Senaste nytt

Kort rapport om Turkish Airlines: Göteborg-Bangkok i Economy

Ghoose

Medlem
Tänkte dela med mig lite av resan med familjen till BKK med TK.

Bokade fett billiga biljetter för 2ADT + 2CNN i monkey för några månader sedan. Kom på att skall det resas med TK borde man ju faktiskt ha lite status på TK... Stressade allt vad jag kunde för att få till en status match EBG till TK Elite vilket jag lyckades med ett par dagar före avgång. Detta garanterade ju lounge access i IST för alla (hade säkert funkat fint med EBG också) vilket alltid är skönt när man skall hyvla bort nästan 4h...

Allt började kanon när man stegade fram till business checkin och det visade sig att det var stora problem för dem att seata planet då det var många omedvetna passaagerare som inte ringt in och preseatat sig ;) och bokat sig på flera bokningar istället för som en grupp etc etc... Bra för oss visade det sig, väl vid gaten så blev hela familjen blivit uppgraderad till C. Första gången OP upgrade och då 4st samtidgt ;)

Resan ner till IST i C vart självklart kanon, sköna säten fantastisk service och underbar mat. 9 tummar upp från oss killar i familjen och 2 tummar från frugan. Går inte jämföra TK och SK på dessa sträckor, detta var ju "riktig C" med feta säten, dock ej flat lie.

4 timmar senare så entrade vi CIP loungen i IST och som andra skrivit ganska mycket folk men bra utbud, och allt var toppen. Fanns bla lekhörna och PS3 för barnen, dock inga roliga spel.

Vidare så var lyckan inte med oss mer än att vi hade pre-seatat oss på rad 7&8 och min son frågade efter någon timme om detta också var business, för det kändes så (tyckte han)... ;) Njae, det höll jag inte med om men jag kan starkt rekomendera TK i monkey, stolarna var väl sådär men IFE'n var kanon och käket också väldigt bra. Servicen var också helt ok och jag kan ju klart konstatera att detta var betydligt bättre upplevelse än SK i ekonomi.

Slutligen så hoppas jag att det är få status passagerare på flighterna hem nästa vecka, enligt tjejen i desken på Landvetter så verkade det inte krylla av dem i Göteborg iaf så den sträckan kanske man får en OP på igen om man har lite röta.

Status, status & status det är allt det handlar om. Min fru har skrattat lite åt mig tidigare - Det gör hon inte längre ;)

Må väl hemma i sommarrusket,
Ghoose
 
Last edited:
Trevlig läsning och kul att ni blev uppgraderade till C ner till IST.
Mina tankar och uppfattning om TK är delad. Å ena sidan har de en grym lounge i IST. De serverar varm mat ombord. Sedan är de helt suveräna att ta god hand om statuspax. T ex. på sträckan IST-Dubai blev vi seatade i economy comford delen ombord. Och det var inga större diskussioner vid loungedisken. Visade upp mitt A3 Gold kort, ett samtal senare och vi hade fått nya platser.
Påvägen hem blev vi redan uppgraderade till C vid incheckningen. Och detta var på Dubai-IST sträckan. Hon var riktigt tillmötesgående tjejen vid incheckningen.
Det som tar emot är deras säkerhetstänk (har nu visat sig att fler bolag slarvar med t ex. cabin secure momentet). Men ändå, det slarvades rejält när jag flög med dem.

Fick ni tillfälle att prova de vilorum som finns i loungen?
 

Ghoose

Medlem
Vad gäller säkerheten så gjorde cc första uppgifterna men när pax skiter i dem så händer inte mycket. Dvs stolar ej uppfälda och pax reser sig upp långt före lampan släcks etc...

Testade inte vilorummet.
 

Jonas C

Medlem
Låter som att ni hade en bra första upplevelse med Turkish. Fick du med dig hela familjen in på loungen med TK Elite?

Fick ni tillfälle att prova de vilorum som finns i loungen?

Jag testade vilorummen både på ut och hemresan häromdagen. Rummen i sig är fina, med hyfsat sköna sängar och TV-apparater. Däremot så är de dåligt ljudisolerade och de går inte att mörklägga helt då det kommer in ljus från glasdörren. Jag lyckades inte somna själv, så jag tycker inte att de bidrar med speciellt mycket. Från vad jag har förstått så ges endast C-pax och TK Elite Plus tillgång till rummen.
 

johhenrik

Medlem
Kul. Jag har också delad uppfattning om TK. Jag är ju TK E+, då jag flugit en del med dem till Shanghai och Dubai. Vad gäller loungen och vila brukar jag alltid gå ini biografen, stoppa in mina Etymotic in-ear-lurar och dra på någon radio-podcast. De loungestolarna är fantastisk nice och man kan sova en stund där.

Vad gäller OpUp så brukar jag bli det mellan ARN-IST åtminstone mer än 50% av gångerna.

Det som TK dock suger kamelpu*g på är ju customer service. Deras Call Center är ju en plåga. Att försöka boka om en biljett kan ju driva än till vansinne. Det blir ju inte lättare för dem att de kör Sabre från 1953 heller...

Men, jag brukar flyga dem, för priset för en business till Shanghai och den hårda produkten är jättebra. Jag sover kanon i 8hr åt båda hållen. Tiderna passar mig och jag vänder rätt dygnet på en gång åt båda gångerna.
 

Lindberg

Medlem
Det som TK dock suger kamelpu*g på är ju customer service. Deras Call Center är ju en plåga. Att försöka boka om en biljett kan ju driva än till vansinne. Det blir ju inte lättare för dem att de kör Sabre från 1953 heller...
Ja deras callcenter är verkligen inkompetensens och omständigheternas högborg. Inte tar de Amex heller men när man väl ringer till Amex blir de aningen förundrade i och med att de iaf från Amex sida har avtal med TK...
 

Ghoose

Medlem
Instämmer med att Amex inte verkar vara deras starka sida och det är riktigt bökigt att inte kunna seata sig online utan vara tvungen att ringa deras helpdesk i Turkiet. Linjen har sugit varje gång men de har varit trevliga och hjälpsamma... Återkommer med en lite mer detaljerad rapport efter att hemresan är avklarad...
 

johhenrik

Medlem
Mitt tips är: Prata inte med Customer Service i Turkiet utan snacka med dem på kontoret på ARN. Där har de nästan alltid kunnat hjälpa mig. Det löser inte surdegsproblem som uppstår pga av deras gamla Sabre-lösning, men det är oändligt bättre än Turkiet.
 

Jonas C

Medlem
Mitt tips är: Prata inte med Customer Service i Turkiet utan snacka med dem på kontoret på ARN. Där har de nästan alltid kunnat hjälpa mig. Det löser inte surdegsproblem som uppstår pga av deras gamla Sabre-lösning, men det är oändligt bättre än Turkiet.

Har folket på Arlanda även möjlighet att sköta ärenden gällande Miles&Smiles, eller måste man ringa till Turkiet för det? Fick miles för fel bokningsklass häromveckan och försökte lösa det med call center i Turkiet, men no-dice…
 
Toppen