Senaste nytt

Air France Affaires (Business) till Boston - del 1

rvarttinen

Medlem
Då var det dags igen - en liten veckolång resa till en av de årliga konferenser jag brukar delta i. Denna gång var det Boston på tur. Såg fram emot detta i och med att det var för mig en ny destination.

Vistelsen i Boston var sista veckan i mars, i år. Så, det blev en tidig morgon flight, 06:50, ut från Arlanda på lördagen innan. Det skulle bli ett antal timmar i loungen på CDG, men det gjorde inget, skulle passa på att jobba en del. Med boarding card utskrivet tog jag mig ut till Arlanda, checkade in väskan och snabbt genom säkerhetskontrollen. Väl påplats i loungen kunde jag konstatera att utsikten mot plattan var väl en aning begränsad. Då låg loungen i markplanet, men jag kunde titta lite på den maskin som skulle ta oss til Paris.

IMG_20130323_061233.jpg

Utsikten ... en A320 som skulle ta oss till CDG

IMG_20130323_060323.jpg

... och en liten stämningsbild ..

Efter lite tid i loungen så var det dags att kliva ombord. Det var inte långt att gå till gate; uppför trappan rakt fram.

IMG_20130323_070849.jpg

Strax efter att vi lämnat Arlanda - för alla oroliga; jag har telefonen i flight mode.

Efter avgång så serverades frukost. Varm sådan: liten omelett, korv, sauterade grönsaker, yoghurt, croissant med tillbehör, frukt och juice. Och, kaffe förstås.

IMG_20130323_075309.jpg

Varm frukost ombord

Konfigurationen är 2 + 2 (fast 3 + 3, egentligen) i C-kabinen, med samma slags säten som i Economy, med mittensätet blockerat. Jag hade ingen "bredvid" så jag hade hela rad 1 för mig själv.

Väl framme på CDG parkerades maskinen vid en annan terminal, men ingen stress, hade ju gott om tid denna gång. Busstransfern till terminal 2F gick i vilket fall snabbt och smidigt. Vid ett tilfälle ett antal år tidigare hade jag ett byte på ca tjugo minuter då jag skulle till San Francisco. Inga problem den gången heller, och väskan kom med den.

Väl framme i terminalen så blev till att traska till 2E för att inta loungen där. 2E består av två större delar, vilken del du ska till framgår av monitorer, beroende från vilken del din flight går ifrån.

Nu denna första gång för min del på CDG efter de ombyggnader som gjorts så visade det sig att saker och ting blivit smidiagre. Nu klockade jag inte den tid tog att ta sig från 2F til loungen på 2E. Men, jag upplevde det som ungefär den tid det tar att gå, faktiskt. I och med den resklass jag hade så kunde jag nyttja den priokö, Access No 1, som finns; till passkontrollen (ut ur Schengen). Någon säkerhetskontroll görs inte om du kommer från Stockholm.

Det har inrättats en ny gång som gör att det smidigt går att att ta sig mellan 2F och 2E utan att, som förut, lämna airside.

IMG_20130323_095138.jpg

Gången emellan, tyvärr rörelseoskärpa när jag hade för bråttom med mobilen ...

IMG_20130323_095157.jpg

Väl framme i loungen så kunde jag konstatera att den är rätt stor. Och, som med tidigare loungebesök AF/CDG så varieras utbudet över dagen. När jag kom hade inte lunchen börjat serveras ännu, utan det fanns fortfarande frukost kvar. Lunchen bestod av något kallskuret, sallad, varm soppa, bröd, frukt, och en del andra godsaker (som ost). För den sim gillar choklad från Valrhona så finns det massor av den varan.

IMG_20130323_102208.jpg

En del av loungen

IMG_20130323_102222.jpg

Min temporära lilla plats, jobba lite ... och sedan ...

IMG_20130323_102121.jpg

Väsentligheter..!.

Efter ett antal timmar i loungen, med mat varvat med arbete, blev det så daga att ta sig till nästa flyg, mot Boston.

Detta var del 1, planen är att skriva några fler delar täckandes hela resan:

- Del 1, ARN - CDG
- Del 2, CDG - BOS
- Del 3, Vistelsen i Boston med lite om hotellen
- Del 4, hemresan, BOS - CDG - ARN
 
Last edited:
Toppen