Senaste nytt

Hjälp och tips inför vår kommande resa till Vietnam och Kambodja...

Smuffe

Medlem
Hej på er!

Jag håller på att kolla in lite nya resmål inför vår semester i januari.
Jag vill kombinera öde stränder i Kambodja och Vietnam med att resa genom Vietnam för att ta del av Vietnamkriget och dess historia.

Vi lämnar Bangkok 13 januari och flyger till Hong Kong 7 februari.
För att kunna maximera gamla militärbaser, tunnlar och andra historiska skådeplatser i Vietnam tänkte jag att vi stannar c:a 2 dagar i Hanoi och 3 dagar i Ho Chi Minh City, 1-2 nätter per plats på vår väg genom Vietnam men vi vill gärna hitta 1 ödslig och paradisliknande stränd i Kambodja ett par dagar efter att ha varit c:a 6 dagar på ön Phú Cuõc i södra Vietnam.
Hinner vi så skulle vi vilja stanna i Phnom Phen 2 nätter för att se stan innan vi lämnar för Hong Kong.

Det jag skulle vilja få hjälp med är om ni har erfarenheter från Vietnam, tips på vad vi ska lägga krut på, vilka platser som är mest intressanta och som passar in i resplanen.
Ska vi bara ta oss fram landsvägen eller bör vi flyga mellan några städer för att spara tid?

Min första tanke ser ut så här men jag är öppen för alla förslag på ändringar som ni kommer med.

13/1: Ankomst kväll från Bangkok.
14-16/1: Hanoi.
16/1: Hanoi - Hue.
17/1: Hue - Khe Sanh - Vinh Moc - Hue.
(Drive to visit the other sites of the former fierce battle fields including the former American bases of Rock Piles, Camp Carol and Khe Sanh. Take a short walk on the Ho Chi Minh trail. Continue to view the war-torn ruins of the Quang Tri church and the wreckage of an American tank. Continue to visit the Vinh Moc tunnels, dug to accommodate an underground village safe from American air raids in the north of the DMZ. Take a short photo stop at the Hien Luong Bridge crossing Ben Hai River, the former borderline between the North and South Vietnam and the site of the former Doc Mieu artillery base on the way to Dong Ha. Return to Hue for overnight.)
18/1: Hue - Chu Lai Air Base - Son My District - Da Nang.
19/1: Da Nang - Nha Trang.
20/1: Nha Trang - Phan Thiet.
21/1: Phan Thiet - Ho Chi Mihn City.
22/1: Ho Chi Minh City.
23/1: Cu Chi tunnels/Ben Duoc.
24/1: Ho Chi Minh City.
25/1: Ho Chi Minh City - Phú Cuõc.
26/1-1/2: Phú Cuõc.
1/2: Phú Cuõc - Kambodja. (Koh Tonsay/Rabbit Island, Sihanoukville eller Koh Kong). Förslagsvis nära gränsen till Vietnam och Ha Tien.
5 eller 6/2: Phnom Phen.
6 eller 7/2: Phnom Phen - Hong Kong.

Tack för alla tips och erfarenheter som ni delar med er av och om ni har tips på billiga biljetter med Star Alliance mellan Bangkok - Vietnam och Phnom Phen - Hong Kong.

---

Jag såg att jag har lagt in den i fel tråd, den bör nog ligga under resmåltråden.
Mod får flytta den om ni vill.
 
Last edited:

pep

Medlem
Når I kommer til Chu Lai har I allerede passeret Danang med 100 km og er ved enden af Quang Nam provinsen, næsten i Quang Ngai. Derfor, tag ikke tilbage til Danang, men fortsæt i bil eller tog til Binh Dinh (byen hedder Qui Nhon (="Kvi Nhøn"), hvor i finder et hotel ved den smukke kystpromendade. Det er et af verdens bedste og smukkeste steder. Reducer ophold i Saigon og bliv mere i Hue, Qui Nhon, og Nha Trang. Hotel i Hue: Morin-Saigon er en super lokalitet (ca. 50 usd/nat) med udsigt til broen der deler Nord og Syd, 4 star (ellers har jeg og min viv et gæstehus til 9 usd/nat på nr. 273 (gade): Nguyen Sinh Cung. I Qui Nhon: Love all choose one, enjoy the foods and swim.Marco Polo was there! Nha Trang er meget mere turistet, kender ikke byen godt. Er selv nok i Hue i perioden
 
Last edited:

Smuffe

Medlem
Tack för tipset. För oss ovetande så hade vi förlorat en halv dag.
Jag har inte funnit någon info om Binh Dinh/Qui Nhon men byn låter som en perfekt liten anhalt under vår färd genom Vietnam.
 

dino_81

Medlem
När jag läser ditt utkast på resplan verkar ni vilja lägga den historiska delen i Vietnam men jag vill ändå slå ett slag för det fantastiska Angkor Wat och de andra templen runt omkring. Dessa tempel är verkligen ett av världens underverk och jag kan verkligen rekommendera ett besök om man är i Kambodja.

Vi bodde i Siem Reap, som är utgångspunkten för att besöka templen, i tre dagar och tog oss dit från Phnom Penh med buss. En sträcka på knappt 30 mil men som tog över sju timmar pga. vägar som delvis var på sand/grus. Och denna väg, tillsammans med vägen från Phnom Penh till Sihanoukville, landets huvudvägar. Trots detta är vi glada att vi tog bussen och inte det (förhållandevis) dyra inrikesflyget. Siem Reap har en internationell flygplats som trafikerar bl.a. Bangkok, Saigon/HCMC, Singapore, Kuala Lumpur och Phnom Penh. Men är tidsschemat pressat och kostnaden mindre viktig kan nog flyget vara ett alternativ. Mellan Siem Reap och Phnom Penh är det Cambodia Air som har ensamrätt, detta flygbolag är Kambodias nationella men trafikeras av Vietnam Airways.

Även om Phnom Penh är värt ett besök så finns det, enligt mitt tycke, inte så mycket att se i förhållande till templen i väster. En dag tror jag räcker, då hinner ni besöka Teul Sleng (skola som omvandlades till fängelse under Röda Khmerernas regi) och promenera vid floden. Man kan också besöka The Killing fields men vi kände att det räckte med död och elände efter ett besök på fängelset.

I Saigon (eller Ho Chi Minh City) är ett besök på War Remnants museum ett måste även om utställningarna, av uppenbara anledningar, väldigt anti-amerikanska. Tidigare hette museumet något i stil med museet för amerikas krigsbrott eller liknade. Sedan bör ni besöka (eller iaf beskåda) Notre Dame, Huvudpostkontoret och Återföringspalatset.
 
Toppen