Är det en prisökning (dold mer eller mindre) som har skett eller?
SAS Business biljett nu kostade drygt 38" t/r vilket hade blivit 76" för mig och min fru.
Misstänker att SAS Plus är "gamla Economy Extra"

Det finns inte bara "en" Business class pris, utan flera priser. Lägsta bokningsklass i Business class brukar vara i Z klass.
Som Senator skrev, det är mycket sannolikt att Z klass på din önskade flight är redan nollad och det finns bara "dyra" Business class priser (t ex i C klass).

Köpenhamn - Las Vegas T/R med SAS fare
  • Z klass: 22.000 DKK exkl. skatter
  • C klass: 38.500 DKK exkl. skatter

Om du ändrar bara ena riktning till C klass bör mellanskillnaden vara (38.500 - 22.000) / 2 = 8.250 DKK = ca 9.700 SEK.
Sedan tillkommer ombokningsavgift (300 EUR per person/gång för Z klass biljett).

Så ändringskostnad ca 25.000 SEK för två personer kan tyvärr stämma.
 
Toppen