Senaste nytt

Vilken sorts resenär är du?

Vi alla är ju olika och så även när vi reser. :)

Är du latmasken som ligger på stranden dygnet runt eller kanske den konstintresserade som hänger på stadens museum?
Sevärdheter kanske är din stora grej eller föredrar du att paddla kajak i amazonas eller kanske snorkla i stora barriärrevet?

Visst, vi planerar oftast resorna för det ändamål som det gäller, dvs en dykresa är avsedd för dykning, en vinresa är avsedd för att smaka vin och en solresa är avsedd för att sola & bada men rent generellt, vem är du? vad gillar du att göra när du reser?

Jag själv är en storstadsresenär.
Avser nästan alla mina resor till stora stadskärnor och håller mig oftast där under hela vistelsen. Låter kanske lite väl trist men har aldrig varit någon naturmänniska trist nog.
Är alltså sällan ute och flänger i byar/djunglar/skogar och är inte heller någon som sysslar med dykning eller andra äventyr till det extrema.
Antar att detta beror på att jag är lite för feg. Rädd för att det ska hända någonting eller liknande. Kanske man är lite fördomsfull från saker man sett tidigare.

Vidare tycker jag bra shopping är ett stort plus och åker gärna till storstäder som erbjuder detta i världsklass.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Städer med puls gillar jag... Det räcker inte med storstäder, då jag uppfattar att t.e.x flera asiatiska städer inte har samma definition på "puls" som jag.

Kaféer, affärer, barer mm är min grej. Gillar att känna mig som en del av landet, och inte som gemene turist. Hela Sydeuropa, de Nordeuropeiska storstäderna, Nordamerika, delar av Sydamerika + Oceanien lever upp till mina krav.

Asien, Afrika och Östeuropa har jag inte lärt mig att greppa ännu, men det kanske kommer.

Vandra i naturen är trevligt, men inget jag skulle spendera mer än en dag på..... Samma gäller stekande vid havet.
 

Mr.White

Medlem
Oftast blir det väl till någon storstad Bangkok, New york, London, Amsterdam nu senast, gillar att glida omkring på stan spana människor och besöka roliga platser. Reser oftast ensam och gör lite spontana grejer och det som faller mig in. Reser i bra klasser och bor på bra hotell, så man blir bortskämd, och inte vill åka hem.

I övrigt så shoppar jag oftast ingenting utomlands, bättre/lättare att köpa från intenet och få det skickat till dörren. Slipper man även dra hem det i stora resväskor. Reser uteslutande väldigt lätt med en 30l ryggsäck oavsett var i världen jag ska (privat)
 

Lonelyflyer

Medlem
Spontan och reser ensam mest, promenerar mest runt o kollar alltid om staden ja besöker har nåt idrottslag med nån skön arena ja kan gå o kika på.
Kan sitta på ett kafé o bara kika på folk i timmar, otroligt oplanerad på mina resor.

I helgen gör ja en sån spontanare, liftar med några polare till Tyskland imorrn, men stannar när de åker tillbaka. Två nätter i Kiel, båt till GBG o flyg hem. Jo ja e rätt less på o bara sitta hemma.. O reserapport kommer!!
 

hagmar

Medlem
När det gäller semesterresor så gillar jag storstäder. Ogillar "turistiga" grejer och sådant. Det jag tycker om att göra är att sätta mig på en bar, gärna på en tvärgata eller nåt på resmålet, och bara lyssna på och prata med "the locals". När jag åker på semester så försöker jag undvika hotellkedjor så som Scandic, Hilton och Elite mm. Bor ju på dom en hel del i mitt jobb. Monteleone i New Orleans är ett bra exempel på hotell jag älskar att bo på när jag semestrar
 

Johans

Medlem
När jag reser med familj och vänner funkar nog det mesta. Det jag gillar bäst är att variera mig lite, ena dagen är man på stranden och badar, andra dagen tar man en hyrbil och åker och kollar på en sevärdighet och håller på med olika aktiviteter som cykling mm.

Kan nog säga att jag gillar det mesta men bäst gillar jag att se och uppleva nya saker :) Det är mitt sätt att koppla av på .
 

nota bene

Medlem
Om jag reser till en större stad brukar jag inledningsvis vandra runt i stadskärnan för att upptäcka stadens gator, bebyggelse, restauranger, butiker etc. utan att ha någon egentlig plan. Jag gör vad som faller mig in. Efter detta brukar jag kolla upp om det är några muséer eller sevärdheter som roar mig, eller speciella restauranger/platser värda ett besök. Jag håller mig långt ifrån guidade bussturer och liknande utan går helst själv eller med en lokal guide på t.ex. ett mindre museum. Det är viktigt att gå till lokala ställen och beblanda sig med lokalbefolkningen, det ger den intressantaste och mest genuina upplevelsen - hotellbarer och restauranger får jag nog av ändå!

Om jag reser till en plats med mycket natur kan jag å andra sidan välja att hyra en cykel och dra iväg ut i naturen för att vandra, bada etc. Detta är dock roligast om man är några i ett kompisgäng...
 
Jag är också stadsmänniska i huvudsak. Mina preferenser är att välja ut städer med intressant historia, arkitektur etc och kolla upp utbudet i förväg för att därefter resa dit och börja utforska. Ett av mina mest lyckade besök som dock varade en dag endast var då jag beslöt mig för att ta tåget från Prag till Dresden för att studera rekonstruktionerna kring Neumarkt. Mycket lyckat och intressant att studera allting som jag i förväg kolla upp via Skyscrapercity.

Restauranter etc är trevligt att utforska spontant och jag föredrar alltid att gå dit lokalbefolkningen går för att inte bli invallad i turistfällor och liknande. När jag bor på hotell blir det vanligtvis att lämna det efter frukost och sedan återvända på kvällen. Självständig utforskning är det som gäller.
 

Vaniljvodka

Medlem
Jag gillar en blandning av storstad och strand/poolhäng och har då följdaktligen Dubai, Miami och Las Vegas som tre storstäder jag gärna återvänder till (gjort tre-fyra besök i vardera stad än så länge). Ledsnar ofta rätt snabbt på att bara göra en sak på semestern och gillar när det både finns bra shopping, ett klimat som lämpar sig för solbadande och en del annorlunda aktiviteter som man inte kan göra hemma (ökensafari, utflykter till Key West och poker exempelvis).
 
A

Aurora

Guest
Jeg liker det samme som jeg har vokst opp i. Merkelig nok. Synes det er interessant å oppleve storbyer, men da for å oppleve naturhistoriske museum o.l. Ikke storby"livet", da blir jeg sliten.

De fineste reisene mine har vært til Finnmarkskysten, Svalbard, Island og jeg drømmer om Grønland :)
 
Toppen