Senaste nytt

Världens 50 största flygbolag - hela listan

Det här var en intressant lista tycker jag:
United ends 2012 as world's biggest airline, Emirates third. Turkish and Lion Air the biggest movers | CAPA - Centre for Aviation

Skärmavbild 2013-06-18 kl. 13.54.35.jpg

Det finns några som verkligen växer: Emirates, Turkish Airlines, Etihad, Aeroflot, Lion Airlines, Jetstar och Virgin Australia.
 

jurgenb

Medlem
Kan ju vara intressant att påpeka att ASK är Available Seat Kilometres, jag tänkte något annat först men siffran 87B kändes lite väl stor så var tvungen att googla fram betydelsen för oss icke invigda ;)
 

Tjaeng

Medlem
Öh.. finns det någon bra förklaring till att ANA visar +24,3% i ASK? Som ju är mer än de 24% vilka får TK att bli omnämnd som "biggest mover".
 

Dr. Miles

Expert
Öh.. finns det någon bra förklaring till att ANA visar +24,3% i ASK? Som ju är mer än de 24% vilka får TK att bli omnämnd som "biggest mover".

Jag tolkade som de menade Turkish Airlines förbättrade sig med 7 platser uppåt (+7) medans ANA gick upp bara 3 platser (+3).
 

Tjaeng

Medlem
Jag tolkade som de menade Turkish Airlines förbättrade sig med 7 platser uppåt (+7) medans ANA gick upp bara 3 platser (+3).

Förvisso. Men siffran 24,3% under förra året känns ändå... obekant. Har ANA gjort något stort förvärv, fört över en subsidiary under sin egen licens eller bara verkligen ökat sin egen kapacitet med en fjärdedel?
 
Jag kan rekommendera World Airline Directory från Flight International för de som vill ha mer info om alla världens flygbolag, vilka flottor de har, ordrar etc. Mycket intressant läsning som uppdateras årligen.
 
Toppen