Senaste nytt

Får jag Eurobonus segment på Lufthansa codeshare?

Bryant

Medlem
Hej!

Om jag reser mellan ARN - FRA med LH6227 som flygs av SAS(SK635), kan jag med denna biljett räkna EB legs mot högre status?
 
Last edited:

Sakoz

Medlem
Mnja! Om Bryant med segment menar legs så är det enbart legs som flygs av SK som räknas (40 legs för att nå guld). Sen får man betänka att SK och Eurobonus ger mer poäng än LH till Eurobonus. Biljettklassen spelar ju också roll i sammanhanget jag tänker då på Low Economy biljetter för att ta ett exempel.
 

Jacob

Medlem
Jag menar legs kopplat mot 40 enkelresor för EBG.
Det spelar ingen roll hur biljetten bokades, om det var med SK eller LH flygnummer, det viktiga är att det är SAS som utför flygningen. Så svaret är i detta fall ja.

Hade det istället varit en SAS biljett där Lufthansa skötte flygningen så hade du inte kunnat tillräkna dig segment för att komma upp i de 40 som behövs för EBG.

Likaså antal poäng du får speglar enbart vem som utförde flygningen. Samlar du poäng i Eurobonus får du alltid fler poäng om du flyger SAS än Lufthansa mellan Sverige och Tyskland.
 

TreD

Medlem
Dumt nog så får man vare sig segment eller poäng av LH om man väljer att registrera en LH-flygning på EB.
Det rättvisa vore att man som nu kan lägga sin poäng på EB (som ju inte ger segment) men tillgodoräkna sig segmentet på LH.
 

Roger J

Medlem
Inom Star Alliance spelar det alltså ingen roll hur och med vem du bokar biljetten. Poängintjäningen styrs alltid av det bolag som utför flygningen. Och med "kvalificerande sträckor" är det då enkelt, utförs flygningen av SAS så räknas det.
Med poängen kan det i vissa fall vara krångligare då bokningsklassen (som styr poängintjäningen) på t.ex. en Lufthansabiljett inte alltid motsvaras av samma bokningsklass hos den som utför flygningen.
 

Bryant

Medlem
Tack för alla svar. Jag bokade en spontan dagtripp ARN-HEL t/r via FRA och CPH. De tre första legsen har LH nr men flygs av SAS.
 

Jacob

Medlem
Tack för alla svar. Jag bokade en spontan dagtripp ARN-HEL t/r via FRA och CPH. De tre första legsen har LH nr men flygs av SAS.
Härligt! :) Skulle vara kul att se vad du fick ihop för flighter och tider med tanke på att jag har en viss erfarenhet av dessa biljetter själv.

På den tiden Lufthansa sålde Z-klass business class biljetter Stockholm-Köpenhamn lyckades jag få ihop ARN-(SK C)-FRA-(LH C)-BRU-(SN C)-CPH-(SK C)-LHR-(BD C)-TXL-(SK C)-ARN.
Det var dock fredag-söndag.
 

Bryant

Medlem
Jag flyger i eco och det är en tisdag i november. Bokade inatt när jag hittade denna på travelpartner.se. Borde hållt mig tills jag visste om SAS legsen räknades. Nu gick det ju vägen, om inte så får jag en intressant flygdag. ;)


Resplan
Avresa 22 november 2011
Avgång Från Ankomst Till Flight
2011-11-22 09:00 Stockholm Arlanda 2011-11-22 11:20 Frankfurt LH6227
Flygs av SK
2011-11-22 12:30 Frankfurt 2011-11-22 13:55 Köpenhamn LH6222
Flygs av SK
2011-11-22 15:05 Köpenhamn 2011-11-22 17:40 Helsingfors LH6288
Flygs av SK
Hemresa 22 november 2011
Avgång Från Ankomst Till Flight
2011-11-22 19:45 Helsingfors 2011-11-22 19:45 Stockholm Arlanda SK709
Flygs av SK
 
Last edited:
Toppen