Senaste nytt

Newbiefråga - Awardbiljett + köpt biljett...

Korkad fråga känns det som, men jag har aldrig gjort det förr.
Flyger CPH-PEK-CPH på awardbiljett med SAS i sommar

Ska köpa biljett direkt från PEK till ICN vidare ICN - HKG och sedan HKG-PEK med kort anslutning till planet hem.

Vad jag undrar över är om jag kan checka in hela resan CPH-PEK-ICN på en gång i CPH trots att det blir på olika biljetter?
Vill ju inte skaffa kina-visa för att gå ut ur tullen och checka in på nytt ...

Samma sak med resan hem från HKG...

Tänker använda Air China och Asiana så det blir ju Star alliance om det påverkar.
Eller kan man "slå ihop" biljetterna.

Antar att det finns gott om folk här som gör dylika saker stup i kvarten ...
 

pitch

Medlem
Jag tror du får svårt med det där. Hade det varit samma bolag så skulle det ha blivit lite lättare, men inte ens då finns det nån garanti.

Åk med bara handbagage istället om möjligheten ens finns, det är ju så jäkla mycket enklare. Tvätta kan dom göra åt dig billigt bortåt dom länderna, så släpa inte på för många ombyten.
 
Jag tror du får svårt med det där. Hade det varit samma bolag så skulle det ha blivit lite lättare, men inte ens då finns det nån garanti.

Åk med bara handbagage istället om möjligheten ens finns, det är ju så jäkla mycket enklare. Tvätta kan dom göra åt dig billigt bortåt dom länderna, så släpa inte på för många ombyten.

Kruxet är att vi ska på reportageresa (Galopp) och då går det åt lite olika plagg p g a olika dress-codes. Samt lite visningstidningar. Men tanken är bra! Ska räkna och väga...

Brukar alltid ha med mig skrynkliga kostymer når jag åker till Gulfen. 4 timmars tvätt för 25% av vad det kostar för en veckas leverans hemma...
 

pitch

Medlem
Åker du dessutom business eller har status så finns det ju mer spelrum. Väska+kostymfodral+laptopväska, det går att få med en jävla massa i den kombinationen om man bara planerar.
 
Åker Business dit, men tänker ta ekonomi på två av de korta flighterna. Tänkte inte ens på att jag har extra handbagage som EBG! Hustrun är EBS - har för mig att det ger en liten extra sak också på vissa bolag. Tack för tipset! Ska genast kolla Asiana o Air China!
 

pitch

Medlem
Om du måste sälja konceptet till damsällskap också, poängtera speciellt hur ni slipper vänta när ni kommer fram. Jag vet ingen som gillar det.
 

A380*G

Medlem
Åker Business dit, men tänker ta ekonomi på två av de korta flighterna. Tänkte inte ens på att jag har extra handbagage som EBG! Hustrun är EBS - har för mig att det ger en liten extra sak också på vissa bolag. Tack för tipset! Ska genast kolla Asiana o Air China!

Sen när ger *G extra handbagage?
 

ELO

Medlem
Jag har aldrig haft några problem med Air China att checka in bagaget hela vägen ävenom jag haft en separat inrikesresa med Air China om jag rest på SAS Award biljett. Men det är bra att ha reseplanerna utskrivna så incheckningsagenten har alla biljettnummer klara för registrering.
 
Toppen