Senaste nytt

Världens 15 minst besökta turistländer

Jacob

Medlem
Jag har en stor svaghet för udda destinationer. Det där med Mallorca, Kanarieöarna och Thailandskusten är inte riktigt min grej och det finns nog några storstäder i Europa jag kan klara mig utan, i alla fall som traditionell turist.

Det var därför mycket kul att läsa denna artikel om de 15 mest udda och minst besökta turistländerna i världen. Vinnarlandet gick i mål med endast 1100 turister per år.
The world

Några av dessa har jag faktiskt funderat på, och lustigt nog hittade AHO precis billiga biljetter till fyra länder på listan.

Är det någon av dessa 15 superudda länder ni andra skulle vilja besöka? Eller har ni några andra extremt ovanliga destinationer ni drömmer om att åka till?
 

Homer

Medlem
Eh? om det är lite besökt så är det ju inget turistland...


Annars så borde ju Sverige vara högt på listan av udda länder, världens första statsfeministiska land...
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Eh? om det är lite besökt så är det ju inget turistland...
Ja, turistland och turistland... Alla länder som tar emot turister, erbjuder något form av turistvisum (om visum behövs) och kan visa statistik på att ha mottagit utlänningar som kommit till landet för turism måste väl i någon bemärkelse räknas som turistländer.

I artikeln står även besökarantalet som "Tourists per year". Men visst, det är ju inte Florida och Franska Rivieran vi pratar om.
 
Några udda ställen som jag varit till och som jag kan rekommendera är Falkland Islands, Murmansk, Franz Josefs Land, Mounth Everest Base Camp, Pokara (gamla hippestället i Nepal),
Ushuaia + en massa andra.

Det mest udda ställe som jag varit till är Nordpolen.

Försöker planera ett äventyr till Sydpolen. Det har dock stupat på all tid som måste sättas av på
grund av väderförhållandena.
 
Last edited:

cbroxe

Medlem
Hej!

Vad sägs om Syd Sudan? Det landet fanns inte för några veckor sen... Om du åker dit, är du nog en av de första med en stämpel i passet från det landet :)
 

Lonelyflyer

Medlem
Vet inte om det är så udda, men de gamla forna ryssstaterna och ryssland i sig har alltid lockat av nån anledning
Satt och kollade på flyg till Odessa bara häromdan, känns som ett bra vår o sommardestination
 

Murre

Medlem
Varför inte ordna en gruppresa för oss på businessclass till Nord Korea? Inte så udda men rätt coolt ändå.

Annars har jag ett förslag till Jacob. Asaloyeh South Pars Iran. Man kan flyga inrikes från Teheran till YEH Persian Golf Airport. Väljer man ett flygbolag som heter Aseman så får man garanterat en oförglömlig upplevelse :cool:
 

Homer

Medlem
Förvisso inte länder men Irian Jaya(Indonesiska halvan av Nya Guinea) och Kalimantan((Indonesiska halvan av Borneo) är fortfarande udda och exotiska resmål, bortglömda kannibalstammar upptäcks ju fortfarande.
 
Toppen