Senaste nytt

Är det möjligt att endast nyttja returbiljetten hos Ryanair?

Om man har köpt en tur & retur biljett med Ryanair Skavsta-Krakow-Skavsta..är det då möjligt att endast använda returbiljetten Krakow Skavsta?

Jag har ändrade resplaner. Jag vill åka tåg Budapest-Krakow och sedan endast nyttja returbiljetten med FR från Krakow till Stockholm-Skavsta.
Är det möjligt eller måste jag köpa en ny biljett Krakow-Skavsta?

Hos många reguljära bolag som SAS, KLM etc blir hela resan direkt cancellerad om en person som beställt en tur & returbiljett inte utnyttjar utresan. Det brukar hos dem inte gå att använda endast returbiljetten..
 

jumbooze

Medlem
Jag hade blivit ytterst förvånad om du kunde göra det, dvs använda endast returen.
Men om det är (host*) Ryanair du flyger med så bör väl en enkel resa vara överkomlig, annars kan du kanske läsa i det finstilta om vad de säger om detta, här kanske (host*) Ryanair är lite "irreguljär" vem vet... Men flexibilitet är inte det jag förknippar med (host*) Ryanair.
 

Alx

Medlem
Jag friskriver mig från ALLT ansvar för detta svar: MEN
När jag i våras TVINGADES åka med Ryanair MLA-Skavsta-MLA så lyckades jag senare få en biljett med SAS MLA-ARN. Jag läste då igenom Ryanairs finstilta om att endast nyttja returen. Det stod då att det gick, men att man var tvungen att kontakta Ryanair och få den första avbokad och antagligen betala en ohemul ombokningsavgift.

Eftersom ett telefonsamtal till Ryanair kostar som en flygbiljett så chansade jag på att de ändå inte har någon större koll och checkade in mig på både ut- och hemvägen samtidigt (enda sättet att få ut hemresans boardingkort), printade båda boardingkorten och gick till gate på hemvägen. Det var då inga som helst problem att komma med flyget. Jag reflekterade över att de inte scannade in boardingkorten utan använde listor. Det kanske hjälpte, vad vet jag?!

Hur som helst påminde den resan mig om varför jag ALLTID undviker LCC så långt det bara är möjligt...
 
Det gör inget om det inte går...jag bara undrade ;)
Det verkar omständigt att kontakta FR per tekefon...
Jag kan istället flyga hem med DY Krakow-ARN för 599 kr enkel och det känns faktiskt som det bästa alternativet!
 

fly4fun

Medlem
Eftersom Ryanair är noga med att betona att dom faktiskt säljer enkelbiljetter, så tror jag inte det är nått problem att skippa utresan.
 

lillemannen

Medlem
Det fungerar. Jag har gjort det vid några tillfällen från Polen. Som de flesta lågprisbolagen verkar man inte ha koll på detta.
 

Roger J

Medlem
Tror deras priser enbart är baserade på enkel väg så jag ansluter mig till dem som menar att det borde gå!
 

hittan

Medlem
Undrade samma sak idag.
Nu verkar man bara kunna hoppa utresan och åka med hemresan utan att kontakta Ryanair.

”Alla flygresor med Ryanair kan ändras men inte avbokas. Passagerare behöver därför inte meddela oss om de inte kommer till bokad flygresa. Passagerare som inte utnyttjar sin utresa kan ändå utnyttja återresan. Under Hantera min bokning på Ryanairs webbplats går det att ändra datum/tid/rutt för resan upp till fyra timmar innan avgång enligt tidtabell. Namnändringar kan göras fram till fyra timmar före ordinarie avgångstid enligt tidtabell. Inga ändringar kan dock göras efter att en passagerare har checkat in. Inga avgifter återbetalas om en bokad flygresa inte utnyttjas. Däremot kan du, inom en månad från datumet för den ursprungliga flygresan, skriftligen ansöka om att få tillbaka den statliga skatt som betalats. Vid sådana återbetalningar debiteras dock en administrativ avgift på 20 euro (eller motsvarande) per person. Om beloppet som ska återbetalas är mindre än den administrativa avgiften görs ingen återbetalning.”

Ryanairs officiella webbplats | Billiga flyg | Flygbiljetter
 
Toppen